
Eerste aanspreekpunt voor toetsuitgevers
dr. Hendrik Straat | accounthouder toetsuitgevers
Projecten
- Psychometrisch projectleider Centrale examens vo.
- Projectleider Stichting Cito Control. In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap uitvoeren van een second opinion op de centrale normering van de eindtoetsen in het primair onderwijs door de Expertgroep toetsen PO.
- Leerling in beeld. Advisering voor ontwikkeling van het nieuwe leerlingvolgsysteem in het primair onderwijs van Cito bv.
- CBR. Advisering rondom psychometrische verwerking van afnamegegevens.
- Op maat naar 2F. NRO-project rondom het vormgeven van een formatieve cyclus om leerlingen op mbo-entree niveau te laten ontplooien richting beheersing van Nederlands leesvaardigheid op het referentieniveau 2F.
- Automatische inschatting tekstmoeilijkheid. Onderzoek naar het construeren van een algoritme om automatisch de moeilijkheid van teksten in te schatten op de Nederlandse referentieniveaus leesvaardigheid.
- Onderzoeksproject Data slim combineren.
“We gaan nu voor projecten die impact hebben in de klas. Die transitie is heel duidelijk."

Relevante wetenschappelijke publicaties
- Béguin A.A., & Straat J.H. (2019) On the Number of Items in Testing Mastery of Learning Objectives. In: Veldkamp B., Sluijter C. (eds) Theoretical and Practical Advances in Computer-based Educational Measurement. Methodology of Educational Measurement and Assessment. Springer, Cham.
- Keuning, J., Straat, J. H., & Feskens, R.C.W. (2016). The data-driven direct consensus (3DC) procedure: A new approach to standard setting. In: S. Blömeke & J. Gustafsson, Standard setting in education: The nordic countries in an international perspective (pp. 263 - 280). New York: Springer.
- Straat, J.H., Van der Ark, L.A., & Sijtsma, K. (2016). Using conditional association to identify locally independent item sets. Methodology, 12, 117-123.
- Sijtsma, K., Straat, J. H., & Van der Ark, L. A. (2015). Goodness of fit methods for nonparametric IRT models. In L. A. van der Ark, D. M. Bolt, W.-C. Wang, J. Douglas, & S.-M. Chow (Eds.), Quantitative psychology research: The 79th Annual Meeting of the Psychometric Society, Madison, Wisconsin, 2014 (pp. 109 - 120). New York, NY: Springer.
- Straat, J.H., Van der Ark, L.A., & Sijtsma, K. (2014). Minimum sample size requirements for Mokken scale analysis. Journal of Educational Measurement, 74, 809-822.
- Straat, J.H., Van der Ark, L.A., & Sijtsma, K. (2013). Comparing optimatization algorithms for item selection in Mokken scale analysis. Journal of Classification, 30, 75-99.
Relevante publicaties in vaktijdschriften
- Drijvers, P.H.M., Straat, J.H. & Wools, S. (2016). Wiskunde valide getoetst? De digitale landelijke kennistoets wiskunde van de tweedegraads wiskundeopleiding vergeleken met instituutsexamens. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 37 (3), 27-38.
- Van Dalen, F., Drijvers, P. H. M., & Straat, J. H. (2016). Verschillen tussen rekentoets en centraal examen wiskunde. Euclides, 91 (5), 4-7.