Sluiten
Studenten aan het werk

Team

Renske Kuijpers

Vol enthousiasme over een verse dataset

Renske Kuijpers werkt sinds 2019 bij Cito, bij het team Psychometrisch Onderzoek en Dienstverlening. Als wetenschappelijk onderzoeker en psychometricus is ze betrokken bij verschillende onderzoeksprojecten. Maar ook bij de normering en onderzoek voor de centrale eindexamens, de beoordeling van eindtoetsen en leerlingvolgsystemen, en peilingsonderzoeken om (ontwikkelingen in) leerlingprestaties aan het einde van het basisonderwijs in kaart te brengen. Eén van de leukste aspecten van haar werk vindt Renske de afwisseling: de ene keer duikt ze vol enthousiasme in een verse dataset, terwijl ze de andere keer een rapport schrijft of advies uitbrengt. Daarnaast is ze te spreken over de maatschappelijke relevantie van haar werk. 
Portret Renske Kuijpers
Renske Kuijpers
Onderzoeksprojecten & Peilingsonderzoeken

  • Projectleider Toetsen op Maat
  • Projectleider Data Slim Combineren
  • Burgerschap in beeld. Burgerschapscompetenties en burgerschapsonderwijs in het voortgezet onderwijs in vergelijkend perspectief (International Civic and Citizenship Education Study; ICCS) 2020-2022. In samenwerking met Universiteit van Amsterdam, Kohnstamm Instituut, GION
  • Burgerschapscompetenties en burgerschapsonderwijs in de basisschool. Peil.Burgerschap einde basisonderwijs 2020. In samenwerking met Universiteit van Amsterdam, Kohnstamm Instituut, GION
  • Peil.Leesvaardigheid 2020-2021: Kennis, vaardigheden en houdingen aan het einde van het (speciaal) basisonderwijs en het onderwijsleerproces. In samenwerking met Expertisecentrum Nederlands, KBA Nijmegen, Radboud Universiteit
  • Peil.onderwijs Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs 2019. In samenwerking met Kohnstamm Instituut, Universiteit Leiden, KPC Group

Wetenschappelijke Publicaties

  • Kuijpers, R. E., Visser, I., & Molenaar, D. (2020). Testing the within-state distribution in mixture models for responses and response times. Journal of Educational and Behavioral Statistics
  • Kuijpers, R. E., Van der Ark, L. A., Croon, M. A., & Sijtsma (2016). Bias in Point Estimates and Standard Errors of Mokken’s Scalability Coefficients. Applied Psychological Measurement, 40(5), 331-345. 
  • Kuijpers, R. E., Bergsma, W. P., Van der Ark, L. A., & Croon, M. A. (2015). Comparing estimation methods for categorical marginal models. In R. E. Millsap, D. M. Bolt, L. A. Van der Ark, & W.-C. Wang (Eds.), Quantitative psychology research: The 78th annual meeting of the Psychometric Society Vol. 89. Springer Proceedings in Mathematics & Statistics (pp. 359-375). New York: Springer. 
  • Kuijpers, R. E., Van der Ark, L. A., & Croon, M. A. (2013). Standard errors and confidence intervals for scalability coefficients in Mokken scale analysis using marginal models. Sociological Methodology, 43, 42-69.
  • Kuijpers, R. E., Van der Ark, L. A., & Croon, M. A. (2013). Rejoinder: Marginal models and Mokken scale analysis. Sociological Methodology, 43, 126-129.
  • Kuijpers, R. E., Van der Ark, L. A., & Croon, M. A. (2013). Testing hypotheses involving Cronbach’s alpha using marginal models. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 66, 503-520.
"Met mijn werk kan ik een bijdrage leveren aan een solide manier van toetsing en aan de kwaliteit van het onderwijs."
Renske Kuijpers