
Passie voor de kwaliteit van meetinstrumenten
dr. Sanneke Schouwstra | senior wetenschappelijk onderzoeker

Projecten
- Projectleider voor een UNESCO project waarin een methode van standaardbepaling wordt gepilot in vijf Aziatische en Afrikaanse landen.
- Lid van de Technical Advisory Board met betrekking tot de achtergrondvragenlijsten voor de PISA 2024 Foreign Language Assessment.
- Co-teamleider voor het Education Systems Improvement Project (ESIP) van de Wereldbank in Kosovo.
- Kleuter in beeld – rekenen (Cito BV).
- Secundaire data-analyse van de ESLC-gegevens voor OESO, Parijs.
- Kleuter in beeld - taal (Cito BV).
- Vaardigheidsontwikkelingen volgens PISA en examens.
- Peilingsonderzoek Mondelinge Taalvaardigheid in het s(b)o.
- Inhoudelijk projectleider Onderzoek en Ontwikkeling van de Diagnostische Tussentijdse Toets.
- Projectleider Vragenlijstontwikkeling (Questionnaire Lead) voor de European Survey on Language Competences.
Goede adviezen op stelselniveau
Vanaf haar promotieonderzoek over het valideren van vragenlijsten, heeft Sanneke een passie voor het onderzoeken van de kwaliteit van meetinstrumenten. Bij Cito kan Sanneke door haar passie te volgen een bijdrage leveren aan goede adviezen voor leerlingen en het onderwijs op stelselniveau. Sanneke is graag betrokken bij het ontwikkelen van vragenlijsten voor (internationaal) peilingsonderzoek waarmee verbeterpunten ontdekt kunnen worden voor het onderwijs, het formuleren van adviezen op grond van de uitkomsten en het overdragen van kennis hierover.Wetenschappelijke publicaties
- UIS, NCERT (2021). Report of the National Achievement Survey Policy Linking for Measuring Global Learning Outcomes Workshop: Setting Global Benchmarks for Grade 8 Hindi Language and Mathematics. Niet gepubliceerd rapport.
- Schouwstra, S., Vloedgraven, J., de Boer, A., Lansink, N., Nikkels, N. (2021). Wetenschappelijke verantwoording Kleuter in beeld - Rekenen. Arnhem: Cito.
- Schouwstra, S., Vloedgraven, J. (2020). Wetenschappelijke verantwoording Kleuter in beeld – Taal. Arnhem: Cito.
- Schouwstra, S. (ed.) (2020). The development of the Diagnostic Educational Test (2012-2017). Arnhem: Cito.
- Ministry of Education, Science and Technology & Division for Quality Assurance, Standards, Assessment and Licensing (2020, in press). Kosovo Student achievement in PISA 2018: Equity and school-life (OECD Programme for International Student Assessment). Prishtina.
- Ministry of Education, Science and Technology & Division for Quality Assurance, Standards, Assessment and Licensing (2019). Report on Kosovo Student Achievement in PISA 2018 (OECD Programme for International Student Assessment). Prishtina.
- Ministry of Education, Science and Technology & Division for Quality Assurance, Standards, Assessment and Licensing (2019). Student assessment framework in the pre-university education of Kosovo. Prishtina: MEST.
- Jos Keuning, J., Rietdijk, S., Schouwstra, S., & Scheltinga, F. (2019). Mondelinge Taalvaardigheid in het s(b)o: Technisch rapport peiling 2018. Instituut Taalonderzoek en Taalonderwijs Amsterdam / Cito BV.
- Van der Molen, P., Schouwstra, S., Feskens, R. & Van Onna, M. (2019). Vaardigheidsontwikkelingen volgens PISA en examens. Arnhem: Cito.
- Keuning, J., Schouwstra, S. , & Scheltinga, F. & van der Lubbe, M. (2019). Game-based Spoken Interaction Assessment in Special Need Children. In C. Sluijter en B. Veldkamp (eds.), Theoretical and Practical Advances in Computer-based Educational Measurement.
- Schouwstra, S. (red.) (2018). De ontwikkeling van de diagnostische tussentijdse toets. Arnhem: Cito.
- Cito (2016). Diagnostische tussentijdse toets: Verslag pretest 2016. Arnhem: Cito.
- Cito (2015). Diagnostische tussentijdse toets: Verslag pretest 2015. Arnhem: Cito.
- Schouwstra, S. (red.) (2014). Diagnostische tussentijdse toets: Onderzoek 2014. Arnhem: Cito.
- Cito (2014). Diagnostische tussentijdse toets: Verslag try-out 2014. Arnhem: Cito.
- Cito (2013). Diagnostische tussentijdse toets: Verslag try-out 2013. Arnhem: Cito.
- Cito. (2013). Diagnostische tussentijdse toets: Voorstudies en evaluaties 2013. Arnhem: Cito.
- Schouwstra, S. (red.) (2013). Diagnostische tussentijdse toets: Onderzoek 2013. Arnhem: Cito.
- Roelofs, E., Schouwstra, S. (red.) (2012). Diagnostische tussentijdse toets: Verslag van de voorstudie. Arnhem: Cito.
- Schouwstra, S. (2012). Chapter 3 Instrument development – Questionnaires. First European Survey on Language Competences: Technical Report (2012). European Commission.
- Schouwstra, S. (2012) Chapter 10 Data processing – Questionnaire indices. First European Survey on Language Competences: Technical Report (2012). European Commission.
- Verhelst, N., Jones, N., Ashton, K., Robinson, M., Chattopadhyay, M., Illyes, A., . . . Hideg, G. (2009). Interim report for the European Survey on Language Competences. European Commission.
- Verhelst, N., Jones, N., Ashton, K., Robinson, M., Rubini, V., Chattopadhyay, M., . . . Hideg, G. (2008). Inception report for the European Survey on Language Competences. European Commission.