Sluiten

BKE out of the box – een hackathon bij de HAN

Blog
Inge de Jager
Inge de JagerTrainer/adviseur voor hoger onderwijs
Enkele weken geleden kreeg ik de kans om samen met de Informatica Communicatie Academie (ICA) van de HAN een BKE-traject voor HAN-docenten op te tuigen. Dit traject moest niet alleen op maat, maar ook ‘out of the box’ zijn.

Enkele weken geleden kreeg ik de kans om samen met de Informatica Communicatie Academie (ICA) van de HAN een BKE-traject voor HAN-docenten op te tuigen. Dit traject moest niet alleen op maat, maar ook ‘out of the box’ zijn.

Projectmatige aanpak

Bij de ICA werken studenten 50% van hun onderwijstijd in projectteams. Opleidingen leggen studenten een leervraag voor die zij als groep gezamenlijk moeten realiseren. Vanuit die filosofie hebben we samen met de ICA gekeken hoe we docenten een uitdagend BKE-traject konden bieden. Met als doel docenten te inspireren en enthousiasmeren voor toetsen en examinering en hen op te leiden voor een BKE-certificaat. We kozen voor een zogenaamde hackathon.

Innovatief en creatief samenwerken

De term hackathon komt uit de ICT-wereld. Tijdens een hackathon werken ontwikkelaars 1 of 2 dagen in een grote ruimte intensief met elkaar samen om prototypes van bruikbare hard- of software te maken. Een hackathon is een broeinest voor innovatie en creatieve ideeën. Aan het eind van zo’n hackathon presenteren de deelnemers hun prototypes aan een jury die daaraan punten toekent. Meestal zijn er prijzen aan een hackathon verbonden.

BKE-hackathon

Het thema van onze één week durende BKE-hackathon was ‘toetsen en beoordelen van beeldende en creatieve competenties’. ’s Ochtends schotelden we de HAN-docenten theorie voor, die ze ’s middags praktisch op hun eigen toetsen konden toepassen. Bij het praktische deel, werkten de docenten vooral met eigen toetsen, maar ze kregen ook de vrijheid hun BKE-leeruitkomsten te bewijzen met een andere toetsvormen.

Inspirerende week

Voor mij als trainer was deze hackathon ook een uitdaging. Vooral omdat het de eerste keer was om een BKE-traject zo te benaderden en omdat de docenten veel vrijheid kregen. Het was bijzonder om te zien hoeveel dit opleverde: met elkaar op zoek gaan naar mogelijkheden en oplossingen om de toetsen voor studenten zo goed mogelijk te maken. Tegelijkertijd werd er gezamenlijk naar passende manieren gezocht om de uitkomsten daarvan te bewijzen in iets anders dan een geschreven portfolio.

Dat inspireerde niet alleen de deelnemers, maar ook mij enorm. Wat mij van de BKE-hackathon het meest is bijgebleven is dat docenten tijdens de pauzes en lunch nog steeds vol enthousiasme met elkaar overlegden hoe ze hun toets nog beter konden maken. Als toetsnerd is je dag dan wel gemaakt.

Succesvolle hackathon markt

We sloten de hackathonweek af met een hackathonmarkt. Hier presenteerden de docenten hun producten aan de jury (de BKE-assessoren). Het was een enorm succes. De docenten lieten producten zien die hun kennis van toetsen aantoonden, en lieten uitgesproken blijken met elkaar te willen blijven samen werken aan betere toetskwaliteit.

Meer dan een BKE-certificaat

De opbrengst van de hacklaton heeft veel meer opgeleverd dan docenten die theoretisch onderlegd zijn op het gebied van toetsen en dit aan kunnen tonen met een BKE-certificaat. Ze zijn vooral geïnspireerd geraakt. Doordat ze meer grip hebben gekregen op verschillende manieren van toetsen en beoordelen en de ruimte kregen om hiermee te experimenteren. Hierdoor zijn ze in staat inspirerende toetsen te maken die voor studenten veel meer opleveren dan een vinkje. Toetsen waar studenten voor, door en mee kunnen leren.

En om weer even in hackathon-termen te spreken: de toetsproducten op de markt waren de prototypes, BKE-assessoren de jury. De prijs was een goede toets gemaakt door bezielde docenten en de trofee het BKE-certificaat.

www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy