"Toets niet om het toetsen, maar vanuit een heldere visie."
Interview
Gerben VeerbeekAdviseur primair onderwijs
"Doordacht en zinvol gebruik van toetsen stimuleren, dat is de kern van mijn werk bij Cito," aldus Gerben Veerbeek. "Toetsen moet niet om het toetsen gaan, er moet getoetst worden vanuit een heldere visie op onderwijs en leren. Zodat elke leerling er beter van wordt en eerlijke kansen krijgt om tot zijn of haar recht te komen."
"Voordat ik in 2011 bij Cito kwam werken heb ik als leerkracht en intern begeleider in het basisonderwijs gewerkt en als orthopedagoog bij een onderwijsbegeleidingsdienst. Als adviseur spreek ik veel intern begeleiders, schoolleiders en bestuurders over nut en noodzaak, zin en onzin van toetsen. Daarbij merk ik regelmatig dat mijn gesprekspartners verrast opkijken wanneer ik ze vertel dat de Cito-toetsen niet allesbepalend en zaligmakend zijn, maar een stukje van de puzzel en een zinvolle aanvulling op de methodetoetsen; niet meer en niet minder."
We maken het onderwijs samen krachtiger door …
goed naar kinderen en hun behoeften te kijken. Toetsen kunnen daarbij helpen, als we ze gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn: als middel en niet als doel.
Ik help jou graag met …
je vragen over het optimaal gebruiken van de LVS-toetsen.
Een tip die ik vaak deel …
Toetsen is maatwerk. Neem dan ook nooit een toets af die veel te moeilijk of veel te makkelijk is. De toets is dan of frustrerend of saai. En in beide gevallen meet je minder nauwkeurig dan met een passende toets.
Heb je vragen voor me? Laat het me weten! Ik ben bereikbaar via Klantenservice.