Sluiten

Als weten waar ze staan even niet meer vanzelfsprekend is

Interview
Maartje Hilte
Maartje HilteHoofd productontwikkeling PO
De corona-periode drukt ons met de neus op de feiten, als het gaat om waarom we toetsen ... Om te laten zien hoe je leerlingen zich ontwikkelen, waar ze nu staan, met altijd als doel ze verder te helpen in hun ontwikkeling. Kansengelijkheid, al meer dan 50 jaar de drive van Cito, kreeg een heel actuele lading.
Tegelijkertijd zie je dat het onderwijs steeds meer differentieert. We zijn trots op het Nederlandse onderwijsstelsel, waarin onderwijsvrijheid een groot goed is én waarbinnen we, met respect voor alle verschillen, werken aan dezelfde doelen. Verschillen in (visie op) onderwijs zijn een blijvend feit. Maartje Hilte, hoofd productontwikkeling PO, vertelt graag hoe we jullie hierin nog meer gaan ondersteunen met Leerling in beeld, het nieuwe LVS van Cito dat vanaf schooljaar 2021-2022 beschikbaar is.

Nog meer flexibiliteit

Maartje: "Zelf kiezen staat straks centraal. Als het jouw LVS is, dan moet jij dus ook de regie hebben in wat, wanneer en hoe je volgt. Dat zetten we nog sterker door in de nieuwe generatie. Zo kun je straks op elk moment in het jaar afnemen. Veel scholen vinden januari en juni prima, maar er zijn ook scholen die bijvoorbeeld aan het begin van het jaar willen weten waar de leerlingen staan. Dat kan in de nieuwe generatie."

In minder tijd meer inzicht

"Een ander voorbeeld: wist je dat je alleen bij ons kunt kiezen of je op papier of digitaal afneemt? En kies je voor digitaal, dan krijg je bovendien adaptieve toetsen. Zo toets je nog makkelijker op maat zonder een leerling te frustreren."
"We ontwikkelen Leerling in beeld echt samen met het veld. We hebben er een community voor in het leven geroepen, organiseren een paar keer per jaar focus¬groepen en spreken heel veel met onderwijs¬professionals. Jullie wensen nemen we dan ook zoveel mogelijk mee." Zo worden de toetsen een stuk korter, een veelgehoorde wens. Tegelijkertijd wil iedereen graag nog meer inzichten. "Dat lijkt lastig te combineren, maar gaan we realiseren: naast de korte basistoets voor iedereen, ontwikkelen we verdiepende instrumenten die je kunt inzetten voor leerlingen waar je dat voor wilt. Zo krijg je, samen met de uitgebreide analyse-mogelijkheden die je van ons kent zoals de foutenanalyse bij Spelling of de categorieënanalyse bij Rekenen, volop inzicht om je leerlingen te laten groeien."

Focus op groei

Want groei, daar gaat het om. leder op zijn eigen tempo, elk kind groeit. Daar doe je het als onderwijsprofessional voor. "Daarom komen we met nieuwe rapportages, die echt de focus op groei leggen. De klankbordgroep reageerde enthousiast op de previews. 'Wat een heerlijk helder overzicht', gaf een lid direct aan toen ze de nieuwe leerlingrapportage zag. Ik ben er ook best trots op dat het lukt om in één overzicht de groei per vaardigheid centraal te zetten, en hierbij zowel de functionerings- als referentieniveaus inzichtelijk te maken."

'Cito, kan dat niet sneller?'

We zijn dus veel in gesprek over alle vernieuwingen. Heel fijn, al die positieve reacties. Maar ... we hoorden ook dat velen het liefst morgen al aan de slag gaan met het nieuwe LVS. 'Moeten we dan echt nog wachten tot 2026, voor we dit ook voor groep 8 beschikbaar hebben?' 'Cito, kan dat niet sneller?' Maartje heeft goed nieuws: "Dat kan, en gaat gebeuren! In 2021 is de nieuwe generatie al voor groep 3 tot en met 5 beschikbaar, het jaar daarna ook voor groep 6 tot en met 8. Ook zorgen we voor doorgaande lijnen tussen de oude en nieuwe generatie. En wist je dat we komend schooljaar al met een nieuwe LVS-toets Engels komen?"

Leerling in beeld
Kennismaken met het nieuwe LVS?
Daar krijg je komend schooljaar uitgebreid de kans voor. Kun je niet wachten?
  • Schrijf je in voor de laatste updates via cito.nl/nieuwsbrief.
  • Ga naar cito.nl/nieuwelvs voor meer informatie en contact met onze adviseurs. Zij praten je graag bij via een persoonlijke afspraak of een presentatie tijdens een IB-netwerk – dat kan ook op afstand.