Sluiten
24 november 2017

“Yeah, de héle middag niet leren!”

Simone ten Vaarwerk
Simone ten Vaarwerk Invaljuf én adviseur primair onderwijs bij Cito
Op donderdag belde ik naar de school waar ik vrijdag zou invallen. Prettig om van tevoren te weten of er bijzonderheden zijn op de dag dat ik moet invallen. Soms zijn er speciale activiteiten of moet ik een gymles geven. Meestal vraag ik ook of er een creatieve activiteit gepland staat. Puur eigenbelang :-) ik ben graag creatief bezig met kinderen.
De leerkracht van groep 5 die ik sprak, reageerde positief op mijn vraag. Slaakte zelfs een zucht van verlichting. Hij had niet meer aan de lampionnenoptocht gedacht die zaterdag in het dorp gelopen zou worden. “Jee, wat fijn als je daar met de kinderen iets voor zou willen doen! De hele middag kun je daarvoor gebruiken. Top!”

Popelen bij de deur

Dus maakte ik thuis een leuke vleermuislampion die groep 5 vast wel zou aanspreken. En dat bleek ook in de ochtend toen ik samen met de kinderen de planning van de dag doorliep. Ze keken enthousiast uit naar de middag. Overigens was ik ontzettend blij dat deze school geen continurooster had. De meeste kinderen gingen thuis eten en mijn uur lunchpauze kon ik daarom volledig inzetten voor de voorbereidingen op het knutselen. Om 1 uur precies stond Pim al te popelen bij deur. “Juf, ik kon niet wachten om naar school te gaan! Ik heb zoveel zin in vanmiddag. De héle middag niet leren!”

rennen

Niet leren?

Grappig dat kinderen vrij spelen, gymmen, de creatieve vakken en andere niet-cognitieve vakken zien als activiteiten waarbij niet geleerd wordt. Ik zag deze middag kinderen zich juíst ontwikkelen. En op heel diverse vlakken: kinderen die zich motorische vaardigheden eigen maakten – een grote diversiteit in het kunnen knippen bijvoorbeeld – en er vond samenwerking op hoog niveau plaats. Daarnaast werden veel executieve functies ontwikkeld zoals leren organiseren, het plannen van de stappen die doorlopen moeten worden en zelfregulerend vermogen. Niet opgeven als iets niet lukt, zoeken naar andere oplossingen. Kortom: er werd vólop geleerd!

Stukje puzzel De informatie uit toetsen kan je beeld bevestigen, aanvullen of je nog eens kritisch laten kijken naar bepaalde onderdelen. We toetsen om een leerling verder te helpen!

Het kind in zijn totaliteit

Gelukkig is er in het onderwijs steeds meer aandacht voor de totale ontwikkeling van een kind en wordt er niet alleen gekeken naar de cognitie van een leerling. Intern bij Cito spreken en discussiëren we hier ook regelmatig over: wat zijn die vaardigheden dan? En hoe kunnen we deze volgen?
Ook al zijn onze producten met name gericht op cognitie, wij vinden het kind in zijn totaliteit belangrijk. De LVS-toetsen moeten ook gezien worden als een puzzelstukje binnen het geheel. Als leerkracht heb je nog véél meer informatie over de ontwikkeling en het karakter van het kind. En zo’n creatieve middag draagt daar bijvoorbeeld ook weer aan bij!

Reactie PO congres Leerling in beeld Dit las ik op een kaartje tijdens ons PO-congres. Helemaal mee eens natuurlijk!

Ook ervaring met leerlingen die enthousiast worden als ze niet hoeven te leren? En hoe kijk jij naar de totale ontwikkeling van elke leerling; hoe krijg je hem of haar ‘in beeld’? Deel je verhalen ook, ik ben benieuwd!

Groetjes,
Simone
Als adviseur voor het primair onderwijs ben ik veel in contact met scholen. Voordat ik in 2010 bij Cito begon, was ik zelf juf in het basisonderwijs. Deze ervaring helpt mij vragen van leerkrachten en ib’ers te plaatsen en ze antwoorden te geven waar ze mee geholpen zijn. Toch merkte ik dat ik de laatste jaren langzaam wegdreef van mijn praktijkervaring. Dus … werk ik nu weer één dag in de week als invaljuf!

In mijn blogs schrijf ik over wat ik meemaak als invaljuf, soms met een linkje naar mijn andere werk, bij Cito. Ik hoor graag wat je ervan vindt en hoor ook graag jouw vragen, ervaringen en andere reacties!
Juf Simone
www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy