Sluiten
18 december 2018

Of wij iets doen met jullie feedback? JA!

Jasmijn Oude Oosterik
Jasmijn Oude OosterikToetsdeskundige rekenen-wiskunde én juf
In september heb ik mijn pabo-diploma behaald. Eén van de redenen om de pabo te doen, was dat ik ‘de andere kant’ wilde ervaren; als gebruiker van toetsproducten die wij bij Cito ontwikkelen. Deze praktijkervaring gebruik ik nu elke dag bij de ontwikkeling van de nieuwe rekentoetsen. Het gesprek aangaan met leerkrachten en leerlingen is voor ons van grote waarde. Wij willen dat onze producten goed aansluiten bij het onderwijs en de belevingswereld van de leerlingen. Dat doen we niet alleen, maar samen met jullie.
Zo spraken wij de afgelopen weken met leerlingen, leerkrachten, intern begeleiders en andere onderwijsexperts. De blog van collega Floor over de taligheid van rekenopgaven riep ook veel reacties op. Doen we wat met jullie reacties en feedback? Ja, dat doen we zeker! Lees maar mee.

Opgave op het digibord

In Amstelveen gingen mijn collega Gerben en ik in gesprek met een groep leerkrachten en intern begeleiders. We legden ze allerlei vragen voor over de toetsen voor groep 4 zoals:

Willen we kinderen in (eind) groep 4 de mogelijkheid geven om zelfstandig de opgaven te lezen, zodat ze zelf verder kunnen werken?

Wat is de meerwaarde dat er in het boekje plaats is voor aantekeningen en hoe ziet dat er dan uit?

De meningen verschilden en dat leverde een interessante discussie op. Een idee was om tijdens de toets de afbeelding van de opgave op het digibord te tonen. Zo wordt de relatie tussen het beeld en de voorgelezen tekst beter gelegd. Ook kan de leerkracht op die manier zien of alle kinderen naar het bord kijken en gefocust zijn. Dat lijkt ons een heel goed idee. Ben je ook benieuwd of het werkt? We zoeken nog scholen waar we het mogen uitproberen!

Hoeveel eieren komt opa Kees te kort?

Diezelfde middag bezochten groep 3-leerkrachten Cito om de nieuwe opgaven voor medio groep 3 te bekijken. Wat veel tips hebben we gekregen! Zo werd genoemd dat bij de opgave over een spelletje op de tablet, de aan-/uitknop wel heel dicht bij het middelste kind zat. En dat was ook nog eens het goede antwoord. Dat hebben we gelijk aangepast.
Ook trok deze opgave de aandacht:

Opa Kees heeft 8 eieren nodig.
Hij heeft maar 6 eieren.
Hoeveel eieren heeft opa Kees nog nodig?


Volgens de leerkrachten kun je beter de vraag stellen hoeveel opa Kees nog te kort komt. Want “zo zijn de kinderen in groep 3 het gewend”. Deze vraagstelling lijkt ons best nog moeilijk voor medio groep 3. Toch gaan we het uitproberen in het proefonderzoek in januari.

Alle spaarvarkens dezelfde kant op

De LVS-toetsen moeten natuurlijk ook geschikt zijn voor speciale leerlingen. Daarom zijn de opgaven ook gescreend door leerkrachten uit het SBO en SO. Waar zij vooral op letten? Dat de opgaven niet verwarrend zijn voor hun leerlingen. We hebben ook hier weer veel goede ideeën gekregen. Zij noemden bijvoorbeeld dat alle spaarvarkens met de neus dezelfde kant op moeten wijzen. Dat oogt rustiger en leidt minder af tijdens de toets. Wat een goed idee!

Taalzwakke leerlingen en beelddenkers

Twee experts op het gebied van beelddenkers hadden de blog van Floor gelezen en waren best kritisch. Maar ze wilden graag naar Cito komen om met ons in gesprek te gaan. Heel interessant om hun kijk op het toetsen van taalzwakke leerlingen en beelddenkers te horen. Gelukkig vinden we hetzelfde belangrijk: taal mag geen belemmering zijn in de rekentoetsen. We hebben ook veel van dit gesprek geleerd. Zo gaan we meer rekening houden bij het maken van opgaven met de drie stappen van beeldvorming:

Beginsituatie: Tom heeft 10 kastanjes
Verandering: hij geeft er 4 weg
Het resultaat van die verandering: hoeveel kastanjes heeft Tom over?


We hebben wel wat werk gehad aan het verwerken van alle tips. Maar dat is het waard! De opgaven worden er veel beter van. Wil jij ook meedenken? Dat kan!


Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat het ons vooral weten!
Blog Jasmijn Oude Oosterik
www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy