Sluiten
19 januari 2018

Toets jij 'op maat'?

Juf SimoneInvaljuf én adviseur primair onderwijs bij Cito
Een invaldag in groep 5/6. Of ik het eerste deel van de toets Rekenen/Wiskunde af wil nemen? Daar moest ik wel even over nadenken… Wat is mijn invloed als invaljuf op de resultaten?

Kinderen kunnen van slag raken als er een juf voor de groep staat die ze niet kennen. Een toets zou veel slechter gemaakt kunnen worden. Ik moest er dus wel even over nadenken: ga ik het weigeren? Dat is ook wat. De juf is al langere tijd ziek, de toetsen moeten gemaakt worden… Met de gedachte dat dit de wens is van de school, besloot ik de toets gewoon af te nemen. Alle kinderen kregen de M-toets groep 5 of de M-toets groep 6.

De 'juiste' toets?

Na de uitleg en de voorbeeldopgaven gingen de kinderen aan de slag. Ik kon ze rustig observeren. Een jongen linksvoor was vrij onrustig aan het werk. Hij keek veel om zich heen en zocht oogcontact met mij. Een meisje in het midden had bij iedere som veel tijd nodig. Achterin een jongen die supersnel werkte.

In mijn hoofd kwamen er intussen allerlei vragen op. Maakten deze kinderen de toets wel op het juiste niveau? Is het op deze school een gewoonte dat alle kinderen dezelfde toets maken? Zou er gekeken zijn naar het functioneringsniveau of de DLE van deze kinderen?

Niet overvragen

De 3.0 toetsen, waarbij tussentoetsen zijn opgenomen, maken het veel eenvoudiger om kinderen te toetsen op maat. Ze worden dan niet overvraagd door meerdere toetsafnames. De onrustige jongen linksvoor bijvoorbeeld zou zich met een toets op maat misschien niet zo onzeker voelen. En het meisje in het midden van de klas zou een makkelijkere toets in de gegeven tijd misschien wél af kunnen krijgen, omdat de opgaven mogelijk meer bij haar niveau passen.

Gekleurde observaties

Mijn observaties van deze dag zijn natuurlijk super gekleurd. Ik kende deze kinderen niet en ik wil geen voorbarige conclusies trekken. Net als mijn tip voor de school, zou ik jou ook graag willen wijzen op de mogelijkheid om te toetsen op maat, zodat iedere leerling met een zo prettig mogelijk gevoel en op het bij hem of haar passende niveau een toets kan maken.

Wat zijn jouw ervaringen als (inval)leerkracht op dit gebied? Ik hoor ze graag!

 

Groetjes,
Simone

PS


Meer over mij

Als adviseur voor het primair onderwijs ben ik veel in contact met scholen. Voordat ik in 2010 bij Cito begon, was ik zelf juf in het basisonderwijs. Deze ervaring helpt mij vragen van leerkrachten en ib'ers te plaatsen en ze antwoorden te geven waar ze mee geholpen zijn. Toch merkte ik dat ik de laatste jaren langzaam wegdreef van mijn praktijkervaring. Dus… werk ik nu weer één dag in de week als invaljuf!

In mijn blogs schrijf ik over wat ik meemaak als invaljuf, soms met een linkje naar mijn andere werk, bij Cito. Ik hoor graag wat je ervan vindt en hoor ook graag jouw vragen, ervaringen en andere reacties!

www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy