
De beste oplossing voor het volgen van kleuters creëren we samen
Wat was het fijn om veel mensen te spreken op het Congres Leve het jonge kind. Een prachtige titel ook, voor een altijd inspirerende dag. Was jij er ook, en heb je onze stand ook gezien? Nu Kleuter in beeld steeds meer vorm krijgt, konden we wat sneak previews laten zien. Deze werden wederom goed ontvangen, heel fijn. Veel scholen gaven aan vooral op zoek te zijn naar een instrument dat minder omslachtig is en minder tijd kost. Dat treft, want kort en krachtig is precies waar we samen voor gaan. Kort waar het mogelijk is, lang waar het nodig is. Jij hebt de regie!
Proefonderzoek naar de kindroute
Jouw professioneel handelen is straks de basis van Kleuter in beeld. Je kan als leerkracht kiezen voor de korte 'leerkrachtroute' of voor de verdiepende 'kindroute'. Bij de leerkrachtroute staan jouw eigen observaties centraal. Bij de kindroute helpen verdiepende, speelse opdrachtjes en activiteiten je om nog meer informatie op een bepaald (sub)domein te krijgen. Het proefonderzoek ging specifiek over de papieren opdrachtjes - waar de nieuwe vriendjes Anne en Mo bij helpen - en werd mede mogelijk gemaakt door:
- 37 scholen
- 922 kinderen uit groep 1 en 2
Kijk maar mee:
- Kinderstemmen bij digitale opdrachtjes
Ook met dank aan de community: bij de audio van de digitale opdrachtjes hebben jullie een grote voorkeur voor kinderstemmen. Dat gaan we dus doen, de eerste opnames zijn al gepland! - Instructie goed, maar in andere vorm
De instructie werkt goed, kost weinig voorbereiding, zorgt ervoor dat je alles in één keer bij de hand hebt en het is prettig dat de leerkrachten de opdrachtjes ook in beeld hebben. De vorm passen we op jullie verzoek aan, zodat ie nog beter bruikbaar is. - Boekje op A5-formaat
Opmerkingen uit het onderzoek en eigen observaties bij de schoolbezoeken gaven de doorslag: we verkleinen het boekje met opdrachtjes van A4 naar A5. Kleuters krijgen dan telkens één opdrachtje in beeld in plaats van vier, worden niet meer afgeleid door andere opdrachtjes en hebben geen 'afdekblad' meer nodig. - Lange vraagvorm bij letterkennis
‘De m van maan’ of ‘Waar zie je de m van maan?’. Het is duidelijk dat de laatste variant jullie voorkeur heeft, dus daar gaan we mee verder.
Dit komt er ook aan
- De uitwerking van de observatiepunten
Het proefonderzoek was alleen gericht op de papieren opdrachtjes van de kindroute. Bij het volgende onderzoek in januari speelt observatie een heel grote rol - net als in het gebruik van Kleuter in beeld straks!
Ook goed om te weten
Samen willen we de beste oplossing voor het volgen van kleuters creëren. De vele aanmoedigende reacties op ons proefonderzoek gaven mij en mijn collega's weer een extra boost. Jou ook?
- “Zeer kleutervriendelijk. Ze vonden het super om te doen.”
- “Leuk en fleurig. Aantrekkelijke materialen”
- “Duidelijk, kort en bondig. En overzichtelijk!”
- “Ik word hier enthousiast van!”
Wil jij (nog meer) meedenken? Dat kan!
- Via de community: bij de vragenlijst en op het forum staan nieuwe onderwerpen klaar
- Via focusgroepen en onderzoek in jouw eigen groep: meld je aan via kleuters@cito.nl.
Jij hebt de regie bij Kleuter in beeld – in de ontwikkeling én straks in het gebruik. Samen zorgen we ervoor dat de tool precies gaat bieden wat jij en de kleuters nodig hebben, daar ben ik van overtuigd! Nog vragen of opmerkingen? Laat het me vooral weten, in januari op de NOT of via kleuters@cito.nl."