Sluiten
Primair onderwijs

Meedenken over Kleuter in beeld – Rekenen?

Gezocht: leerkrachten, ib'ers, ontwikkelingspsychologen en rekenexperts

In ontwikkeling: Kleuter in beeld – Rekenen

Help je mee bij de standaardbepaling?

De eerste scholen werken nu met Kleuter in beeld en maken al enthousiast gebruik van deze nieuwe manier om hun kleuters te volgen. Naast taal, is nu ook de leerkrachtroute voor sociaal-emotioneel én voor motoriek beschikbaar. Komend schooljaar breiden we het observatie-instrument Kleuter in beeld verder uit met rekenen. 

Voor Kleuter in beeld – Rekenen hebben we jouw hulp nodig! Help jij in september mee bij de laatste stap van de ontwikkeling, de standaardbepaling?

Voor wie?

Heb je goed zicht op de ontwikkeling van kleuters op het domein Rekenen? Ben je leerkracht, intern begeleider, ontwikkelingspsycholoog of rekenexpert? En vind je het waardevol om mee te denken over Kleuter in beeld? Dan ben je van harte welkom! Ervaring met standaardbepaling is niet nodig.

What's in it for me?

  • Je levert een waardevolle bijdrage aan een nieuw instrument
  • Volgend schooljaar gratis gebruik van Kleuter in beeld – Rekenen (incl. licentie t.w.v. 149 euro)
  • Gratis map Kleuter in beeld – Rekenen
  • Een VVV-bon van 25 euro
  • Volledige reiskostenvergoeding (indien van toepassing)

Waar en wanneer?

Je kunt je aanmelden voor één of twee dagen:
  • donderdag 17 september, 9.30 uur tot uiterlijk 16.00 uur online of bij Cito in Arnhem
  • vrijdag 18 september, 9.30 uur tot uiterlijk 16.30 uur bij Onderwijs maak je samen in Helmond of online
Schrijf je snel in!

Vragen? Mail gerust naar kleuters@cito.nl.
Mo blokken
Meer over de standaardbepaling

Achter de schermen is er hard gewerkt aan Kleuter in beeld – Rekenen. Dit instrument bestaat straks uit 5 subdomeinen. Hiervoor hebben we samen met het veld twee opdrachtjes en drie activiteiten met observatiepunten ontwikkeld. Het doel van de standaardbepaling is om samen met een groep experts (leerkracht, intern begeleiders en ontwikkelingspsychologen) voor de verschillende rekendomeinen te bepalen wat doorgaans gezien wordt bij een kleuter midden groep 1, eind groep 1 en eind groep 2*. Hoe het precies in zijn werk gaat, leggen we op de dag zelf natuurlijk uitgebreid uit. Ervaring met standaardbepaling is niet nodig.

* Bij het instrument spelen de observaties van de leerkracht een belangrijke rol en stellen we de groei van kinderen centraal. Het beeld van een kind wordt dus niet bepaald door naar de vergelijking met een landelijke referentiegroep te kijken, maar naar de inhoud. Waar staat het kind als je kijkt naar de leerlijn/doelen van een bepaald moment?