Sluiten
13 oktober 2017

Lekker (voor)lezen!

Simone ten Vaarwerk
Simone ten Vaarwerk Invaljuf én adviseur primair onderwijs bij Cito
Laatst mocht ik invallen op een Montessorischool, in groep 3-4. Heerlijk vind ik dat, het werken in de onderbouw. Voordat ik van huis vertrok, stopte ik nog snel een paar boeken in mijn tas om eventueel uit voor te lezen. Ik ben dol op voorlezen en verhalen vertellen en vind het ook heel belangrijk dat dit in de klas gebeurt.
Tijdens het eten en drinken in de kleine pauze gaf ik dan ook aan dat ik wilde voorlezen. Gelijk reactie van de kinderen: “Huh?!”, “Wij kijken liever een filmpje op het digibord!”, “Voorlezen is saai!” en “Ik heb daar geen zin in!”. Maar ik hield vast aan mijn voornemen en vertelde de kinderen dat ik zeker wist dat ze dit verhaal heel bijzonder zouden vinden.

Verbinden en verwonderen

Ik startte het verhaal over ‘vogel Wok’ van Annie M.G. Schmidt. Langzaamaan werd het heel stil in de klas. Monden vielen open. Een zucht was hoorbaar toen het verhaal eindigde. Reacties kwamen los en er was volop gespreksstof om dieper in te gaan op het bredere thema: beloftes en afspraken nakomen. Dit voorleesmoment koester ik. Ik voelde verbinding met een groep die ik vooraf niet eens kende en er was verwondering. Een mooi startpunt voor een boeiend kringgesprek, ware het niet dat we naar de gymzaal moesten.

Én zelf lezen

Voorgelezen worden is zó belangrijk voor kinderen. Ze ervaren dat lezen leuk is, dat je met stem en intonatie een verhaal boeiend kunt vertellen. Kinderen vergroten hun woordenschat, leren dat er verschillende soorten teksten zijn. Evenzo belangrijk is dat kinderen zélf veel lezen. De Kinderboekenweek biedt een uitgelezen moment om het lezen bij je leerlingen én hun ouders onder de aandacht te brengen.

Van AVI naar lekker lezen

Wist je dat Cito een rol speelt bij het bepalen van de AVI-niveaus van de kinderboeken? Deze vind je ook op onze speciale nieuwe website ikleeslekker.nl. Met onder andere tips voor ouders en informatie over AVI en hoe zij samen met hun een kind een passend boek kunnen uitzoeken. De hele klas lekker laten lezen? Hang deze toffe poster op!

Ook fijn om te weten: de bekende AVI- en DMT-toetsen zijn recent volledig vernieuwd op basis van de wensen van leerkrachten. Ook zijn er nu speciale versies voor zorgverleners te verkrijgen. Waar we ook trots op zijn: de AVI-teksten zijn geschreven door kinderboekenschrijvers als Annemarie Dragt en Jan Paul Schutten. De leerlingen van onze leerlingenraad reageerden enthousiast!

Groetjes,
Simone
Als adviseur voor het primair onderwijs ben ik veel in contact met scholen. Voordat ik in 2010 bij Cito begon, was ik zelf juf in het basisonderwijs. Deze ervaring helpt mij vragen van leerkrachten en ib’ers te plaatsen en ze antwoorden te geven waar ze mee geholpen zijn. Toch merkte ik dat ik de laatste jaren langzaam wegdreef van mijn praktijkervaring. Dus … werk ik nu weer één dag in de week als invaljuf!

In mijn blogs schrijf ik over wat ik meemaak als invaljuf, soms met een linkje naar mijn andere werk, bij Cito. Ik hoor graag wat je ervan vindt en hoor ook graag jouw vragen, ervaringen en andere reacties!
Juf Simone
www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy