SluitenSluiten
Leerling in beeld

Leerling in beeld - nieuw!

Maakt elke leerling zichtbaar

Voor al je vragen over Leerling in beeld

Veelgestelde vragen

Hoe flexibel is Leerling in beeld? Past het ook bij mijn school?

In het nieuwe LVS maak jij de keuzes. Over hoe je toetst, wanneer je dat doet en ook over wat je precies in kaart wilt brengen. Leerling in beeld is er in twee smaken: Basis en Compleet. Met het basispakket breng je de groei van jouw leerlingen op de kernvakken in beeld. Het complete pakket biedt daarnaast ook verdiepende instrumenten en de mogelijkheid om ook de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen. Wil je geen pakket, maar per vaardigheid afnemen? Dat kan natuurlijk ook. Wist je dat je bij ons kiest uit het meest uitgebreide aanbod aan cognitieve én niet-cognitieve vaardigheden?

Daarnaast kies je bij Leerling in beeld zelf of je de toetsen afneemt op papier of digitaal, of een combinatie daarvan.

> Lees alles over digitaal toetsen
> Lees alles over het nieuwe LVS, Leerling in beeld
> Past het nieuwe LVS ook zo goed bij jouw school? Vergelijk het zelf! (pdf)

Hoe zien de rapportages eruit?

Het nieuwe LVS Leerling in beeld biedt je een nieuw, online platform waarin je gaat plannen, afnemen en analyseren. Binnen deze online omgeving vind je ook nieuwe rapportages, op verschillende niveaus. Alle gewenste informatie zie je telkens zo veel mogelijk in één overzicht gepresenteerd. Alles draait om groei bij de rapportages van het nieuwe LVS Leerling in beeld.

> Lees meer over de nieuwe rapportages
> Meedenken over de precieze invulling van de rapportages? Word Cito-partnerschool!

Hoe kan ik instappen?

Instappen is heel gemakkelijk. Als je kiest voor Leerling in beeld, ga je eigenlijk direct met alle groepen over. Zo krijg je direct de nieuwe rapportages voor groep 3 t/m 8. De doorlopende lijn van LVS 3.0 naar de Leerling in beeld-toetsen zorgt ervoor dat er geen trendbreuk ontstaat. Je behoudt dus een doorgaande vaardigheidslijn. En leerlinggegevens en eerdere toetsdata worden eenvoudig overgezet.

Na je bestelling nemen we altijd contact met je op om jouw schoolsituatie door te spreken.

Meer lezen over instappen

Hoe houdt Leerling in beeld rekening met leerlingen met extra onderwijsbehoeften?

Bij het maken van al onze LVS-toetsen houden wij hier al direct rekening mee. Dit zie je bijvoorbeeld terug in:
  • De samenwerking met leerkrachten uit het s(b)o.
  • De korte en concrete dicteezinnen, waarbij we de ik-vorm, gebiedende wijs en vraagzinnen vermijden.
  • Toetsen op maat is mogelijk.
  • Opgavenboekjes op A4-formaat, met overzichtelijke lay-out.
  • Je werkt waar het mogelijk is met dezelfde materialen voor álle leerlingen. Waar nodig werk je met eigen versies voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften.
    > Meer lezen over de cluster 1-versies van Leerling in beeld

Wat zijn de kosten?

Wil je weten wat jouw investering wordt voor Leerling in beeld? Op de bestelpagina vind je alle benodigde bedragen. Wist je dat Cito voor verreweg de meeste scholen de voordeligste keuze is? Kik maar eens naar de prijsvergelijking op diezelfde pagina.
Wil je precies weten waar je in jouw unieke situatie aan toe bent? Neem contact op en we maken een exacte prijsberekening voor jouw school!

Staan de afnameperiodes vast?

Het afnemen van de toetsen van Leerling in beeld kan op elk moment. Je kunt de toetsen het hele jaar door afnemen. We stellen een begin-, medio- en eindnormering voor je beschikbaar. Het is aan jouw school om te bepalen hoe vaak je wilt toetsen en wanneer je wilt toetsen. Ook goed om te weten: de toetsen van Leerling in beeld zijn af te nemen op alle gangbare devices (Chromebooks, iPad en Windows PC).

> Lees meer over de focus op groei

Is er audio-ondersteuning mogelijk bij de toetsen?

Ja, er zijn verschillende vormen van audio-ondersteuning mogelijk. 
- Bij Rekenen-Wiskunde wordt de audio automatisch afgespeeld bij M3, E3 en M4. Vanaf E4 is het niet meer automatisch en kan de leerling zelf kiezen of de opgaven voorgelezen worden of niet.
- Bij Taalverzorging wordt bij het onderdeel 'Spelling niet-werkwoorden' de audio automatisch afgespeeld (noodzakelijk, want dictee-opgaven). Bij de andere onderdelen (Spelling werkwoorden en Leestekens) is de audio optioneel, vergelijkbaar met Rekenen-Wiskunde: de leerling kiest zelf of de opgaven voorgelezen worden.
- Bij Begrijpend lezen zijn er van elke toets twee varianten: een reguliere versie zonder audio-ondersteuning en een versie voor dyslectische leerlingen met audio-ondersteuning. De leerkracht kiest welke leerlingen de versie met audio-ondersteuning krijgen. Bij de versie met audio-ondersteuning worden zowel de teksten als de vragen voorgelezen. Ons advies blijft om heel terughoudend te zijn in het aanbieden van de auditieve versie. We adviseren deze uitsluitend te gebruiken voor leerlingen met een dyslexieverklaring die in het VO ook recht hebben op deze ondersteuning. Houd er rekening mee dat je niet meer zuiver de vaardigheid in begrijpend lezen meet en de normering niet meer kunt gebruiken.

Lees hieronder ook 'Waarom is Begrijpend lezen nu wél auditief ondersteund?'

Komt er een Leerling in beeld-doorstroomtoets PO?

Ja! Een doorstroomtoets PO is in ontwikkeling en wordt straks onderdeel van Leerling in beeld.

Met het oog op de nieuwe wet Doorstroomtoetsen PO, werkt Cito BV momenteel aan de ontwikkeling van een Leerling in beeld-doorstroomtoets PO, die aansluit op Leerling in beeld PO. Lees meer over proeftoetsen van deze Leerling in beeld-doorstroomtoets PO van Cito BV.

Over de wet Doorstroomtoetsen PO
In september 2021 heeft de Tweede Kamer ingestemd met het nieuwe wetvoorstel Doorstroomtoetsen PO. Nu is het aan de Eerste Kamer en de Raad van State om het nieuwe wetsvoorstel goed te keuren. Naar verwachting zal bij goedkeuring de wet ingaan met ingang van 1 januari 2023. Meer weten? Kijk op de website van Rijksoverheid.nl.

Tot wanneer is LVS 3.0 te gebruiken?

Leerling in beeld (via het nieuwe Cito platform) vervangt uiteindelijk LVS 3.0 én het Computerprogramma LOVS. 

> Meer details en data vind je in de uitgaveplanning

Is de actieprijs 'Compleet voor de prijs van Basis' ook volgend schooljaar geldig?

We merken dat scholen graag willen kennismaken met pakket Compleet, en hebben daarom besloten dat de actieprijs geldig blijft voor iedereen die begint met Leerling in beeld. Dit betekent dat je als school altijd laagdrempelig kunt kennismaken met alle uitgebreide mogelijkheden van het pakket Compleet: bestel je dit pakket van Leerling in beeld, dan betaal je het eerste schooljaar dus de prijs van pakket Basis. De licentie Compleet wordt het daaropvolgende schooljaar automatisch verlengd voor de dan geldende prijs van Compleet.

Andere vragen over Leerling in beeld

Bestellen

  • Hoe bestel ik Leerling in beeld? Bestellen is eenvoudig: via het formulier op de bestelpagina bestel je een schoollicentie, geef je aan welk pakket je kiest en hoeveel leerlinglicenties je per groep nodig hebt. Nadat je het bestelformulier hebt ingestuurd, nemen we binnen een week contact met je op om jouw schoolsituatie door te spreken.
  • Kan ik een offerte ontvangen? Ja, dat kan zeker. Gebruik het rekenvoorbeeld onderaan de bestelpagina om snel te zien wat jouw investering wordt voor Leerling in beeld. Meer details voor jouw schoolsituatie nodig? Dan helpen onze adviseurs je graag. Stuur een mailtje naar adviespo@cito.nl, dan nemen we snel contact met je op. 
  • Hoe bestel ik de papieren toetsen? Zorg ervoor dat je eerst je schoollicentie, het gewenste pakket en de leerlinglicenties via het bestelformulier hebt besteld. De papieren boekjes zijn vervolgens tegen kostprijs te bestellen:
    > materialen voor pakket Basis
    > materialen voor pakket Compleet
  • Zijn er extra kosten aan de koppeling met een LAS-systeem verbonden? Nee, we brengen geen kosten in rekening voor de uitwisseling van gegevens met je LAS. Dit is conform de landelijke afspraken.

Technisch

  • Wat zijn de technische specificaties voor het gebruik van Leerling in beeld? Voor het gebruik van Leerling in beeld via het nieuwe Cito platform hebben we alle technische specificaties voor je op een rij gezet. Deze specificaties gelden voor het plannen van de toetsen, afnemen van de toetsen en het gebruik van de rapportages.
    > Bekijk het overzicht met technische specificaties
  • Op welke devices kunnen de digitale toetsen afgenomen worden? De toetsen van Leerling in beeld zijn af te nemen op de meeste gangbare devices. In het overzicht zie je of dit ook mogelijk is op de door jouw school gebruikte devices en vind je nog meer technische specificaties.
    Bekijk het overzicht
  • Zijn de toetsen ook af te nemen op Snappet? Nee, de digitale toetsen van Leerling in beeld zijn niet af te nemen via Snappet.
  • Gaan alle gegevens van LVS 3.0 mee in het online platform om geen trendbreuk te krijgen? Ook als we nu alleen ParnasSys, Esis of een ander LAS gebruiken? Maak je nu gebruik van het Computerprogramma LOVS voor het invoeren van de gemaakte toetsen, dan zorgen wij ervoor dat de data in de nieuwe omgeving van Leerling in beeld komen. Indien je momenteel grotendeels of helemaal in je LAS invoert, zorgen wij samen met het LAS voor de migratie. Je geeft ons dan zelf de opdracht hiervoor.
  • Is er een koppeling met ParnasSys mogelijk? Ja, dat is mogelijk. Via een DULT-koppeling wordt het berekende vaardigheidsniveau en het functioneringsniveau van alle papieren en digitale toetsen van Leerling in beeld automatisch doorgegeven aan het LAS.

Algemeen

  • Hoe zien de rapportages eruit? Het nieuwe LVS Leerling in beeld biedt je een nieuw, online platform waarin je gaat plannen, afnemen en analyseren. Binnen deze online omgeving vind je ook nieuwe rapportages, op verschillende niveaus. Alle gewenste informatie zie je telkens zo veel mogelijk in één overzicht gepresenteerd. Alles draait om groei bij de rapportages van het nieuwe LVS Leerling in beeld.  
    > Lees meer over de nieuwe rapportages
    > Meedenken over de precieze invulling en doorontwikkeling? Word Cito-partnerschool!
  • Hoe kan ik over-/instappen? Instappen is heel gemakkelijk. Als je kiest voor Leerling in beeld, ga je eigenlijk direct met alle groepen over. Zo krijg je direct de nieuwe rapportages voor groep 3 t/m 8. In schooljaar 2021-2022 zijn de nieuwe toetsen en verdiepende instrumenten al beschikbaar voor groep 3 t/m 5 (Begrijpend Lezen, Spelling/Taalverzorging en Rekenen-Wiskunde). Groep 6 t/m 8 volgen in 2022-2023. De doorlopende lijn van LVS 3.0 naar de Leerling in beeld-toetsen zorgt ervoor dat er geen trendbreuk ontstaat. Je behoudt dus een doorgaande vaardigheidslijn. En leerlinggegevens en eerdere toetsdata worden altijd automatisch overgezet. Na je bestelling nemen we altijd contact met je op om jouw schoolsituatie door te spreken.
    > Meer lezen over instappen
  • Zijn er trainingen ter ondersteuning? Ja, bekijk hier het volledig vernieuwde aanbod, met praktijkgerichte trainingen.
  • Is gefaseerd overstappen nodig om een trendbreuk te voorkomen? Nee, dat hoeft niet. De resultaten van de LVS-toetsen 3.0 en Leerling in beeld zijn met elkaar te vergelijken. Hierdoor behoud je de doorgaande lijn en blijf je jouw leerlingen en groepen volgen zonder trendbreuk.
  • Welke pakketten zijn er? We maken onderscheid tussen het pakket Basis en het pakket Compleet. Wil je geen pakket, maar per vaardigheid afnemen? Dat kan natuurlijk ook.
    > Hier lees je meer over de pakketten en verdere mogelijkheden
  • Hoe vaak per schooljaar neem je de toetsen af? Je kunt de toetsen van Leerling in beeld het hele jaar door afnemen. Wij stellen een begin-, medio-, en eindnormering voor je beschikbaar. Het is aan jouw school om te bepalen hoe vaak je wilt toetsen en wanneer je wilt toetsen. Lees meer over de focus op groei.
  • Is het mogelijk om de toetsen op papier af te nemen? Ja, de toetsen van Leerling in beeld kun je zowel op papier als digitaal (adaptief) afnemen. Toets je op papier, dan bestel je ook de boekjes (tegen kostprijs). Een combinatie van toetsen op papier en digitaal toetsen is trouwens ook mogelijk! 
  • Zijn de digitale toetsen anders qua inhoud dan de papieren toetsen? De digitale toetsen voor de drie kernvakken worden jaarlijks iets vernieuwd, waardoor deze qua inhoud verschillen van de papieren toetsen. Omdat we werken met onderliggende vaardigheidsschalen, heeft dat geen consequenties voor bijvoorbeeld de rapportages die de ontwikkeling van de leerling weergeven. 
    > Lees meer over de toetsen van Leerling in beeld en blader door het inkijkexemplaar
  • Is het verplicht om alle toetsen van een pakket af te nemen? Nee, dat is niet verplicht. Je maakt in Leerling in beeld zelf de keuzes over wat je toetst, hoe je dat doet, en wat je precies in kaart wilt brengen.
  • Hoe werken de verdiepende instrumenten? Het is mogelijk om naast de korte basistoets voor alle leerlingen een verdiepend instrument te gebruiken voor enkele leerlingen. In Leerling in beeld download je eenvoudig een verdiepend gesprek dat bestaat uit een stappenplan met vragen. Of je zet Groeimeter in om te kijken welke leerdoelen ze wel of niet beheersen. Dit geeft je handvatten bij het verder diagnosticeren. Binnen Leerling in beeld beschik je over deze verdiepende en verbredende instrumenten:
    Digitaal: Groeimeter, Rekenen-Basisbewerkingen en Sociaal-emotioneel/Viseon
    Op papier: Begrijpend Luisteren
    Op papier én digitaal beschikbaar: Woordenschat en Engels
  • Hoe werkt de verdieping als ik alleen het basispakket heb? Het basispakket is alleen voorzien van de verdiepende gesprekken. Je kunt er zelf voor kiezen om een of meerdere verdiepende of verbredende toetsen apart aan te schaffen.
    > Lees meer over de pakketten en losse vaardigheden
  • Hoe krijg ik een advies over het vervolgonderwijs in Leerling in beeld (/Is er nog een Entreetoets)? Met Leerling in beeld is er geen aparte Entreetoets meer nodig. Om het advies te krijgen over het vervolgonderwijs hoef je met Leerling in beeld geen aparte Entreetoets meer af te nemen. Het advies is namelijk gewoon onderdeel van het E7-moment. Het werkt eenvoudig: als je tijdens het E7-moment een E6-, M7-, E7- of B8-toets afneemt, genereert Leerling in beeld automatisch het advies; dit advies is beschikbaar in het Leerlingprofiel; je bepaalt als school zélf of je dit advies zichtbaar maakt op het Leerlingprofiel. Handig als je het bijvoorbeeld wilt delen met ouders. Start je dit schooljaar met Leerling in beeld? Dan hoef je dus geen Entreetoets meer af te nemen. Het advies over het vervolgonderwijs komt automatisch beschikbaar in Leerling in beeld. 
  • Waarom is Begrijpend lezen nu wel auditief ondersteund? Bij Leerling in beeld zijn de toetsen Begrijpend lezen ook digitaal beschikbaar. Dat voorzag in de mogelijkheid om de toetsen te voorzien van een auditieve ondersteuning, waardoor we een gestandaardiseerde afname kunnen faciliteren. Ons advies blijft om heel terughoudend te zijn in het aanbieden van de auditieve versie, omdat je niet meer zuiver de vaardigheid in begrijpend lezen meet en de normering niet meer kunt gebruiken. We adviseren de auditieve versie uitsluitend te gebruiken voor leerlingen met een dyslexieverklaring die in het VO ook recht hebben op deze ondersteuning. Ons advies is goed te documenteren dat de voorgelezen versie is afgenomen, zodat de uitkomsten goed geïnterpreteerd kunnen worden. De uitslag is immers niet meer te vergelijken met de landelijke groep. Het geeft je wel een indicatie van het tekstbegrip van de leerling door de jaren heen.
  • Hoe zit het met de tekstlengtes bij Begrijpend lezen in Leerling in beeld? De toetsen Begrijpend lezen van Leerling in beeld bevatten - net als de toetsen Begrijpend lezen van LVS 3.0 - allerlei soorten teksten. Wat die teksten betreft, stellen we strenge eisen aan: verhoudingen tussen de tekstsoorten; diversiteit van tekstgenres; diversiteit van tekstonderwerpen; variatie tekstlengte (afwisseling van korte met langere teksten). Hiermee bereik je dat de toetsen goed aansluiten bij het leesaanbod waarmee kinderen in hun dagelijks leven in aanraking komen, dat de toets aantrekkelijk is door de diversiteit en dat kinderen niet worden benadeeld of bevoordeeld vanwege voorkennis over een onderwerp. De toetsen van Leerling in beeld zijn in co-creatie met het onderwijsveld ontwikkeld, waarbij we alle wensen van het onderwijsveld telkens hebben afgewogen op basis van inhoudelijke gronden. Een veelgehoord geluid was dat men bepaalde teksten uit de LVS 3.0-toetsen te lang vond. In combinatie met de keuze voor kortere toetsen vanwege de toetslast, hebben we ervoor gekozen om de maximale lengte van de teksten iets te verkleinen. Dit betekent dat de nieuwe toetsen Begrijpend lezen in Leerling in beeld nog steeds lange teksten bevatten, maar dat de langste teksten iets korter zijn dan die van de LVS 3.0-toetsen. Er is nog steeds veel variatie in teksten, onder meer dus wat betreft de lengte hiervan. Cito meet de leesvaardigheid van leerlingen zo op een zo efficiënt mogelijke manier en komt tegemoet aan behoeften die spelen binnen het onderwijs, zónder in te leveren op de kwaliteit en betrouwbaarheid van het meetinstrument. De toetsen Begrijpend lezen van Leerling in beeld zijn uitstekend geschikt om de leesvaardigheid van leerlingen te meten.
  • Wat is het verschil tussen methodetoetsen en LVS-toetsen, zoals die van Leerling in beeld? De toetsen van Leerling in beeld zijn methodeonafhankelijke toetsen en brengen één of twee keer per jaar in beeld wat de leerling weet en kan. Methodeonafhankelijke toetsen zijn vaardigheidstoetsen, wat betekent dat er opgaven van verschillende niveaus in de toets zitten, zowel makkelijke opgaven als moeilijke opgaven. Zo kan een leerkracht het verschil bepalen tussen zwakkere, gemiddelde en sterkere leerlingen. Deze toetsen meten het niveau van een leerling ten opzichte van andere leerlingen of ten opzichte van een eerdere afname. Omdat de toetsen gebruikt worden om een leerling te volgen, worden de toetsen ook wel volgsysteemtoetsen genoemd. Leerling in beeld is een leerlingvolgsysteem dat je helpt om de groei van je leerlingen op een objectieve manier te volgen. Dat ligt anders bij methodegebonden toetsen, de toetsen die bij een lesmethode horen. Dit zijn beheersingstoeten die nagaan of de leerling de (recent aangeboden) lesstof uit de methode beheerst. Bij een methodeonafhankelijke toets hoeven leerlingen niet alles goed te maken zoals bij een methodegebonden toets. 
  • Kun je in het groepsoverzicht (bijvoorbeeld M7) zien welke toetsen de leerlingen gemaakt hebben en welke normering hierbij hoort, afgezet tegen het toetsmoment? In de rapportages kun je voor verschillende weergaven kiezen. In het groepsrapport kun je in de bijbehorende tabel zien welke toetsen de leerlingen gemaakt hebben. Je ziet in de modus I-V standaard de normering op het afnamemoment, bijvoorbeeld M7 (dus V op M7). Kies je de expertversie? Dan kun je ook zien wat het niveau is op de toets die de leerling gemaakt heeft (III op M6).
    Lees meer over de nieuwe rapportages
  • Komen er in de toekomst nog meer versies van Leerling in beeld? Doordat we in Leerling in beeld jaarlijks een deel van de inhoud vernieuwen, is er in de toekomst niet meer sprake van ‘nieuwe generaties’. Je betaalt jaarlijks een bedrag per school en per leerling, en daarbij zorgen wij dat je altijd met de meest actuele inhoud en functionaliteit werkt. Je hoeft dus nooit meer over te stappen op een nieuwe generatie van het LVS; Leerling in beeld groeit met jou en je leerlingen mee.