Sluiten
beach

Screeningsinstrument Beginnende geletterdheid

Dé voorspeller van leesvaardigheid voor jonge kinderen

Voor groep 2 en 3

Screeningsinstrument Beginnende geletterdheid

Het is belangrijk leesproblemen of mogelijk dyslexie snel te herkennen en hier de juiste aandacht aan te geven. Met het Screeningsinstrument Beginnende geletterdheid voorspel je de leesvaardigheid van je leerlingen in groep 2 en 3. Je meet het fonologisch bewustzijn en de letterkennis - volgens onderzoek de beste voorspellers van leesvaardigheid. 
beginnende-geletterdheid
Daarom Screeningsinstrument Beginnende geletterdheid
  • Vroegtijdig signaleren van mogelijke leesproblemen
  • Methodeonafhankelijk
  • Eenvoudig en snel afnemen
  • Op een speelse manier aan de slag
  • Door heldere rapportages en analyses direct inzicht in welke leerlingen extra aandacht nodig hebben. Gericht aan de slag met de resultaten! 
Het screeningsinstrument is ontwikkeld in opdracht van het Masterplan Dyslexie en in samenwerking met het expertisecentrum Nederlands

Voorbeeldopgave


Over het screeningsinstrument Beginnende geletterdheid

  • Voor groep 2 en 3
  • Toets 1: digitaal en adaptief, verschillende opgaventypen (15-20 minuten)
  • Toets 2: digitaal, meerkeuzevragen (10 minuten)
  • Toets 3: op papier (2 minuten)
  • Digitale rapportage

 

Wat bestel je?

  • Eén leerkrachtmap (met handleiding, extra oefenopgaven fonologisch bewustzijn, leeskaart productieve letterkennis, scoreformulier productieve letterkennis)

Via Cito Portal maak je gebruik van de digitale toetsen. Je betaalt per afname € 0,70 per leerling.

Welke vaardigheden toets je? 

  • Toets 1: fonologisch bewustzijn
    Rijm, identificatie van beginfoneem, synthese en deletie
  • Toets 2: receptieve letterkennis
    Per opgave worden vier letters getoond, leerlingen klikken op de klank die ze horen
  • Toets 3: productieve letterkennis
    Leerlingen lezen de letters op een papieren kaart zo snel en goed mogelijk

Met alle producten werk je volgens de cyclus signaleren, analyseren, plannen, handelen.

 

Hoe ziet de afname eruit?

  • Groep 2: half oktober/november en half maart/april bij alle leerlingen
  • Groep 3: half oktober/november bij alle leerlingen; half februari/maart en half mei/juni alleen bij de zwakke leerlingen

Alle afname-instructies, keuzes en tips vind je in de leerkrachtmap.

De rapportage verloopt volledig digitaal: na afname zijn de resultaten direct beschikbaar!

Tips voor een prettige afname

Veel kinderen vinden het maken van 'een werkje' leuk; stress wordt vaak opgebouwd door de omgeving. Belangrijk is dan ook dat je ontspannen met de afname omgaat. Keep calm!

  • Zorg voor een prettige en ontspannen sfeer
  • Communiceer over 'samen een werkje maken'
  • Vertel de kinderen dat het niet erg is als ze iets niet weten
  • Geef kinderen een gevoel van zelfvertrouwen, bijvoorbeeld door ze complimentjes te geven
  • Stop als een kind niet meer geconcentreerd is of zich niet prettig voelt

Haal jij er alles uit?

Uiteraard krijg je na verwerking van de resultaten een vaardigheidsscore en het bijbehorende vaardigheidsniveau. Maar ken je ook deze extra's?

  • Digitale categorieënanalyse: op elk onderdeel zie je of een leerling laag of hoog scoort. Dit kan bijdragen aan je besluit om extra aandacht aan deze categorie(ën) te besteden
  • Het handige stappenplan voor een complete interpretatie en analyse op kind-, groeps- en schoolniveau (in map)

Hulp nodig? Onze klantenservice helpt je graag.

Training en advies gewenst? Investeer in je eigen deskundigheid via onze cursussen, webinars of advies op maat.

Contact

www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy