Sluiten
9 november 2016

Waarom leren we wat we leren?

Blog
Marleen Oosterink
Marleen OosterinkBusinessmanager primair onderwijs bij Cito
Zoals zo vaak hebben mijn meiden mij aan het denken gezet over onderwijs. In mijn vorige blog heb ik vooral verteld over mijn oudste dochter. Dit keer was het mijn andere dochter die zorgde voor wat reflectie. Een heel ander meisje, een meisje van vooral de vraag: waarom! Waarom is dit zo? Waarom doen mensen dat? En ook vaak, waarom moet ik …
Vorige week betrof het haar topotoets. Op maandag bedacht ze dat ze dinsdag een toets had. Uiteraard begon ik met een preek over de veel te late start van het leren. Dat ze al veel eerder had moeten beginnen en zo, (uitstelgedrag heeft ze uiteraard van haar vader en niet van mij…). Daarna ging ze ijverig aan de slag. Na vijf minuten keek het serieuze gezichtje mij weer aan en toen kwam het: ‘Mama, waarom zou ik moeten leren waar Mönchen nog iets ligt? Als ik dat wil weten dan ga ik toch naar Google? Ik ben dit volgende week toch weer vergeten. Ik vind het stom …!’ Toen volgde preek twee van die dag, namelijk dat het belangrijk is dat je weet waar plaatsen liggen, dat je niet altijd op Google kunt en dat het hoort bij wat je op school moet leren. Een zucht volgde en het serieuze gezichtje ging weer aan de slag.

Lijstje

Feitelijke kennis is één

Toch zetten haar vragen (zoals zo vaak) mij wel aan het denken. De volgende dag was ik met een collega voor Cito op pad en ook toen hadden wij het erover. Waarom moet mijn dochter inderdaad weten waar Mönchengladbach ligt? Wij waren het erover eens dat je bepaalde feitelijke kennis moet hebben. Dat hoort bij je ontwikkeling en het is een basis om (überhaupt) over de wereld te kunnen nadenken.

Leren toepassen is twee

Maar het is toch ook belangrijk dat ze vooral ook leert hoe ze deze kennis kan toepassen? Dat ze weet hoe ze snel en betrouwbaar opzoekt waar Mönchengladbach precies ligt? Of stel wanneer ze er naartoe op reis wil, dat ze weet hoe ze er komt? Waar ligt de balans tussen feitenkennis en vaardigheden? Beide zijn belangrijk. Wat moeten we onze kinderen nu leren om straks succesvol te zijn in hun (werk)leven? Deze vraag staat ook centraal in #onderwijs2032.

Eenentwintigste eeuwse vaardigheden

Er wordt veel gesproken over de zogenaamde 21st century skills, bijvoorbeeld probleemoplossend vermogen, creatief denken en kritisch denken (oké, die beheerst mijn dochter al behoorlijk). De wereld verandert in een rap tempo en dat betekent uiteraard ook wat voor het onderwijs dat wij onze kinderen geven. Ik heb het antwoord op alle ‘waaromvragen’ niet, maar weet wel dat het goed is hier over na te blijven denken. Als productmanager volg ik daarom de ontwikkelingen in en over bijvoorbeeld #onderwijs2032 nauwgezet en denk na over wat dit betekent voor ons product- en dienstenaanbod.

En de topotoets? Die topotoets liep gelukkig goed af (een 9!). Maar ik vraag me af of mijn dochter volgende week nog steeds Mönchengladbach kan aanwijzen …

Hoe kijk jij hier – als ouder, leerkracht of vanuit een andere rol – tegenaan? Ik ben benieuwd en lees graag jullie vragen, ervaringen en andere reacties!
www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy