Sluiten
Werken bij Cito

Onderzoeken en proeftoetsen

Onderwijsprofessionals gezocht!

Probeer onze producten uit, doe met je klas mee aan onze proeftoetsen

Onderzoeken en proeftoetsen

Voordat onze producten op de markt komen en jij ze echt kunt gaan gebruiken hebben we uitvoerig overleg gehad met anderen. In 2022 ontwikkelen we volop door aan het nieuwe LVS Leerling in beeld. In schooljaar 2022-2023 breiden we Leerling in beeld uit met onder andere:
  • Nieuwe eindtoets → Leerling in beeld – doorstroomtoets
  • Breed leerlingbeeld (inzicht in sociaal-emotioneel functioneren en de executieve functies)
Voor deze twee nieuwe onderdelen in Leerling in beeld zoeken we scholen die ons helpen met de onderzoeken. Doe jij mee?
  • Je maakt kennis en geeft feedback
  • Je ontvangt een eenvoudige rapportage
  • Als dank ontvang je een waardebon voor een leuk spel in jouw klas

Proeftoets Leerling in beeld-doorstroomtoets

Met het oog op de nieuwe wet Doorstroomtoetsen PO ontwikkelen we voor Leerling in beeld een doorstroomtoets, zoals bij andere aanbieders nu nog bekend als ‘eindtoets’. Wij grijpen deze kans aan om een doorstroomtoets te maken die past bij ieders wensen – basisscholen, VO-scholen en vooral ook de leerlingen zelf – en volledig aansluit bij Leerling in beeld, het leerlingvolgsysteem van iederéén.

De nieuwe Leerling in beeld-doorstroomtoets:
  • is onderdeel van het LVS Leerling in beeld. Als sluitstuk van het LVS geeft de doorstroomtoets aan het einde van groep 8 weer waar je leerling staat op het gebied van taal en rekenen;
  • helpt de basisschool (als een stukje van de puzzel!) om het bij je leerling passende instroomniveau in het vo te bepalen;
  • geeft minder druk bij leerlingen omdat deze minder bepalend is voor de vervolgschoolloopbaan.
Meer weten over de wet Doorstroomtoetsen PO? Kijk op de website van Rijksoverheid.nl.

Kwaliteitsonderzoek executieve functies

Om een breed beeld van de leerling te krijgen, willen we naast het sociaal-emotioneel functioneren (zie Viseon) ook de executieve functies (EF) in kaart brengen. Waarom? Omdat er een wisselwerking is tussen deze aspecten en de taal- en rekenvaardigheid van leerlingen. Als een leerling bijvoorbeeld niet lekker in zijn vel zit, is het helemaal niet raar als bepaalde scores tegenvallen. En als een leerling het zelfstandig werken niet goed onder de knie heeft, kan hij met wat extra gerichte aandacht soms voor alle vakken opeens een groeispurt maken. Kortom, inzicht in een breed leerlingbeeld kan helpen om het beste uit leerlingen te halen.

Wat vragen we van jou?

Dit onderzoek is voor groep 8 en vindt plaats in de periode 31 januari tot en met 16 februari 2022
  • Je kiest voor een afname op papier of digitaal (ook mogelijk via Chromebooks).
  • Je neemt drie taken (Lezen, Taal en Rekenen) af: elke taak bestaat uit 25-32 opgaven.
  • Je reserveert 45 minuten afnametijd per taak.
Let op: dit onderzoek vervangt geen reguliere afname van de eindtoets. In 2023 is de Leerling in beeld-doorstroomtoets beschikbaar als de eindtoets voor groep 8.

Wat vragen we van jou?

Dit onderzoek is voor groep 3 t/m 8 en vindt plaats in de periode 14 maart t/m 1 april 2022
  • Je meldt je aan met één of meer klassen per jaargroep.
  • Je levert leerlinggegevens aan na inschrijving.
    Dit is een voorwaarde om mee te kunnen doen aan het onderzoek.
  • Wanneer je deelneemt met groep 3 en/of 4 geldt:
    –  Je vult digitale leerkrachtvragenlijsten in voor minimaal 8 kinderen (dit kost je ongeveer 5 minuten per leerling).
  • Wanneer je deelneemt met groep 5 en/of 6, 7 en/of 8 geldt:
    –  Je neemt bij alle leerlingen een paar digitale taken af. Dit kan klassikaal, in kleine groepjes of individueel. Elke taak bestaat uit een serie vragen voor de leerlingen. De totale afnametijd is één uur.
    –  Je vult digitale leerkrachtvragenlijsten in voor minimaal 8 kinderen (dit kost je ongeveer 5 minuten per leerling).

Schrijf je in

We zijn benieuwd wat jij en de leerlingen vinden van de Leerling in beeld-doorstroomtoets.
  • Je maakt kennis met de Leerling in beeld – doorstroomtoets.
  • Je ontvangt na afloop een eenvoudige rapportage per leerling en van je groep.
  • Als dank ontvang je een waardebon voor een leuk spel in jouw klas.
Cito – Proeftoets Leerling in beeld – doorstroomtoets PO februari 2022

Voorafgaand aan het onderzoek ontvang je alles wat je nodig hebt

Schrijf je in

We zijn benieuwd wat jij en de leerlingen vinden van de nieuwe instrumenten.
  • Je maakt kennis met het nieuwe instrument voor de executieve functies.
  • In mei krijg je een eenvoudige rapportage per leerling.
  • Als dank ontvang je een waardebon voor een leuk spel in jouw klas.
Cito – Aanmelden onderzoek breed leerlingbeeld primair onderwijs

Voorafgaand aan het onderzoek ontvang je alles wat je nodig hebt

Ga je digitaal meedoen met de onderzoeken?

Hiervoor gebruiken we een speciale omgeving. Hieronder vind je de technische eisen voor de digitale deelname van beide onderzoeken.
  • Windows 7 SP1 of hoger.
  • De laatste versie van Google Chrome (andere browsers worden niet ondersteund).
  • De effectieve resolutie van je device moet minimaal 1024 x 768 pixels zijn.
  • Je zorgt voor een minimale downloadsnelheid van 0.5 Mb/s en uploadsnelheid van 0.2 Mb/s per leerling.
  • Je moet het gebruik van Cookies, Javascript en pop-ups toestaan.
  • Je hebt een internetverbinding nodig voor beveiligde uitwisseling van gegevens met Cito (https, poort 443).
  • Indien mogelijk raden wij je aan om gebruik te maken van een netwerkkabel.
  • Een koptelefoon voor de leerling.
  • Een muis met een linker- en rechtermuisknop en eventueel een scrolwiel (andere knoppen mogen niet gebruikt worden.

Om te bepalen wat de beste opgaven zijn

Wanneer we de opgaven voor een toets gemaakt hebben, willen we weten of de opgaven goed genoeg zijn: zijn ze onderscheidend genoeg en meten de opgaven wat ze moeten meten? Daar komen we alleen achter door de opgaven bij jou op school uit te proberen.
Met een proeftoets halen we veel informatie uit de gegeven antwoorden. Jouw mening en die van jouw leerlingen zijn dan ook erg nuttig voor ons. Met deze informatie en de statistische gegevens selecteren we de beste opgaven voor de toets. Help jij mee met jouw klas?

Om de toets te normeren

Als de beste opgaven geselecteerd zijn voor een toets, moeten we de toets normeren. Een normeringsonderzoek heeft het doel tot een objectieve vergelijking ten opzichte van het landelijke gemiddelde te komen. Oftewel, hoe doen leerlingen het in vergelijking met andere gelijksoortige leerlingen? Om de normering van een toets vast te kunnen stellen, is het nodig dat we de toets aan veel leerlingen voorleggen. Ook bij jou op school?

Normeringsonderzoek woordenschat
Meer over normeringsonderzoek

Een toetsscore krijgt pas betekenis door deze te vergelijken met een norm. Ook bij de ontwikkeling van onze nieuwste toetsen staat de kwaliteit en het eerlijk beoordelen voorop. Zodat de leerling het cijfer krijgt dat hij verdient. Help jij mee door met jouw school deel te nemen aan normeringsonderzoek?

Een grote, representatieve groep leerlingen maakt de opgaven. Aan de hand van de resultaten:

  • stellen we de definitieve toets;
  • stellen we de normering vast.

Meer weten over het normeren van een leerlingvolgsysteem? Lees er alles over in het rapport 'Actualiteit en kwaliteit van normen'