Sluiten
Werken bij Cito

Onderzoeken en proeftoetsen

Onderwijsprofessionals gezocht!

Probeer onze producten uit, doe met je klas mee aan onze proeftoetsen

Onderzoeken en proeftoetsen

Voordat onze producten op de markt komen en jij ze echt kunt gaan gebruiken hebben we uitvoerig overleg gehad met anderen. Via focus- screenings- en expertgroepen en door de kwaliteit van onze producten in de praktijk te laten testen en te normeren.

Daarom proeftoetsen

Wist je dat elke toets altijd geproeftoetst wordt? Tijdens het toetsconstructieproces nemen we op twee momenten een proeftoets af voor verschillende doeleinden.

Meedoen aan pilots en proeftoetsen

Jij als leerkracht kunt ons helpen door (nieuwe versies van) onze producten uit te testen. Door bijvoorbeeld mee te doen aan een pilot van nieuwe producten. Of door je als deelnemer op te geven voor een proeftoets. Dit is een mooie manier om kennis te maken met onze nieuwste toetsen of observatie-instrumenten. En zo kun je samen met jouw leerlingen kijken of deze passen bij jullie wensen. In een pilot zit je echt vooraan in de productontwikkeling. Jouw feedback kan het verschil maken hoe een nieuw product er uiteindelijk uit komt te zien.

Om te bepalen wat de beste opgaven zijn

Wanneer we de opgaven voor een toets gemaakt hebben, willen we weten of de opgaven goed genoeg zijn: zijn ze onderscheidend genoeg en meten de opgaven wat ze moeten meten? Daar komen we alleen achter door de opgaven bij jou op school uit te proberen.
Met een proeftoets halen we veel informatie uit de gegeven antwoorden. Jouw mening en die van jouw leerlingen zijn dan ook erg nuttig voor ons. Met deze informatie en de statistische gegevens selecteren we de beste opgaven voor de toets. Help jij mee met jouw klas?

Om de toets te normeren

Als de beste opgaven geselecteerd zijn voor een toets, moeten we de toets normeren. Een normeringsonderzoek heeft het doel tot een objectieve vergelijking ten opzichte van het landelijke gemiddelde te komen. Oftewel, hoe doen leerlingen het in vergelijking met andere gelijksoortige leerlingen? Om de normering van een toets vast te kunnen stellen, is het nodig dat we de toets aan veel leerlingen voorleggen. Ook bij jou op school?

www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy