Sluiten
30 juni 2017

Oh … happy day!?

Simone ten Vaarwerk
Simone ten Vaarwerk Invaljuf én adviseur primair onderwijs bij Cito
Iedere keer als ik naar een nieuwe invalschool ga, rijd ik er ’s ochtends opgetogen naartoe. Ik heb er altijd weer zin in. Verwachtingsvol over wat ik mag aantreffen, hopend op een leuke middag met een creatieve invulling – wat op de vrijdag vaak het geval is :-). Soms … heel soms …. is er een ‘invalklus’ die niet zo leuk is en die anders verloopt dan ik van tevoren kon inschatten. Zo ook deze vrijdag.
De directeur ontvangt mij met de woorden: “Fijn dat je er bent! Ik was bang dat ik vandaag geen invaller zou krijgen. Groep 8..tja…ze hebben de Centrale Eindtoets gehad…dus je weet hoe het gaat. Blik op de musical … en heel andere dingen …” Dat begrijp ik natuurlijk wel, die laatste weken in groep 8 hebben vaak een heel andere invulling. En dat zal ook gevoelsmatig voor sommige leerlingen best het een en ander betekenen. Maar dat je als groep 8 bijna aan het eind van het schooljaar bent, wil toch nog niet zeggen dat je niet meer naar de leerkracht hoeft te luisteren? Of dat iedere les een samenwerkingsopdracht is? En dat je over alles in discussie moet gaan?

Bikkelen tot het eindsignaal

Ja, deze dag moest ik héél erg mijn best doen om de groep erbij te houden. Werkelijk álles moest ik uit de kast halen. Voor het eerst in 15 onderwijsjaren liep ik op mijn tandvlees. Wat was ik blij met het signaal om twee uur dat de groep naar huis mocht! Het zat erop! Voor de eerste keer waren er tranen van frustratie dat het mij niet gelukt was om er voor deze groep een fijne dag van te maken.
Napratend met de juf van de onderbouw over mijn ervaring werd er door een andere collega aangekondigd dat de afspraak met de ‘Cito-dames’ zo zou beginnen. Cito-dames?? Waren mijn collega’s hier? Wat een verrassing! Natuurlijk wilde ik ze even gaan begroeten, mijn lieve collega’s van Cito. Hilariteit alom, wat een toeval dat wij elkaar op deze school tegenkwamen!

Een fijn vooruitzicht

Mijn collega’s Marleen, Jasmijn en Sanne waren er om de leerkracht en kinderen van groep 5 uitleg te geven over een pilot van Groeimeter waar deze school aan meewerkt. Groeimeter…een innovatie die Cito aan het ontwikkelen is en waar ik heel erg blij van word! Kinderen stellen samen met de leerkracht doelen op en checken, met behulp van korte opdrachten en digitale toetsvragen, of zij deze doelen hebben behaald. Het past perfect bij gepersonaliseerd leren. Ik weet zeker dat Groeimeter gaat zorgen voor meer betrokkenheid van kinderen bij hun eigen leerproces. Ik reed aan het eind van deze schooldag in ieder geval weer met een glimlach naar huis. Met dank aan de ‘Cito-dames’!

Vraag: herken jij het werken met een lastige groep? Hoe ga jij daarmee om, als (inval)leerkracht?

Groetjes,
Simone
Als adviseur voor het primair onderwijs ben ik veel in contact met scholen. Voordat ik in 2010 bij Cito begon, was ik zelf juf in het basisonderwijs. Deze ervaring helpt mij vragen van leerkrachten en ib’ers te plaatsen en ze antwoorden te geven waar ze mee geholpen zijn. Toch merkte ik dat ik de laatste jaren langzaam wegdreef van mijn praktijkervaring. Dus … werk ik nu weer één dag in de week als invaljuf!

In mijn blogs schrijf ik over wat ik meemaak als invaljuf, soms met een linkje naar mijn andere werk, bij Cito. Ik hoor graag wat je ervan vindt en hoor ook graag jouw vragen, ervaringen en andere reacties!
Juf Simone
www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy