Sluiten
11 juni 2018

"Zo zielig die toetsen ..."

Marleen Oosterink
Marleen OosterinkProductmanager primair onderwijs
Een lange werkweek gehad. Liggend op de bank check ik Facebook op mijn telefoon. Ik zie dat er een bericht circuleert over onze toetsen. Over de prestatiegerichte maatschappij en dat het zo zielig is dat de kinderen de toetsen moeten maken. Kinderen horen te spelen, te sprankelen en niet te zweten op een toets ... Dit soort berichten tref ik vaak. En ze doen wat met me.
Een lange werkweek gehad. Liggend op de bank check ik Facebook op mijn telefoon. Ik zie dat er een bericht circuleert over onze toetsen. Over de prestatiegerichte maatschappij en dat het zo zielig is dat de kinderen de toetsen moeten maken. Kinderen horen te spelen, te sprankelen en niet te zweten op een toets … Dit soort berichten tref ik vaak. En ze doen wat met me.
Uiteraard omdat ik werk bij Cito en ik medeverantwoordelijk ben voor de LVS-toetsen. Maar het doet me ook wat als moeder van 2 meiden (10 en 12 jaar). Want wat vind ik ervan als moeder? Ik begrijp heel goed de gevoelens die vaak centraal staan in dit soort berichten. Het willen beschermen van je kind, behouden voor een gevoel van (eventueel) falen en vooral willen dat je kind gelukkig is. Ja, een kind moet spelen! Ja, een kind hoort boven alles te sprankelen … Dat vind ik ook, natuurlijk! Maar het een staat het ander niet in de weg. Sterker nog, de toetsen hebben juist heel veel toegevoegde waarde. Voor ouders, leerkrachten én de kinderen zelf. Hoe dan? Dat wil ik graag uitleggen.

Moeite met spelling: hoe ga ik daarmee om?

Net als andere moeders en vaders vind ik het fijn als mijn kind het op school naar haar zin heeft. Dat ze de aandacht en instructies krijgt die ze nodig heeft. Juist om haar voor te bereiden op de toekomst, ook na de basisschool. Zo heeft mijn oudste dochter moeite met spelling. Al sinds groep 5. Op de meest recente LVS-toets scoort ze een 4, benedengemiddeld. De analyse van de toets geeft informatie over waar zij problemen mee heeft. Niets meer, en niets minder. En zo praat ik – en ook haar school – erover met haar. De leerkracht helpt haar vervolgens om zo goed mogelijk te leren spellen. En ja, dat zal nooit 1 of 2 score worden. Hoeft ook niet. Zij weet dat de toets helpt om te kijken wat ze al goed kan en wat ze nog moeilijk vindt. Ze is niet zenuwachtig voor de toets. En ik? Ik ben net zo trots op haar met een 4 voor spelling (waar hard voor gewerkt is!) als op haar zusje die met weinig moeite een 1 voor spelling haalt.

Maraleen met dochters

Inzicht meester + inzicht ouders + inzicht toets …

Een toets is een puzzelstukje, een middel, nooit een doel. Een bron van informatie om het beeld van de leerkracht scherper te krijgen. Een kind is natuurlijk veel meer dan een toetsuitslag. Staar je daar dus ook niet blind op, maar zie het als een hulpmiddel. Er is niets mis met toetsen, maar we moeten ze wel in het juiste perspectief zien.
En mijn dochter … Een week later verrast ze mij met een zelfbedachte actie om geld in te zamelen voor de vluchtelingen. Ze presenteert haar idee voor de klas, regelt kinderen die meedoen, zamelt lege flessen in en heeft uiteindelijk een bedrag van 64 euro opgehaald! Zo mooi! Een kwaliteit die niet getoetst wordt, maar zeker zo belangrijk is. Haar meester en ik zien ook die kwaliteiten van mijn dochter en samen met het inzicht van de toetsen krijgen wij een zo goed mogelijk beeld van haar. Toetsen helpen daarbij, niets meer, niets minder.
En zo heeft ieder kind zijn of haar eigen kwaliteiten, die op veel verschillende vlakken liggen omdat ieder kind weer anders is. Uniek is. Gelukkig maar! Ik ben ervan overtuigd dat onze toetsen zéker bijdragen om inzicht te krijgen in de ontwikkeling en uitdagingen van kinderen. En ja, ook mijn dochters sprankelen!

Hoe kijk jij hier – als ouder, leerkracht of vanuit een andere rol – tegenaan? Ik ben benieuwd en lees graag jullie vragen, ervaringen en andere reacties!
www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy