
Hoe toets je wat de leerlingen opsteken?
Om docenten te ondersteunen bij burgerschapsonderwijs in de klas, beproeven wij beoordelingsmodellen bij praktische opdrachten. Dat doen we samen met docenten die lesgeven in verschillende maatschappijvakken en filosofie. Vaardigheden zoals ethisch redeneren, samenwerken, empathisch vermogen en kritisch denken staan hierbij centraal.

Planning 2022
In samenwerking met collega’s van Stichting Cito analyseren docenten beoordelingsmodellen op eenduidigheid, bruikbaarheid en toepasbaarheid bij eigen opdrachten en projecten op school. Stichting Cito biedt hiervoor voorbeeldopdrachten aan.
Docenten beproeven de beoordelingsmodellen op school. Dat kan op basis van de opdracht van Stichting Cito of een eigen opdracht die aansluit bij het onderwijs in zijn/haar klas.
Samen met het docentenpanel worden de ervaringen van de eerste proefopdracht van najaar 2022 besproken en het materiaal bijgesteld. Ook wordt gestart met de voorbereidingen voor de nieuwe proefopdracht voor havo/vwo en vmbo die zal worden uitgezet in het najaar 2023.
“Dit najaar is bij enkele scholen een proefopdracht over groenere energie uitgezet onder vwo-leerlingen in de bovenbouw. De onderbouwing van hun voorstellen en de bijbehorende presentaties, zijn door docenten inzichtelijk gemaakt met ontwikkelingsgerichte beoordelingsschalen. De leerlingen presenteerden aan klasgenoten. Een van de scholen koos ervoor om te presenteren ‘in de echte maatschappij’ aan beleidsmedewerkers van een gemeente. Met de beoordelingsschalen kunnen docenten het werk van de leerling indelen van beginner naar gevorderd."

Voorbeeldopdrachten
Beoordelingsmodellen
Over de actualisatie van examenprogramma's en kerndoelen
In het curriculum staat wat leerlingen moeten kennen en kunnen. Het geeft richting aan het leerproces van leerlingen. In het kader van Curriculum.nu hebben leraren en schoolleiders voorstellen gemaakt voor het actualiseren van het curriculum. Curriculum.nu is inmiddels afgesloten. De ontwikkelde voorstellen worden gebruikt als een van de bronnen voor een toekomstige actualisatie van kerndoelen en examenprogramma's. Meer informatie: Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s - SLO en de startnotitie.