
Toetsvragen statistiek met grote datasets
Voor Statistiek met ICT ontwikkel jij als docent zelf de toetsvragen voor bijvoorbeeld jouw schoolexamen. Kun je hierbij wel wat ondersteuning gebruiken? Op deze pagina delen we de kennis die het construeren van examenvragen met grote datasets ons heeft opgeleverd. Met animaties, een praktische handleiding en enkele schoolexamens met grote datasets.
Aan de slag!
Schoolexamens
Ter gelegenheid van onze vijftigste verjaardag heeft Stichting Cito in 2018 twee schoolexamens statistiek met grote datasets voor havo wiskunde A ontwikkeld en aangeboden aan het onderwijsveld. De vragen werden ontwikkeld door docenten met veel ervaring in het construeren van toetsvragen wiskunde A. De reacties van docenten waren erg positief en zorgden in 2019 en 2020 voor nóg eens drie schoolexamens met grote datasets voor vwo wiskunde A/C.
“In de constructie van een schoolexamen statistiek met grote datasets komt veel bij elkaar: het zoeken van een geschikte dataset, een keuze van geschikte software en het stellen van goede vragen. Leraren kunnen nu profiteren van de ervaringen die Cito hiermee heeft opgedaan.”

Voorbeeldvragen
- Vraag 1
Karin vermoedt dat leerlingen met meer broers/zussen minder zakgeld krijgen. Onderzoek of de gegevens in de dataset dit vermoeden bevestigen. - Vraag 2
Bereken hoeveel 17-jarigen in de dataset gemiddeld genomen langer zijn dan 16-jarigen.
Te gebruiken software
Excel en Vustat zijn beide geschikt om mee te werken. De keuze is aan jou.Hieronder vind je een beknopt overzicht van de voor- en nadelen:
Voordelen | Nadelen | |
---|---|---|
Excel | Het programma staat veelal standaard op computers. | Er is ervaring in het typen van formules nodig. |
Het programma kan veel meer dan alleen statistiek. Leerlingen kennen het programma wellicht al van andere activiteiten. | Juist omdat het programma veel kan, is het soms zoeken naar de opties die nodig zijn voor statistiek. | |
Het programma wordt veel gebruikt buiten de schoolcontext. | ||
VUSTAT | Het programma is gebruikersvriendelijk omdat het op maat is gemaakt voor leerlingen. Het bevat weinig ruis van mogelijkheden die niet relevant zijn. | Het programma wordt buiten school niet veel gebruikt. |
Het programma is gratis beschikbaar. |