
Waar komt de huidige slaag-zakregeling vandaan?
Dynamische slaag-zakregeling
De slaag-zakregeling is altijd meebewogen met ontwikkelingen in de maatschappij en het onderwijs:
Eerste landelijke afspraken
De eerste slaag-zakregeling dateert van 1870. Hierin werd de betekenis van de cijfers 1 t/m 10 vastgelegd. Ook stond hierin vermeld wanneer een leerling geslaagd was en dat er een tweede correctie moest plaatsvinden. Had je vijven of hoger, dan was je geslaagd.Herkansen, schoolexamen en kernvakken
Met de invoering van de Mammoetwet in 1970, kwam de mogelijkheid om je examen te herkansen. Voor die tijd moest je een mondelinge examen afleggen als je lager dan een 7 had gehaald voor je schriftelijke examen. Ook werd het schoolexamen naast het landelijk examen een feit. De vakken Nederlands, Engels en wiskunde zijn vanaf 2013 aangemerkt als kernvakken.Door de jaren heen
Bij welke cijferlijst kreeg je een diploma tussen 1870 en 2013:
“In het jaar 2000 werd de regel geschrapt dat je gemiddeld een 6 moest hebben om te slagen. In 2009 werd deze beslissing weer teruggedraaid. Als reden werd gegeven dat hiermee ‘de zesjescultuur wordt tegengegaan’. Toch zien we dat het aantal zessen toeneemt."
Verantwoordelijk
Voor het doorvoeren van wijzigingen in de slaag-zakregeling is de minister van onderwijs verantwoordelijk. Stichting Cito is als adviseur betrokken geweest bij de veranderingen van de slaag-zakregeling in 2012 en 2013.Deze veranderingen betroffen:
- de invoering van de ce-eis; het rekenkundig gemiddelde van de ce-cijfers moet minimaal 5,5 zijn
- de kernvakkenregel; de cijfers van de kernvakken zijn minimaal een 6, waarbij één 5 is toegestaan