
Normeren voortgezet onderwijs

Normeren en onze rol
Daarnaast doen wij structureel onderzoek naar de moeilijkheid van centrale examens. Deze normhandhavingsonderzoeken geven informatie over bijvoorbeeld de vaardigheid van de examenleerlingen en de ontwikkeling van die vaardigheid over de jaren heen.
Wat is normeren?
- het waarderen van de prestaties die examenkandidaten hebben geleverd
- het belonen van gelijke prestaties met gelijke cijfers, ongeacht de moeilijkheid van het centraal examen
- het vaststellen van regels om examenscores om te zetten in cijfers
Hoe komt een cijfer tot stand?
Samen met het CvTE hebben we een methode ontwikkeld voor het geven van cijfers. Deze methode is voor alle centrale examenvakken gelijk, ongeacht het aantal punten dat je in het examen kunt halen.- Elk gescoord punt zorgt voor een hoger examencijfer (afronding daargelaten).
- Een score van 0% correspondeert met examencijfer 1.
- Een score van 100% correspondeert met examencijfer 10.
- Voor het grootste deel van de cijferschaal geldt dat elk scorepunt evenveel bijdraagt aan het cijfer. Dit is onafhankelijk van de normering.
Over normeringssystematiek:


Normeren en corona in 2021 en 2022
Net als in 2021 hebben we in 2022 de centrale examens niet kunnen normeren zoals anders. Bekijk het filmpje Normering centrale examens 2022 van het CVTEEffect corona op vaardigheid centrale examens 2022
Hoe vaardig zijn de examenkandidaten 2021 t.o.v. de examenkandidaten vóór de pandemie? In opdracht van CvTE deed Stichting Cito onderzoek. Het rapport maakt onderdeel uit van de Kamerbrief ‘Besluit eindexamen vo 2022’ dd. 17 december. Naar het Rapport Vaardigheid Examenkandidaten 2021
Lees meer
- Artikel Normering havo-natuurkunde 2021: anders dan anders (NVOX, februari 2022)
- Rapport Vaardigheid Examenkandidaten 2021
- Normering havo-wiskunde A 2021: anders dan anders (Euclides, oktober 2021)
- Voor meer informatie over de N-termen: zie Examenblad.nl
- Het meten van kennis en vaardigheid: een lastige klus
- Op weg naar een vernieuwde rapportage van examenprestaties aan scholen
- De waarde van de rit-waarde
- Een kijkje achter de schermen van het normeren
- Normeren, een pittig stukje advies (Jubileumboek Cito, pag. 80, 81)