
Samenwerken met vakgenoten

Docenten voor vo en/of mbo
- recente onderwijservaring aan eindexamenkandidaten in het juiste schooltype
- kennis van ontwikkelingen in het onderwijs, examinering en je vak
- een flinke dosis creativiteit en talent voor analyseren, structureren
- interesse in digitaal (samen)werken met - ook- vakgerichte software
- vanzelfsprekende kwaliteiten als een goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, feedback kunnen geven en ontvangen, en stipt op tijd leveren
- Je bent geen (co-) auteur van een onderwijsmethode

Word lid!
Wil je graag betrokken zijn bij het construeren van examenvragen, maar met een beperktere taak dan die van een constructiegroeplid? Word dan lid van een constructieforum.
Als lid van een constructiegroep
- lever je conceptopgaven aan, verzamel en selecteer je bronmateriaal (teksten, afbeeldingen en/of videofragmenten) en reviseer je conceptopgaven
- voer je deze werkzaamheden voornamelijk thuis uit
- werk je (op afstand) samen met je constructiegroepcollega’s
- krijg je een vergoeding voor geleverd werk
- ben je gemiddeld vier tot zes uur per week bezig met jouw werkzaamheden
Als lid van een constructieforum
- word je betrokken bij het aanleveren van bronmateriaal, het inbrengen van (ideeën voor) examenvragen en/of het screenen van het werk van een constructiegroep
- werk je vanuit huis (ook na de coronaperiode)
- werk je zelfstandig en op zelf te bepalen momenten
- krijg je een vergoeding voor geleverd werk
- ben je maximaal 60-70 uur per jaar bezig met jouw werkzaamheden (gemiddeld 2 uur per week)

Nathalie Schols, toetsdeskundige Engels bij Stichting Cito
Hier lees je de blog van Nathalie.
Scholingstraject Van constructeur tot toetsexpert
Het is belangrijk dat schoolexamens van een bepaalde kwaliteit zijn. Maar hoe zorg je daarvoor als school? Hoe beoordeel je de kwaliteit van een PTA? Met het scholingstraject Van constructeur tot toetsexpert streven wij ernaar om vo-scholen te ondersteunen bij de kwaliteitsborging van de schoolexamens. Hiermee volgen we het advies van de Commissie Kwaliteit Schoolexaminering ‘Elke vaksectie zou een examenexpert moeten hebben’. Ref. rapport: Een volwaardig schoolexamenHet eerste scholingstraject in het najaar van 2020 is goed ontvangen door deelnemende constructiegroepleden. Naast de praktische handvatten voor het borgen en waar nodig verbeteren van de kwaliteit van de schoolexamens, hebben deze leden de uitwisseling over vakken en scholen heen als een belangrijke meerwaarde ervaren. Je ontwikkelt je tot toetsexpert. Iemand die ziet wat goed gaat en waar verbeterpunten liggen op het gebied van toetsing en examinering. En die collega’s daarin kan coachen.
In navolging van het eerste traject, startte in maart, mei en oktober 2021 opnieuw een traject met meerdere groepen voor ervaren constructiegroepleden. Op 15 juni organiseren we een terugkomdag voor de deelnemers. Zowel om ervaringen uit te wisselen als aansluitende scholingsbehoeften te inventariseren.
"We zien veel enthousiasme bij docenten om mee te werken in een constructiegroep, maar soms is dit lastig te combineren met hun reguliere werk in het onderwijs. Meewerken en meedenken in een constructieforum is voor deze docenten een mogelijkheid om toch een bijdrage te leveren aan de centrale examens."

Direct inschrijven of eerst meer weten?
Ben je geïnteresseerd? En wil je met ons samenwerken aan nieuwe centrale examens? Check deze links:
- Als je direct wilt inschrijven of een concrete vraag hebt: Mail ons
- Voor openstaande vacatures voor docenten: Werken bij Cito - vacatures docenten
- Voor informatie van de overheid: Docentenbetrokkenheid Examenblad.nl
Uit ons archief
- Co-creatie met het onderwijs, uit het Cito Jubileumboek
- Fantastisch om te doen, samen met Cito eindexamens maken, uit Cito Special, februari 2019