
Leervertragingen basisonderwijs deels ingelopen. Maar juich niet te vroeg
Begrijpend lezen: verschillen tussen leerlingen groter
De belangrijkste conclusies voor ons onderzoek naar begrijpend lezen:- Het algemene beeld is voor leerlingen in groep 4 t/m 7 hetzelfde. In de tweede lockdown ligt de leergroei gemiddeld op hetzelfde niveau als in niet-coronatijden.
- De leergroei is niet voor alle groepen leerlingen even groot. Beter presterende leerlingen hebben net wat meer leergroei geboekt dan zwakker presterende leerlingen. Het duidelijkst is dit voor leerlingen die nu in groep 5 zitten.
- Het gevolg is dat de sterkere leerlingen hun vertraging uit de eerste lockdown (grotendeels) hebben ingelopen. Daartegenover staat dat zwakke leerlingen nog steeds iets achterlopen. Al met al zijn daardoor de verschillen tussen leerlingen in de tweede lockdown groter geworden.
Rekenen: leerlingen maken een inhaalslag
De belangrijkste conclusies voor ons onderzoek naar rekenen:- Het beeld is eenduidig. Leerlingen boekten in coronatijd – gemiddeld gezien - méér leergroei dan voor coronatijd.
- Die groei geldt voor alle leerlingen. We zien geen verschil voor laag scorende of hoog scorende leerlingen.
- De groei was groot genoeg om de vertraging van de eerste lockdown in te lopen. Halverwege groep 5 blijken leerlingen zich zelfs verbeterd te hebben; ze scoren beter dan in niet-coronatijden.
Balans basisschoolleerlingen na tweede lockdown
Aanzet voor discussie
Het (deels) inlopen van een leervertraging in een periode van lockdown is niet het eerste waar je aan denkt. Toch hebben we dat in ons onderzoek gevonden. De resultaten bij begrijpend lezen en rekenen zijn mooi, maar ten koste waarvan?Natuurlijk zijn begrijpend lezen en rekenen belangrijke basisvaardigheden, maar het onderwijs behelst veel meer dan dat. School draait ook om het ‘bij elkaar zijn’, om het ‘samen dingen doen’ en het ‘van elkaar leren’. Dat mis je als je niet naar school kunt gaan. Wat dat in bredere zin doet met de skills van leerlingen, konden we niet onderzoeken. Daarvoor hebben we de data niet.
Met de data die we wél hebben, doen we de komende tijd nader onderzoek naar de leerresultaten van basisschoolleerlingen in coronatijd. We nemen voor deze onderzoekspopulatie dan ook het vakgebied spelling onder de loep, en zoeken verder naar mogelijke verklaringen voor de geconstateerde verschillen.
Technische achtergrondinformatie bij dit onderzoek
Ons onderzoek haalde het NOS Journaal

Nog meer media-aandacht
- Luister De Nieuws BV van 1 juni (luisteren vanaf 0.00.25)
- Bekijk de avonduitzending van het Jeugdjournaal op 1 juni (kijken vanaf 0.03.24)
- Lees het artikel op NOS Nieuws 'Cito: Achterstanden basisonderwijs deels ingehaald, onderlinge verschillen gegroeid'