Toets 0 - Cito Volgsysteem VO
Om meer zicht te krijgen op hun beginniveau van brugklassers, kun je Toets 0 inzetten.
- Voor de brugklas
Met ingang van schooljaar 2024/25 krijgt het Cito Volgsysteem voor het voortgezet onderwijs een andere naam: Leerling in Beeld VO. En niet alleen de naam verandert. Voortaan krijg je met dit leerlingvolgsysteem naast breed zicht op de leervorderingen voor de kernvakken óók zicht op het sociaal-emotioneel functioneren en de leer-werkhouding. Zo kun je iedere leerling laten zien waar hij staat. Met de inzichten uit het volgsysteem kun je op tijd bijsturen of extra ondersteuning bieden en leerlingen echt verder helpen.
In Leerling in beeld VO volg je de ontwikkeling van de basisvaardigheden van je leerlingen, zoals je gewend bent in het Cito Volgsysteem voor het voortgezet onderwijs. Daarnaast helpen nieuwe instrumenten de leerling bij het in kaart brengen van zijn sociaal-emotioneel functioneren en leer-werkhouding. Door deze inzichten te combineren, ontstaat er een breder beeld en wordt iedere leerling zichtbaar. Zo is er voor elke leerling wat te winnen, bijvoorbeeld in sociale vaardigheden, rekenskills of in zelfvertrouwen.
En ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor remediëring na het afnemen van de volgtoetsen? Lees dan verder over de mogelijkheden van Numo op het gebied van rekenen en taal.
Blijf op de hoogte: schrijf je in voor de nieuwsbriefHeb je de basisvaardigheden van je leerlingen in kaart? In Leerling in beeld VO voegen we taalverzorging toe in schooljaar 2024-2025.
Wil je een completer beeld krijgen van je leerling? De nieuwe instrumenten helpen de leerling bij het in kaart brengen van zijn sociaal-emotioneel functioneren en leer-werkhouding.
Het Cito Volgsysteem voortgezet onderwijs is opgezet om leerlingen te volgen met behulp van een serie objectieve en methode-onafhankelijke toetsen. In Leerling in beeld VO is dat niet anders. Er zijn vier toetsen: Toets 0 tot en met Toets 3. Elke toets brengt de beheersing van kernvaardigheden Nederlands, Engels en rekenen-wiskunde in kaart.
Toets 0 is bedoeld als een intaketoets voor aan het begin van de brugklas. Met behulp van de rapportages kun je brugklassers die verschillende eindtoetsen hebben gemaakt vergelijken met elkaar én met een landelijke benchmark. Zo weet je wat hun functioneringsniveau is. Toets 1, 2 en 3 zijn volgtoetsen die je afneemt aan het einde van het eerste, tweede en derde leerjaar. Met deze toetsen maak je groei voor elk van de kernvaardigheden inzichtelijk. In Leerling in beeld VO voegen we taalverzorging toe in schooljaar 2024/2025.
De nieuwe instrumenten in Leerling in beeld VO helpen de leerling bij het in kaart brengen van zijn sociaal-emotioneel functioneren en leer-werkhouding.
Met behulp van rapportages, laat je leerlingen zien waar ze staan en hoeveel ze zijn gegroeid. Daarmee is deze rapportage een waardevolle aanvulling op de rapportcijfers.
Bekijk deze routekaart voor het volgen van je leerlingenHoe haal je het maximale uit Leerling in Beeld VO? En hoe kun je met een effectief toetsbeleid de kwaliteit van jullie onderwijs verbeteren? Met trainingen en advies op maat van Cito haal je alles uit jouw leerlingvolgsysteem en kun je weloverwogen beslissen over plaatsing en overgang van leerlingen. Je kunt denken aan trainingen en adviestrajecten voor het verbeteren van:
Om meer zicht te krijgen op hun beginniveau van brugklassers, kun je Toets 0 inzetten.
Leerlingen zijn op school al gewend aan de nieuwe manier van leren. Een bepalend moment om te kijken of jouw brugklassers op het juiste niveau zitten. Na de 0-meting meet je hun voortgang aan het eind van het burgjaar met de vernieuwde Toets 1.
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!