Sluiten
leerlingen buiten

Projecten

SortBoard

SortBoard

Hoe empathisch handel je?

Je kunnen verplaatsen in de gevoelens en standpunten van anderen en daarnaar handelen. Dat is in het kort wat empathie betekent. Bij CitoLab ontwikkelden we SortBoard. Een app om met je klas te reflecteren op empathisch handelen aan de hand van concrete situaties.

Empathisch handelen

  • Alledaagse situaties vragen om inlevingsvermogen en reacties.
  • Leerlingen verschillen in het zich kunnen verplaatsen in de ideeën, overtuigingen en gevoelens van anderen.
  • Uit de literatuur is bekend dat je empathisch handelen kunt oefenen.
  • SortBoard is ontwikkeld om op empathisch handelen te kunnen reflecteren.
Je komt een vriend(in) tegen die zegt: “Pfff, wat een dag. Moet je horen …”. Eigenlijk heb je geen tijd. Luister je naar het verhaal of zeg je dat het niet uitkomt? Het kan allebei. Wat doe jij? En wat zou een ander doen?
SortBoard
Sortboard bekijken of uitproberen?
Wil je het prototype van de gesprekstool alvast bekijken of uitproberen, dat kan! Open de app in Google Chrome. Je kunt er vrij doorheen klikken. Er wordt niets geregistreerd. Misschien kun je het zelfs al gebruiken als startpunt voor een gesprek in de klas. De situaties lenen zich er wel voor, want ze zijn aangepast aan de huidige maatregelen in de maatschappij.
We zijn benieuwd naar je ervaringen. Mail deze naar citolab@cito.nl. Alle feedback is welkom!

Hoe werkt SortBoard?

  • Open de app in Google Chrome
  • Een voor een worden zestien sociale situaties uit de dagelijkse praktijk voorgelegd.
  • Bij iedere situatie kun je kiezen uit twee manieren hoe je kunt reageren.
  • Sleep jij situatie naar links of naar rechts? En wat zijn je overwegingen hierbij?
  • Om het geven van een waardeoordeel gaat het niet. Er is geen scoring of normering.
  • Jezelf en elkaar aan het denken zetten en daar met elkaar over in gesprek gaan, dat is het doel.
Gezocht: leerlingen voor een gebruikerstest

SortBoard is een prototype, en dus nog niet af. Toch willen we ook deze eerste versie graag testen op bruikbaarheid. 

Interesse? Neem dan contact op via citolab@cito.nl voor meer informatie of het plannen van een afspraak.

We testen - uiteraard - op afstand.
Tinderen op confronterende vragen

“We hebben actuele stellingen toegevoegd over het dragen van een mondkapje, over afstand houden, over thuiswerken en thuisonderwijs. Allemaal situaties waarin je empathisch vermogen op de proef wordt gesteld." 
Meer lezen? Open het interview met Jos Keuning (OK&I werkprogramma 2021)

"Je staat te wachten bij de glijbaan van het zwembad. Een meisje vraagt of ze voor mag, zodat ze direct achter haar broer aan kan. Wat doe je? Ga je eerst of laat je het meisje voorgaan?"
Sortboard

Een aantal ideeën voor in de klas:

Idee I:
Laat leerlingen individueel op hun eigen device hun sortering maken en bespreek dit plenair. Zijn er situaties die we allemaal links van de streep hebben staan, of rechts? Welke situatie vond je het lastigst om te beoordelen? En waarom? Wat zegt deze sortering over jou?
Idee II:
Een andere optie om SortBoard plenair op het digiboard te tonen (of via scherm delen) en gezamenlijk steeds de keuzes te maken. Dat kan op allerlei manieren: linker-hand of rechterhand opsteken, een polletje in de chat, bedenk het maar. Het belangrijkste is dat dit plenair al meteen gespreksstof oplevert: wat vinden wij belangrijk?
Proces empatisch handelen

Waar is SortBoard op gebaseerd?

Bij de ontwikkeling gebruikten we een generiek model voor competent handelen. Het beschrijft:

  • welke stappen we doorlopen tijdens de uitvoering van een taak
  • welke wenselijke gevolgen de uitvoering van die taak heeft.