Sluiten
leerlingen buiten

Projecten

SortBoard

SortBoard

Hoe empathisch handel je?

Je kunnen verplaatsen in de gevoelens en standpunten van anderen en daarnaar handelen. Dat is in het kort wat empathie betekent. Bij CitoLab ontwikkelden we SortBoard. Eerst voor het VO en later ook in een vernieuwde versie voor de bovenbouw van het PO. SortBoard is een app om samen met je klas - aan de hand van concrete situaties - te reflecteren op empathisch handelen. 
Sortboard
Scherm Sortboard PO
SortBoard PO: Groep 7/8 leerlingen en leerkrachten gezocht!
Wil je het PO-prototype van de gesprekstool uitproberen in de klas? Dat kan! Wij zijn op zoek naar groep 7 en/of 8 leerlingen en leerkrachten die de app willen uitproberen met ons. Tijdens de les vullen de leerlingen de app dan eerst zelf in. Als leerkracht krijg je dan een overzicht van de antwoorden waarmee je samen het gesprek aan kunt gaan in de klas. Doe je mee? Stuur een e-mail naar citolab@cito.nl. Wil je eerst even kijken of het wat voor jou is? Open dan de app, je kunt er vrij doorheen klikken. 

Nieuwsgierig? Probeer SortBoard uit

Je komt een vriend(in) tegen die zegt: “Pfff, wat een dag. Moet je horen …”. Eigenlijk heb je geen tijd. Luister je naar het verhaal of zeg je dat het niet uitkomt? Het kan allebei. Wat doe jij? En wat zou een ander doen?

Empathisch handelen

  • Alledaagse situaties vragen om inlevingsvermogen en reacties.
  • Leerlingen verschillen in het zich kunnen verplaatsen in de ideeën, overtuigingen en gevoelens van anderen.
  • Uit de literatuur is bekend dat je empathisch handelen kunt oefenen.
  • SortBoard is ontwikkeld om op empathisch handelen te kunnen reflecteren.

Hoe werkt SortBoard?

  • Open de app in Google Chrome
  • Een voor een worden sociale situaties uit de dagelijkse praktijk voorgelegd.
  • Bij iedere situatie kun je kiezen hoe jij zou reageren.
  • Waar plaats je de situatie op het SortBoard?
  • Om het geven van een waardeoordeel gaat het niet. Er is geen scoring of normering.
  • Jezelf en elkaar aan het denken zetten en daar met elkaar over praten, dat is het doel.
Tinderen op confronterende vragen

“We hebben actuele stellingen toegevoegd over het dragen van een mondkapje, over afstand houden, over thuiswerken en thuisonderwijs. Allemaal situaties waarin je empathisch vermogen op de proef wordt gesteld." 
Meer lezen? Open het interview met Jos Keuning (OK&I werkprogramma 2021)

"Je staat te wachten bij de glijbaan van het zwembad. Een meisje vraagt of ze voor mag, zodat ze direct achter haar broer aan kan. Wat doe je? Ga je eerst of laat je het meisje voorgaan?"
SortBoard
Sortboard VO bekijken of uitproberen?
Wil je het prototype van de gesprekstool alvast bekijken of uitproberen, dat kan! Open de app in Google Chrome. Je kunt er vrij doorheen klikken. Er wordt niets geregistreerd. Misschien kun je het zelfs al gebruiken als startpunt voor een gesprek in de klas. Twee ideeën voor hoe je dit kunt aanpakken in de klas, vind je hieronder. De situaties lenen zich er goed voor, want ze zijn aangepast aan de huidige maatregelen in de maatschappij.
We zijn benieuwd naar je ervaringen. Mail deze naar citolab@cito.nl. Alle feedback is welkom!

Twee ideeën voor in de klas

Idee I:
Laat leerlingen individueel op hun eigen device hun sortering maken en bespreek dit plenair. Zijn er situaties die we allemaal links van de streep hebben staan, of rechts? Welke situatie vond je het lastigst om te beoordelen? En waarom? Wat zegt deze sortering over jou?
Idee II:
Een andere optie om SortBoard plenair op het digiboard te tonen (of via scherm delen) en gezamenlijk steeds de keuzes te maken. Dat kan op allerlei manieren: linker-hand of rechterhand opsteken, een polletje in de chat, bedenk het maar. Het belangrijkste is dat dit plenair al meteen gespreksstof oplevert: wat vinden wij belangrijk?
Proces empatisch handelen

Waar is SortBoard op gebaseerd?

Bij de ontwikkeling gebruikten we een generiek model voor competent handelen. Het beschrijft:

  • welke stappen we doorlopen tijdens de uitvoering van een taak
  • welke wenselijke gevolgen de uitvoering van die taak heeft.