
Als kennisorganisatie zijn we er voor jou



CitoLab werkprogramma 2023: zo werken we aan onderwijsinnovatie
Jaarlijks geven we inzicht in onze innovatieplannen en (onderzoeks)resultaten. Dat doen we via ons meerjarenbeleidsplan en bijbehorende werkprogramma's. Benieuwd naar ons werkprogramma voor 2023? Dit kun je lezen:- de onderzoeken die we gaan uitvoeren in 2023
- de prototypes die we gaan ontwikkelen in 2023
- onze vier innovatiethema's voor de jaren 2022 - 2025
- onze highlight-projecten van 2022
- en interviews met CitoLab-directeur Remco Feskens, bestuursvoorzitter Saskia Wools, hoofd Prototypes Romy Noordhof en hoofd Onderwijskundig Onderzoek Jos Keuning.
Taken divisie CitoLab
Bij CitoLab vergroten we de kennis over onderwijskundig meten en geven we deze kennis terug aan het onderwijs. Dat doen we met vijf activiteiten: onderzoek, prototypes, psychometrie, kennisdeling en software. We werken daarbij zoveel mogelijk samen met scholen, universiteiten, ketenpartners en andere stakeholders.
Van OK&I naar CitoLab
CitoLab is de nieuwe naam voor divisie Onderzoek, Kennis & Innovatie, oftewel OK&I.
We hanteren de nieuwe naam vanaf 1 september 2022.
Ook up-to-date blijven?
Volg CitoLab op LinkedIn
Bij CitoLab denken we vrijer en kijken we breder. We gaan integer te werk met data om eerlijke kansen te vergroten. We zoeken en onderzoeken de mogelijkheden, zodat eigenaarschap in het onderwijs kan groeien. En we creëren kennis en tools die de talenten van leerlingen zichtbaar maken, en leraren de tijd en ruimte geven hun vak uit te oefenen.

Medewerkers divisie
Management CitoLab
Directeur: dr. Remco Feskens.
Hoofd team Prototypes: Romy Noordhof.
Hoofd team Onderwijskundig Onderzoek: dr. Jos Keuning.
Hoofd team Psychometrisch Onderzoek en Dienstverlening: dr. Remco Feskens.
Teams CitoLab
Team Onderwijskundig onderzoek Dit zijn onze medewerkers
Team Psychometrisch Onderzoek en Dienstverlening Dit zijn onze medewerkers
Vier innovatiethema's voor 2022 - 2025
De waarde van data | Ruimte voor ieders talent | Vaardigheden voor de toekomst | De klas van morgen
‘Denk vrijer, kijk breder' is het motto van ons meerjarenbeleidsplan 2022 - 2025.
De waarde van data
Aan deze onderwijsvraagstukken werken we:- Hoe kunnen we andere soorten data gebruiken?
- Hoe kunnen we rijker rapporteren? Voor een breder publiek?
- Hoe kunnen we technologie gebruiken en de menselijke maat behouden?
- Hoe kunnen we de juiste data ophalen voor de rapportages/ beslissingen van morgen?
Ruimte voor ieders talent
Aan deze onderwijsvraagstukken werken we:- Hoe brengen we voorkeuren en de belevingswereld van leerlingen in kaart?
- Hoe kunnen we omgaan met verschillen hierin?
- Hoe voorkomen we drempels in toetsen en meetinstrumenten?
- Hoe benadrukken we de focus op individuele groei?
- Hoe kunnen we leerlingen zeggenschap geven over toetsen?
- Hoe kunnen we zó rapporteren dat leerlingen zich eigenaar voelen?
Vaardigheden voor een nieuwe wereld
Aan deze onderwijsvraagstukken werken we:- Hoe kunnen we (nieuwe) vaardigheden zichtbaar maken?
- Hoe kunnen we, bijvoorbeeld, probleemoplossend vermogen meten?
- Hoe kunnen we vaardigheden verpakken in een toets? Welke nieuwe toetsvormen zijn er?
- Hoe kunnen we vaardigheden per leeftijdsgroep beoordelen?
- Hoe kunnen we eigenaarschap over zulke vaardigheden bij leerlingen leggen en vergroten?
De klas van morgen
Aan deze onderwijsvraagstukken werken we:- Hoe zorgen we voor tijdsbesparing bij het maken van toetsen?
- Hoe zorgen we voor tijdsbesparing bij het interpreteren van toetsresultaten?
- Hoe kunnen we toets- of nakijktijd onderdeel maken van de leeractiviteit?
- Hoe optimaliseren we het gebruik van bestaande databronnen in de klas?
"Wij vergroten de kennis over toetsen, zodat de waarde en toepasbaarheid ervan toenemen."

