Sluiten
Voortgezet onderwijs

Onderzoek en innovatie

Divisie Onderzoek Kennis & Innovatie

Divisie Onderzoek Kennis en Innovatie

Als kennisorganisatie zijn we er voor jou

Divisie Onderzoek Kennis & Innovatie (OK&I) is Cito's jongste divisie. Als onderdeel van Stichting Cito geven we er sinds 2018 invulling aan het label 'Cito Kennisorganisatie'. Via innovatieve onderzoeks- en innovatieprojecten werken we continu aan nieuwe meet- en volginstrumenten voor in de klas. En dat doen we samen met scholen en heel veel leraren en leerlingen. De kennis en kunde die we hiermee vergaren en ontwikkelen, delen we. Bijvoorbeeld met gratis downloads voor materialen en leesvoer via deze site.  

Werkvelden divisie OK&I

Divisie OKI - werkzaamheden
"Het is mijn droom dat Cito beschouwd wordt als kennispartner om de ontwikkeling van een kind te faciliteren en ondersteunen. Met alle kennis en expertise die we in huis hebben, en intensieve co-creatie met het onderwijs, moet dat mogelijk zijn."
Cito Anneke Blok
Anneke Blok
Voorzitter Raad van Bestuur in het Cito-jubileumboek, oktober 2019
Organisatie en management

Met ingang van 2020 is divisie OK&I als volgt georganiseerd:

  • Divisie OK&I - directeur dr. Saskia Wools. -> Mail Saskia
  • Team Prototypes - teamleider dr. Romy Noordhof. -> Mail Romy
  • Team Onderwijskundig onderzoek - teamleider dr. Jos Keuning. -> Mail Jos
  • Team Psychometrisch onderzoek en dienstverlening - teamleider dr. Remco Feskens. -> Mail Remco

Meerjarenbeleidsplan 2018 - 2021

Groeien in samenwerking en co-creatie

In 2018 traden we als Stichting Cito zelfbewust naar buiten met het eerste Meerjarenbeleidsplan 2018 - 2021. In het plan gaven we vorm aan onze ambities om uit te groeien tot hét Nederlandse kennisinstituut voor onderwijskundig meten. Het Meerjarenbeleidsplan gaf divisie OK&I de kaders om snel(ler) en gericht(er) te werken aan onderzoeks- en innovatieprojecten. Nooit alleen, altijd samen - of in afstemming met - met onderwijspartners. De jaren daarna delen we onze resultaten, plannen en groei open en transparant in werkprogramma's.
"Door het Meerjarenbeleidsplan is onze herkenning vergroot. Bij stakeholders, maar ook op scholen. We zijn niet meer alleen 'Cito van de examens' of 'Cito van het Leerlingvolgsysteem', maar bijvoorbeeld ook 'Cito van het formatief toetsen'."
Saskia Wools
Saskia Wools
Directeur divisie Onderzoek Kennis & Innovatie in het Werkprogramma 2020

Fasering meerjarenbeleidsplan

  • 2018 - Meerjarenbeleidsplan 2018-2021 Start projecten, geïnitieerd door Cito. De projecten passen bij thema's die zijn afgestemd met stakeholders.

  • 2019 - Werkprogramma 2019 Start projecten, passend bij reacties van stakeholders op eerdere themaresultaten.

  • 2020 - Werkprogramma 2020 Start projecten, samen met stakeholders, voortbouwend op eerdere resultaten.

  • 2021 Afronding projecten, met resultaten relevant voor Cito en stakeholders. En met een vertaling naar nieuwe thema's en projecten voor een volgend meerjarenbeleidsplan.
Van thema's naar resultaatgebieden

Samen met onderwijspartners bepaalden we eind 2017 onze innovatiethema's. Ze vormen de basis van ons meerjarenbeleidsplan. 

  • Kwaliteit van toetsen
  • Nieuwe onderwijsinhoud
  • Meer data, nieuwe mogelijkheden
  • Onderwijs op maat
  • Eigenaarschap.
Eind 2019 stapten we af van deze globale thema's. We verbonden ons in plaats daarvan aan drie concrete resultaatgebieden. 
  • Verantwoord toetsgebruik
  • Rijker rapporteren
  • Vernieuwend meten.
"Als kennisorganisatie heb je een belangrijke publieke taak: kennis genereren en kennis delen. We hebben er de Cito-organisatie op aangepast. Zo ontstond de volledig nieuwe divisie OK&I." 
Cito Anneke Blok
Anneke Blok
Voorzitter Raad van Bestuur Cito in het Werkprogramma 2020
Vijf beloften aan het onderwijs

In ons meerjarenbeleidsplan doen we het onderwijs vijf concrete beloften. We koppelden ze aan de vijf innovatiethema's waarop onze inzet - zo gaven onze stakeholders aan - gewenst was. En ook al werken we inmiddels met drie concrete resultaatgebieden, de beloften die we in 2018 staan nog steeds. We schreven er een vijftal mooie, lezenswaardige artikelen over. 

1. Kwaliteit van toetsen

  • Onze belofte We dragen onze expertise rondom toetsen, meten en volgen uit. Daarmee helpen we onderwijsprofessionals betere beslissingen te nemen over de waarde en inzet van toetsen.
  • Lees 'Cito en de kwaliteit van toetsen' Artikel over het thema en de betekenis ervan voor het voortgezet onderwijs in vo-onderwijsblad Van Twaalf Tot Achttien (2018). Download 'Cito en de kwaliteit van toetsen'.

2. Nieuwe onderwijsinhoud

  • Onze belofte Hoe het onderwijs ook verandert, wij maken zichtbaar hoe leerlingen zich ontwikkelen.
  • Lees 'Omdat niemand zit te wachten op een meerkeuzetoets' Artikel over het thema en de betekenis ervan voor het voortgezet onderwijs in vo-onderwijsblad Van Twaalf Tot Achttien (2018). Download 'Omdat niemand zit te wachten op een meerkeuzetoets'
"We hopen dat wat we doen een vliegwieleffect heeft. Ik zie dat nu wel gebeuren. We weten steeds beter waar we wat kunnen toevoegen. Er is nog zoveel te halen, zoveel onontgonnen."
Remco Feskens
Remco Feskens
Teamleider Psychometrisch onderzoek & dienstverlening in het Werkprogramma 2020

3. Meer data, nieuwe mogelijkheden

  • Onze belofte Met moderne statistische modellen en IT-toepassingen geven we meer betekenis aan leerresultaten.
  • Lees 'Hoe toetsgegevens steeds meer informatie opleveren' Artikel over het thema en de betekenis ervan voor het voortgezet onderwijs in vo-onderwijsblad Van Twaalf Tot Achttien (2019). Download 'Hoe toetsgegevens steeds meer informatie opleveren'
"We presenteren onze projectideeën aan onze stakeholders. Met de insteek dat de ideeën moeten aanslaan. Gaan de handen niet op elkaar, dan nemen we het project terug. Ook dat is part of the game."
Jos Keuning
Jos Keuning
Teamleider Onderwijskundig onderzoek in het Werkprogramma 2020

4. Onderwijs op maat

  • Onze belofte. Wij ondersteunen onderwijsprofessionals bij het vormgeven van onderwijs op maat.
  • Lees 'Werken aan oplossingen voor maatwerk in de klas' Artikel over het thema en de betekenis ervan voor het voortgezet onderwijs in vo-onderwijsblad Van Twaalf Tot Achttien (2019). Download 'Werken aan oplossingen voor maatwerk in de klas'

5. Eigenaarschap

  • Onze belofte. We helpen scholen, leraren en leerlingen zelf eigenaar te worden van het onderwijsleerproces.
  • Lees 'Toetsresultaten als informatiebron voor eigenaarschap' Artikel over het thema en de betekenis ervan voor het voortgezet onderwijs in vo-onderwijsblad Van Twaalf Tot Achttien (2019). Download 'Toetsresultaten als informatiebron voor eigenaarschap'

Meer over onze activiteiten