Sluiten
cito_gv_18_po_0936_a3a4222

Hoe wij denken over het volgen van kleuters?

En over de nieuwe tool die we samen ontwikkelen

Samen met jou ontwikkelen we een krachtige, betrouwbare tool

Vol energie gaan we in 2019 verder met de ontwikkeling van 'Kleuter in beeld'. Nee, we kunnen niet alles voor je oplossen. Maar jouw mooie werk hopelijk wel iets makkelijker maken. Jou meer regie geven bij het volgen van je kleuters en je groep. En meer inzicht in de magische ontwikkeling van die jonge kinderen. Met een instrument dat kort en krachtig is, en tóch heel betrouwbaar, zoals je wenst!

Kleuter in beeld wordt mede mogelijk gemaakt door:
  • 149 kleuterleerkrachten in de community
  • 16 kleuterleerkrachten in de focusgroep Taal
  • 10 kleuterleerkrachten in de screeningsgroep
  • 37 scholen en 922 kinderen uit groep 1 en 2 in het proefonderzoek
  • 107 scholen en 3085 kinderen uit groep 1 en 2 voor het komende kwaliteitsonderzoek

Over ‘Kleuter in beeld’

‘Kleuter in beeld’ wordt een observatie-instrument waarbij de observaties van de leerkracht leidend zijn. Hiermee kunnen zij nagaan hoe de kleuters ervoor staan, zodat zij het onderwijsaanbod daarop kunnen afstemmen. De leerkracht kan daarbij kiezen voor het invullen van een observatielijst (‘leerkrachtroute’) of het invullen van een observatielijst in combinatie met het afnemen van korte, speelse en kindvriendelijke activiteiten en opdrachtjes bij de kleuters (‘kindroute’).

Met de nieuwe tool Kleuter in beeld volg je de ontwikkeling van je kleuters en groep:

✓ speels en vrolijk

✓ flexibel en snel

✓ eerlijk en betrouwbaar

✓ met jouw observaties centraal

✓ gericht op groei

Kwaliteitsonderzoek

Om het instrument goed af te stemmen op de behoefte van het veld en een inhoudelijke kwaliteitscheck te doen, hebben wij in oktober 2018 aan scholen gevraagd mee te doen aan een onderzoek. We hebben dat onderzoek aangeduid als ‘normeringsonderzoek’, dat eigenlijk onbedoeld een andere lading geeft aan dit onderzoek. Want het gaat hier om een kwaliteitsonderzoek, een inhoudelijke validatie van het systeem. We gaan in het nieuwe systeem geen normeringen meer gebruiken waarbij een kind vergeleken wordt met 5 niveaugroepen (A-E of 1-5), maar we gaan nieuwe rapportagevormen ontwikkelen, met het veld, waarin we juist de groei van kinderen centraal stellen.


Wil je ook meedenken over Kleuter in beeld?
Meld je hieronder aan voor de speciale community of mail naar kleuters@cito.nl als je deel wilt nemen aan focusgroepen of aan onderzoek in jouw eigen groep. Lees in de blog van Judith, projectleider Kleuter in beeld - Taal, de laatste update over de co-creatie.

Kleuter in beeld strip voorbeeld observatie spreken

Er is geen wettelijke verplichting tot het toetsen van kleuters, wel tot het volgen van hun taal- en rekenontwikkeling. De manier waarop is aan de school zelf. Hoe kunnen wij vanuit Cito de onderwijsprofessionals daarbij het beste ondersteunen? En hoe kunnen we de kleuters uitdagen om hen op een aansluitende en speelse wijze te laten zien wat ze kunnen?

Het past bij Cito om na te denken wat er speelt, wat beter kan. Om het meetinstrument voor kleuters nog beter te laten aansluiten op zowel hun belevingswereld als de behoefte van de leerkracht, werken we in nauwe samenwerking met het onderwijsveld sinds 2017 aan de ontwikkeling van ‘Kleuter in beeld’.

Speciaal voor jou als kleuterleerkracht...

Veelgestelde vragen

  • Hoe werkt Kleuter in beeld?
  • Waarom Kleuter in beeld?
  • Toetsen, dat mag toch niet meer, hoe past Kleuter in beeld daar dan bij?
  • Welke ontwikkelingsgebieden volgt Kleuter in beeld?
  • Kan ik al bestellen?
  • Kan ik meedenken over Kleuter in beeld?

Lees het antwoord op deze en meer vragen

 

www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy