Sluiten
Groei centraal in leerling in beeld

Het leerlingvolgsysteem van iederéén

Maak kennis met Leerling in beeld

Starten met Leerling in beeld

Welke stappen zijn er nodig?

Innovatief en klaar voor de toekomst, dát is het nieuwe Leerling in beeld van Cito.

Na het bestellen van Leerling in beeld ga je op een bepaald moment de overgang maken naar het nieuwe Cito platform. Maak je gebruik van het Computerprogramma LOVS? Dan start je met Leerling in beeld via het Computerprogramma LOVS en maak je de overgang in de loop van het schooljaar. Maak je geen gebruik van het Computerprogramma LOVS? Dan start je Leerling in beeld via het nieuwe Cito platform. Om de stap naar het Cito platform te maken zijn er een aantal stappen nodig. Via de selfservice-portal begeleiden we je bij elke stap. Je leest er alles over op deze pagina.
computer
Zo stap je over naar het Cito platform
  1. Geef de ICT-beheerder op ( je ontvangt hiervoor een mail na je bestelling), zie de checklist hieronder om de juiste persoon als beheerder te benoemen.
  2. De ICT-beheerder krijgt toegang tot de selfservice-portal voor beheerders.
  3. De beheerder volgt de stappen in de selfservice-portal.
  4. Maak je gebruik van het Computerprogramma LOVS? Dan start je met Leerling in beeld via het Computerprogramma LOVS en maak je de overgang in de loop van het schooljaar. Maak je geen gebruik van het Computerprogramma LOVS? Dan start je Leerling in beeld via het nieuwe Cito platform.
  5. Na het afronden van de stappen kunnen alle medewerkers en leerlingen inloggen in Leerling in beeld!
Checklist voor het benoemen van de beheerder.
Een beheerder:
  • heeft beheerdersrechten binnen de organisatie,
  • heeft beheerdersrechten in het Computerprogramma LOVS of CP-online (indien gebruikt),
  • heeft beheerdersrechten voor het Leerlingadministratiesysteem (LAS).
  • heeft beheerdersrechten in Basispoort.
Computeren
De selfservice-portal begeleidt je in:
  1. Cito erkennen als vertrouwde uitgever in basispoort
    ( 1 nachtverwerking wachten)
  2. Koppeling met het LAS maken
    ( 1 nachtverwerking wachten)
  3. Controleren en op orde brengen van je leerlingadministratie in het Computerprogramma LOVS en het LAS voor het huidige schooljaar
    Stap 1 t/m 3 kunnen op hetzelfde moment of in een andere volgorde worden uitgevoerd.
  4. Opdracht geven tot migratie van de data. Tijdens de migratie mogen gebruikers (met uitzondering van beheerder) tijdelijk geen datamutaties doen op het gebied van leerlingen en toetsresultaten.
  5. Na afronding van de datamigratiestap kun je inloggen in Leerling in beeld op het Cito platform.
  6. Starten met Leerling in beeld: de volgende dag is de tegel beschikbaar voor iedereen in Basispoort. Vergeet je collega’s niet in te lichten.
Deze stappen kosten gemiddeld in totaal 2 uur verdeeld over een aantal werkdagen. Hierbij gaan we ervan uit dat de leerlingadministratie op orde is.
Wij gaan veilig om met je data
Privacy in het onderwijs: daar werken we samen aan. Cito is aangesloten bij het Convenant Digitale Onderwijsmiddelen en Privacy. We gaan veilig en verantwoord om met persoonsgegevens. Deze afspraken zijn vastgelegd in ons privacyconvenant en de bijbehorende verwerkersovereenkomst.

Veelgestelde vragen

Waarom is er een koppeling met het LAS nodig?

Door een koppeling te maken met het LAS wordt de leerlingadministratie in Leerling in beeld automatische bijgewerkt. Zo is de bron van de leerlingadministratie altijd het LAS en hoef je alleen dat bij te werken.

Waarom moet de leerlingadministratie in zowel het Computerprogramma LOVS als in het LAS op orde gemaakt worden?

Omdat de leerlingadministratie van het Computerprogramma LOVS gematcht wordt met de leerlingadministratie vanuit het LAS.
Wij adviseren om je leerlingadministratie bij te werken via DULT of EDEXML-import.

Welke data wordt er van het Computerprogramma LOVS en/of het LAS meegenomen naar het nieuwe Cito platform en waarom?

- Historische toetsresultaten worden meegenomen naar het Cito Platform, zodat de groeirapportages compleet zijn inclusief oude toetsresultaten.
- Gerelateerde leerlinggegevens worden meegenomen omdat zonder deze gegevens (denk aan jaargroep) de toetsresultaten niet goed verwerkt kunnen worden in de rapportages.

Hoeveel tijd kost het om over te gaan naar Leerling in beeld in het nieuwe Cito platform?

Als de data in orde is in de relevante systemen (CP LOVS en/of LAS), kost het je gemiddeld 2 uur verdeeld over een aantal dagen.

Wanneer ben ik aan de beurt om over te gaan naar het nieuwe Cito platform?

We willen zorgen dat er genoeg tijd is om iedereen te begeleiden in de overgang en dat je zelf kunt aangeven wanneer het in jouw schoolsituatie past. Daarom kun je in de selfservice-portal zelf inplannen wanneer je overgaat op basis van beschikbare plekken.

Zijn er al stappen die ik vooraf kan doen zodat het proces sneller verloopt?

Ja, je kunt alvast Cito als vertrouwde uitgever aanvinken in Basispoort.
Voor scholen die het Computerprogramma LOVS gebruiken: je kunt alvast controleren of de schooladministratie (schooljaar 2021-2022) op orde is en deze eventueel op orde maken. Om over te gaan moet de leerlingadministratie gevoerd in het Computerprogramma LOVS hetzelfde schooljaar zijn dat gevoerd wordt in het LAS. Dit betekent alle leerlinggegevens (naam, achternaam, geboortejaar, jaargroep, geslacht) correct en ingevuld zijn. Wij adviseren om dit op orde te maken via DULT-koppeling of EDEXML-import.
Voorbeeld:
  1. Als je in het LAS schooladministratie 2020-2021 voert, zorg dan dat leerlingadministratie LOVS 2020-2021 in orde is.
  2. Als je in het LAS schooladministratie 2021-2022 voert, zorg dan dat leerlingadministratie LOVS 2021-2022 in orde is.

Tot wanneer is het Computerprogramma LOVS nog beschikbaar?

Leerling in beeld vervangt op termijn het Computerprogramma LOVS, de LVS 3.0 toetsen en de rapportages. Houd de uitgaveplanning in de gaten voor de exacte planning voor het uitfaseren van deze producten.

Ik maak geen gebruik van het Computerprogramma LOVS, maar heb handmatig toetsresultaten ingevoerd in mijn LAS. Kan ik die ook meenemen?

Ja, die data kan mee. Deze datamigratie is eenvoudig over te zetten en is een onderdeel van de stappen in de selfservice-portal. Wél dien je als school een DULT-koppeling aan te schaffen bij het LAS.

Wat is het verschil in het gebruik van Leerling in beeld via het Cito platform of via het Computerprogramma LOVS?

Computerprogramma LOVSCito platform
Beschikbare Leerling in beeld-toetsenAlle vaardigheden (pakket Basis en pakket Compleet) groep 3 t/m 8Alle vaardigheden (pakket Basis en pakket Compleet) groep 3 t/m 8
Vernieuwde toetsenBegrijpend lezen, Rekenen-Wiskunde, Taalverzorging (groep 3 t/m 5)Begrijpend lezen, Rekenen-Wiskunde, Taalverzorging (groep 3 t/m 5)
Adaptieve toetsenJa (vernieuwde toetsen)Ja (vernieuwde toetsen)
Nieuwe rapportages met focus op groeiJa; bestaande rapportages uitgebreid met nieuw leerlingprofiel, groepsprofiel en referentieniveaus.Ja; volledig vernieuwde rapportages
Type rapportagesStatisch/pdfInteractieve rapportages
Online werkenOffline (gevirtualiseerde versie mogelijk via CP Online)online
Digitale toetsenBegrijpend lezen (3 t/m 5)

Rekenen-Wiskunde (alle groepen)

Taalverzorging (3 t/m 5)

Woordenschat (alle groepen)

Rekenen-Basisbewerkingen (alle groepen)

Viseon/sociaal-emotioneel (alle groepen)

Groeimeter (alle groepen)

Spelling (3.0) (alle groepen)

Engels (groep 7/8)
Begrijpend lezen (3 t/m 5)

Rekenen-Wiskunde (alle groepen)

Taalverzorging (3 t/m 5)

Woordenschat (alle groepen)

Rekenen-Basisbewerkingen (alle groepen)

Viseon/sociaal-emotioneel (alle groepen)

Groeimeter (alle groepen)

Spelling (3.0) (alle groepen)

Engels (groep 7/8)
Beschikbare Leerling in beeld-toetsen
Vernieuwde toetsen
Adaptieve toetsen
Nieuwe rapportages met focus op groei
Type rapportages
Online werken
Digitale toetsen