Direct naar inhoud
Leerling primair onderwijs

Welke stappen zijn er nodig?

Innovatief en klaar voor de toekomst, dát is Leerling in beeld van Cito.

Na het bestellen van Leerling in beeld maak je in drie stappen de overgang naar het nieuwe platform. De instructies hiervoor ontvang je per e-mail. 

Zo stap je over naar het Cito platform. Voorafgaand:

bestel je licentie en maak de keuze tussen pakket Basis of pakket Compleet. Vervolgens sturen wij per mail de stappen om toegang te krijgen tot Leerling in beeld en om met ons nieuwe leerlingvolgsysteem te werken. De volgende stappen voer je uit via gebruikersbeheer.cito.nl:

Stap 1: invoeren autorisatiesleutel en acceptatie Basispoort*
Hiermee worden de leerling- en groepsgegevens ingeladen vanuit het leerlingadministratiesysteem (LAS) en verschijnt de Leerling in beeld-tegel in Basispoort.

Stap 2: migreren van de historische toetsdata
Hiermee worden de historische toetsresultaten vanuit het LAS ingeladen en zichtbaar in de rapportages. 

Stap 3: DULT-koppeling maken
Hiermee wordt het berekende vaardigheidsniveau en het functioneringsniveau van de papieren en digitale toetsen automatisch doorgegeven aan het LAS.

*Na stap 1 is het mogelijk om in te loggen in Leerling in beeld en toetsen in te plannen en af te nemen. Let op: de rapportages zijn nog leeg en er is nog geen planadvies beschikbaar totdat stap 2 is uitgevoerd.

Leerkrachten primair onderwijs achter de computer

Goed om te weten:

  • Het instapproces bestaat uit drie stappen. Je kunt stap 2 en 3 pas uitvoeren, nadat stap 1 is verwerkt. Je ontvangt de instructies voor stap 2 en 3, daarom pas drie dagen nadat je stap 1 hebt voltooid.
  • Na stap 1 is het mogelijk om in te loggen in Leerling in beeld en toetsen in te plannen en af te nemen. Let op: de rapportages zijn nog leeg en er is nog geen planadvies beschikbaar totdat stap 2 is uitgevoerd.
Hoe stap je in?

Wij gaan veilig om met je data

Privacy in het onderwijs: daar werken we samen aan. Cito is aangesloten bij het Convenant Digitale Onderwijsmiddelen en Privacy. We gaan veilig en verantwoord om met persoonsgegevens. Deze afspraken zijn vastgelegd in ons privacyconvenant en de bijbehorende verwerkersovereenkomst.

Veelgestelde vragen

Waarom is er een koppeling met het LAS nodig?

Door een koppeling te maken met het LAS wordt de leerlingadministratie in Leerling in beeld automatische bijgewerkt. Zo is de bron van de leerlingadministratie altijd het LAS en hoef je alleen dat bij te werken.

Waarom moet de leerlingadministratie in zowel het Computerprogramma LOVS als in het LAS op orde gemaakt worden?

Omdat de leerlingadministratie van het Computerprogramma LOVS gematcht wordt met de leerlingadministratie vanuit het LAS.
Wij adviseren om je leerlingadministratie bij te werken via DULT of EDEXML-import.

Welke data wordt er van het Computerprogramma LOVS en/of het LAS meegenomen naar het nieuwe Cito platform en waarom?
  • Historische toetsresultaten van de 3.0-toetsen worden meegenomen naar het Cito Platform, zodat de groeirapportages compleet zijn, inclusief oude toetsresultaten.

  • Gerelateerde leerlinggegevens worden meegenomen omdat zonder deze gegevens (denk aan jaargroep) de toetsresultaten niet goed verwerkt kunnen worden in de rapportages.
Hoeveel tijd kost het om over te gaan naar Leerling in beeld in het nieuwe Cito platform?

Als de data in orde is in de relevante systemen (CP LOVS en/of LAS), kost het je gemiddeld een half uur, verdeeld over een aantal dagen.

Ik heb de toetsresultaten handmatig ingevoerd in mijn LAS. Kan ik deze gegevens ook meenemen?

Ja, deze gegevens kunnen overgezet worden. Wél dien je als school een DULT-koppeling aan te schaffen bij het LAS.

Nieuwsbrief Leerling in beeld 

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en de producten van Leerling in beeld?
Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief:

Inschrijven nieuwsbrief

 

 

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken