SluitenSluiten
Leerling in beeld rapportages

Leerling in beeld-doorstroomtoets

Beschikbaar in 2023-2024

In het kort

Leerling in beeld-doorstroomtoets

Een gloednieuwe doorstroomtoets, die aansluit op het LVS Leerling in beeld en dus de focus legt op de groei van iedere leerling. De nieuwe Leerling in beeld-doorstroomtoets geeft aan het einde van groep 8 een objectief beeld van waar je leerling staat op het gebied van taal en rekenen. Deze doorstroomtoets is zowel op papier als digitaal af te nemen bij je leerlingen en geeft rapportages op leerling-, groeps- en schoolniveau. De Leerling in beeld-doorstroomtoets helpt elke leerling zichtbaar te maken.

Goed nieuws! De Leerling in beeld-doorstroomtoets is toegelaten in het primair onderwijs en zal voor het eerst beschikbaar zijn in schooljaar 2023-2024. 🎉
Leerling in beeld-doorstroomtoets

Daarom de Leerling in beeld-doorstroomtoets

  • Digitaal en papier
  • In 2 ochtenden af te nemen
  • Objectief beeld van waar je leerlingen staan (Lezen, Taalverzorging en Rekenen)
  • Onderdeel van LVS Leerling in beeld: vergelijkbare opgaven van vertrouwde kwaliteit
  • Kindvriendelijke rapportages die rechtdoen aan trotsgevoel
  • Ook voor leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften
Beschikbaar in schooljaar 2023-2024!

Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets

Wat betekent dit?
🟣  Leerlingen in groep 8 maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets.
🟣  Eind maart is er één week waarin alle leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school.
🟣  Het tijdpad van het schooladvies en de toets verandert.

Lees meer op de website van Rijksoverheid.nl.

Over de toets

  • Verplichte onderdelen: Lezen, Taalverzorging en Rekenen
  • Opgaventypen sluiten aan op Leerling in beeld
  • Mix van open en gesloten vragen
  • De keuze voor papier of digitaal
  • Afname tussen 5 en 16 februari 2024
Tabel toetsonderdelen
Doorstroomtoets voorbeeldboekje
Versies voor leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften
Overzicht versies voor leerlingen met speciale ondersteuingsbehoeften

Rapportage per leerling

  • Toetsadvies voor het best passende vervolgonderwijs
  • Beheersing referentieniveaus Nederlandse Taal (1F/2F) en Rekenen (1F/1S)
  • Totale vaardigheidsscore (151-200)
  • Domeinanalyse voor Lezen, Taalverzorging en Rekenen (inclusief aantal goed beantwoorde opgaven)

Op de groeps- en schoolrapportage

  • Informatie over behaalde referentieniveaus, toetsscores en toetsadviezen
  • Signalering verschil schooladvies-toetsadvies

LVS en doorstroomtoets = samen focus op groei

Onderdeel van Leerling in beeld

“Als ik kijk naar instrumenten als Leerling in beeld, dan zijn we daarmee in staat om een objectief beeld te geven van de groei van een leerling. Een leerkracht kan dit inzicht in groei inzetten om het vertrouwen te geven aan iedere leerling. Zo geef je vorm aan het geloof in de ontwikkeling van elke leerling. Zó belangrijk: 'ik geloof in jou'.”
Senna en juf Imke