SluitenSluiten
Leerling in beeld rapportages

Sociaal-emotioneel functioneren

Een betrouwbaar beeld van het sociaal-emotioneel functioneren van je leerlingen

Voor groep 3 tot en met 8

Sociaal-emotioneel functioneren

Cognitieve ontwikkeling is belangrijk, maar natuurlijk wil je óók weten of je leerlingen lekker in hun vel zitten. Hoe is de sfeer in de groep? Is er sprake van pestgedrag? Dit zijn belangrijke vragen die je door eigen observaties niet altijd voldoende kunt beantwoorden. Met ons instrument Sociaal-emotioneel functioneren krijg je een goed beeld van elke leerling. Ook van leerlingen die minder aandacht vragen.

Onderdeel van Leerling in beeld
Het instrument Sociaal-emotioneel functioneren is onderdeel van het brede én diepe aanbod van Leerling in beeld, het leerlingvolgsysteem voor primair en speciaal onderwijs.
sociaal emotioneel functioneren
"Problemen op het sociaal-emotionele vlak kunnen het onderwijsleerproces negatief beïnvloeden. En andersom. Daarom is het zo van belang dit goed te volgen!"

Hoe werkt het?

Het instrument bestaat uit digitale vragenlijsten voor leerkrachten én leerlingen. Omdat zowel de leerling als de leerkracht vragenlijsten invullen, kun je een gesprek aangaan over de signaleringen. Hoe staan de leerlingen er zelf in en komt dat overeen met hoe je er als leerkracht naar kijkt? Dat bevordert het eigenaarschap. Soms is een gesprek niet nodig en wil je direct aan de slag met een leerling of een groep. In dat geval kun je de tips uit de handreiking gebruiken. Desgewenst kan voor een enkele leerling besloten worden tot nader onderzoek. Voor officiële diagnostiek is dit instrument niet geschikt.

sociaal emotioneel functioneren

Over het instrument

  • Leerkrachtvragenlijst groep 3 t/m 8 
    - 27 stellingen, 4 categorieën
    - Invultijd: 3 minuten per leerling
  • Leerlingvragenlijst groep 5 t/m 8
    - 2 taken met 27/28 stellingen, 8 categorieën
    - Invultijd: 5 à 10 minuten per taak
  • Geschikt voor regulier onderwijs*
  • Audio-ondersteuning voor alle leerlingen die daar baat bij hebben

LeerkrachtvragenlijstVoorbeeld leerlingvragenlijst (klik op de afbeelding voor een vergroting)

LeerlingvragenlijstVoorbeeld leerkrachtvragenlijst (klik op de afbeelding voor een vergroting)

* Wil je het instrument in het SO of SBO gebruiken? Dat kan, maar houd er dan rekening mee dat meer leerlingen een signaalscore zullen krijgen. De verdeling van de scores is namelijk gebaseerd op het reguliere onderwijs.

Dit breng je in beeld

Het instrument geeft inzicht in het zelfbeeld, welbevinden en het sociale gedrag van leerlingen. In de rapportages vind je signaalscores voor de volgende categorieën:

Leerlingvragenlijst Leerkrachtvragenlijst
veilige leeromgeving*  
sociaal zelfbeeld  
cognitief zelfbeeld  
schoolbeleving  
gevoel van sociale veiligheid  
pro-sociaal gedrag pro-sociaal gedrag
afwezigheid pestgedrag afwezigheid pestgedrag
gedrag tijdens de les gedrag tijdens de les
  zelfvertrouwen
Leerlingprofiel
Voorbeeld leerlingprofiel (klik op de afbeelding voor een vergroting)

* Veilige leeromgeving is een voorwaarde voor het sociaal-emotioneel functioneren van elke individuele leerling. Daarom wordt deze categorie alleen op het dashboard getoond en niet op het leerlingprofiel.

Hoe zet je het instrument in?

  • Je kunt de vragenlijst voor leerlingen en de vragenlijst voor leerkrachten afzonderlijk inplannen in Leerling in beeld.
  • Je kunt de vragenlijsten op elk moment in het schooljaar inzetten (bijvoorbeeld één of twee keer). Je bepaalt zelf hoe je het instrument inzet en wie de vragenlijsten invult.
  • Vragenlijst leerkracht: één taak, 3 minuten per leerling.
  • Vragenlijst leerling: twee taken, ongeveer 10 minuten per taak (afhankelijk van de leessnelheid en wel/geen gebruik van verklanking).
  • Alle afname-instructies staan in Leerling in beeld.
  • Dit krijg je ook: vragenlijst voor verdiepend gesprek en handreiking met onder meer concrete tips voor handelen in de klas. Ook hierbij heeft de leerkracht de regie, maakt zelf de keuzes over wat en hoe in te zetten.

Dashboard sociaal emotioneel functioneren
Voorbeeld dashboard (klik op de afbeelding voor een vergroting)
Het instrument geeft inzicht in het zelfbeeld, welbevinden en het sociale gedrag van leerlingen.

Haal jij er alles uit?

  • In het leerlingprofiel worden cognitieve vaardigheden én sociaal-emotioneel functioneren samen in beeld gebracht. Zo zie je meteen waarop je kunt focussen om de leerling te laten groeien.
  • De handreiking bevat concrete tips voor leerkrachten om het sociaal-emotioneel functioneren te verbeteren.
  • Het instrument Sociaal-emotioneel functioneren kan worden ingezet voor de monitor sociale veiligheid.
  • Voor nog meer inzicht gebruik je ook het instrument Executief functioneren. Dit is ook onderdeel van pakket Compleet van Leerling in beeld.
Hulp nodig? Onze klantenservice helpt je graag.

Training en advies gewenst? Investeer in je eigen deskundigheid via onze trainingen, webinars of advies op maat.

Bestellen

Het instrument Sociaal-emotioneel functioneren is onderdeel van pakket Compleet van Leerling in Beeld. Lees meer over dit leerlingvolgsysteem.

Leerling in beeld

Bestellen