Sluiten

"Onderwijs op maat – voor iedereen!"

Blog
Nynke Bakker van team PO
Nynke BakkerTeam PO
Na bijna acht weken niet samen met je leerlingen op school…Hoe gaat het met ze? We vangen regelmatig signalen op als: “Nu toetsen afnemen? Ik gebruik die tijd liever voor onderwijs.” Zo’n uitspraak raakt ons. Want toetstijd, ís dat geen onderwijstijd? Juist nu kunnen de toetsen voor jou van grote waarde zijn. Nee, niet om je leerlingen in een hokje te stoppen. Maar wel om te zien waar ze meer of minder gegroeid zijn, zodat jij daar met ze mee aan de slag kunt.

Dus kijk nu even niet of minder naar Justin of hij nu een ‘C’ of een ‘B’ is, zoals eerder. Maar gebruik analyses om te kijken hoe het komt dat Justin minder gegroeid is dan je zou verwachten. Dan zie je misschien dat hij bij Rekenen-wiskunde achterblijft op het onderdeel ‘verbanden’. En kun jij hem heel gericht daarmee helpen de komende periode. Zo kunnen de LVS-toetsen, of beter: de analyses daarvan, je ondersteunen om elke leerling op maat verder te helpen in hun groei. Juist nu. 

Jij kiest en kunt volgtoetsen nog tot eind maart inzetten

Natuurlijk begin je niet met toetsen in de eerste weken op school. Het sociaal-emotionele aspect verdient eerst aandacht. Bijna acht weken zijn de meeste leerlingen niet op school geweest. Dat doet met de één meer dan met de ander. Nu zijn ze er weer, heeft juf of meester een mondkapje op, mogen ze alleen maar werken in hun eigen kleine groepje en moeten ze 5 dagen in quarantaine als een klasgenootje positief getest is. Wat doet dat met ze? Hoe veilig voelen ze zich? Uiteraard weet jij het beste wat op welk moment het meest geschikt is om te doen. Je kunt, zodra je leerlingen weer een nieuw ritme hebben gevonden, bijvoorbeeld de LVS M-afnames nog tot eind maart inplannen. Er is dus nog ruim tijd om na de voorjaarsvakantie toetsen af te nemen. 

Inzoomen op het totale kindbeeld

Vanzelfsprekend kijk je bij het in kaart brengen waar jouw leerlingen staan én waar je ze bij kunt helpen niet alleen naar de cognitieve kant, maar ook naar de sociaal-emotionele kant. Want - naast dat je nu wilt weten hoe ze in hun vel zitten en werkt aan het laten landen van je leerlingen op school, - kan het sociaal-emotioneel functioneren ook van invloed zijn op hoe ze thuis hebben kunnen leren. Belangrijk om mee te nemen bij het interpreteren van toetsresultaten. Is John minder gegroeid dan je verwacht had, en zie je dat zijn motivatie voor leren niet zo hoog is? Dan is het misschien niet zo gek en heeft hij het thuis extra lastig gehad. Herken je het teruggetrokken gedrag van Janna in de klas? Of is dit voor haar abnormaal? Je bent er vast nu druk mee om iedereen een helpende hand te bieden, zodat ze weer verder kunnen in hun ontwikkeling.

Viseon voor breder kindbeeld komend schooljaar in het LVS

Natuurlijk gaat het niet alleen om taal en rekenen. Er zijn meer aspecten belangrijk. Daarom is er al jaren Viseon, het instrument van Cito voor het volgen van het sociaal-emotioneel functioneren. In de nieuwe generatie LVS - Leerling in beeld, die vanaf komend schooljaar beschikbaar is, krijgt de sociaal-emotionele component een centrale plek. Daardoor krijg je nóg gemakkelijker een breed kindbeeld. En natuurlijk blijft het daar niet bij. Gebaseerd op jullie ervaringen ontwikkelen we door. 

Alvast kennismaken met Viseon?

Wil je graag nu alvast kennismaken met Viseon? Dat kan! Viseon kan in principe het hele jaar ingezet worden, is genormeerd voor afname in april én goedgekeurd als instrument voor het monitoren van de sociale veiligheid. Kijk hier voor meer informatie. En als extra ondersteuning in deze tijd ontvang je de digitale handleiding gratis. Mail naar adviespo@cito.nl, dan krijg je deze toegestuurd. We zijn benieuwd naar wat je ervan vindt.