Sluiten
Primair onderwijs

Toetsen voor speciale leerlingen

Wegwijzer toetsgebruik

Versie april 2021

Wegwijzer toetsgebruik bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

Voor speciaal (basis)onderwijs, regulier basisonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en praktijkonderwijs

Toetsen zijn een hulpmiddel bij het selecteren van een passend onderwijsaanbod. Voor het goed interpreteren van toetsresultaten is het belangrijk dat de meting van een vaardigheid zo eerlijk mogelijk is. Kan jouw leerling op een toets laten zien wat hij echt kan? En worden de afname-instructies gevolgd, waardoor je de prestaties kan vergelijken met andere leerlingen? De Wegwijzer helpt je in drie stappen om eerlijk te meten!

Werk je met leerlingen met een cluster 1-indicatie?

Voor het toetsen van leerlingen met een cluster 1-indicatie werken we aan een aparte Wegwijzer. Globale handvatten en een verwijzing naar de huidige richtlijnen voor deze doelgroep zijn wel te vinden in de Wegwijzer die je hierboven kunt downloaden.

Wegwijzer en leraren
In de Wegwijzer vind je:
  • Handvatten voor het kiezen van een passende toets
  • Tips voor het kiezen van een passend niveau
  • Suggesties om optimale toetsomstandigheden te creëren
  • Voorbeelden uit de praktijk
  • Veelgestelde vragen
  • Links naar relevante flyers en webpagina’s
In de Wegwijzer van april 2021 voegden we nieuwe informatie toe, zoals:
  • Een geactualiseerd schema met beschikbare toetsen
  • Een vraag over de inzet van een gebarentolk bij toetsen (in afstemming met Sprong Vooruit)
  • Mogelijke aanpassingen aan de toetsomstandigheden waar leerlingen met autisme mee geholpen kunnen zijn (in afstemming met de Expertgroep Autisme en Onderwijs)

Zo kies je een passende toets

Een passend niveau kiezen

Creëer optimale toetsomstandigheden

Flyer: handig voor in de klas

De Wegwijzer is een interactief pdf-bestand met uitgebreide informatie. In de flyer staat een handige samenvatting.

Misschien ook interessant voor jou

Keuzewijzer: voor het kiezen van een passende leerroute in so en s(b)o

Een passende leerroute voor leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs kiezen, is ingewikkeld. De Keuzewijzer Plannen van leerroutes in het po en s(b)o van het Kohnstamm Instituut en Cito helpt je bij het vinden van de best passende leerroute.