
Wegwijzer toetsgebruik bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Voor speciaal (basis)onderwijs, regulier basisonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en praktijkonderwijs
Toetsen zijn een hulpmiddel bij het selecteren van een passend onderwijsaanbod. Voor het goed interpreteren van toetsresultaten is het belangrijk dat de meting van een vaardigheid zo eerlijk mogelijk is. Kan jouw leerling op een toets laten zien wat hij echt kan? En worden de afname-instructies gevolgd, waardoor je de prestaties kan vergelijken met andere leerlingen? De Wegwijzer helpt je in drie stappen om eerlijk te meten!
Werk je met leerlingen met een cluster 1-indicatie?
Voor het toetsen van leerlingen met een cluster 1-indicatie werken we aan een aparte Wegwijzer. Globale handvatten en een verwijzing naar de huidige richtlijnen voor deze doelgroep zijn wel te vinden in de Wegwijzer die je hierboven kunt downloaden.

In de Wegwijzer vind je:
- Handvatten voor het kiezen van een passende toets
- Tips voor het kiezen van een passend niveau
- Suggesties om optimale toetsomstandigheden te creëren
- Voorbeelden uit de praktijk
- Veelgestelde vragen
- Links naar relevante flyers en webpagina’s
In de Wegwijzer van september 2022 voegden we nieuwe informatie toe, zoals:
- Een geactualiseerd schema met beschikbare toetsen
- Mogelijke aanpassingen aan de toetsomstandigheden waar leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) mee geholpen kunnen zijn én een voorbeeld uit de praktijk (in afstemming met TOS-experts)
- De veel gestelde vraag waarom er bij Leerling in beeld wél een audio-versie Begrijpend lezen beschikbaar is, en voor wie deze audio-versies bedoeld zijn
Zo kies je een passende toets
Een passend niveau kiezen (LVS 3.0)
Creëer optimale toetsomstandigheden
Flyer: handig voor in de klas
De Wegwijzer is een interactief pdf-bestand met uitgebreide informatie. In de flyer staat een handige samenvatting.Misschien ook interessant voor jou
Keuzewijzer: voor het kiezen van een passende leerroute in so en s(b)oEen passende leerroute voor leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs kiezen, is ingewikkeld. De Keuzewijzer Plannen van leerroutes in het po en s(b)o van het Kohnstamm Instituut en Cito helpt je bij het vinden van de best passende leerroute.