Sluiten
Primair onderwijs

Toetsen voor speciale leerlingen

Wegwijzer toetsgebruik 2.0

Geactualiseerd: Wegwijzer toetsgebruik bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften - 2.0

Voor speciaal (basis)onderwijs, regulier basisonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en praktijkonderwijs

Toetsen zijn een hulpmiddel bij het selecteren van een passend onderwijsaanbod. Voor het goed interpreteren van toetsresultaten is het belangrijk dat de meting van een vaardigheid zo eerlijk mogelijk is. Kan jouw leerling op een toets laten zien wat hij echt kan? En worden de afname-instructies gevolgd, waardoor je de prestaties kan vergelijken met andere leerlingen? De Wegwijzer 2.0 helpt je in drie stappen om eerlijk te meten!

Werk je met leerlingen met een cluster 1-indicatie?

Voor het toetsen van leerlingen met een cluster 1-indicatie werken we aan een aparte Wegwijzer. Globale handvatten en een verwijzing naar de huidige richtlijnen voor deze doelgroep zijn wel te vinden in de Wegwijzer die je hierboven kunt downloaden.

Wegwijzer en leraren
In de geactualiseerde Wegwijzer 2.0 vind je:
  • Handvatten voor het kiezen van een passende toets
  • Tips voor het kiezen van een passend niveau
  • Suggesties om optimale toetsomstandigheden te creëren
  • Voorbeelden uit de praktijk
  • Veelgestelde vragen
  • Links naar relevante flyers en webpagina’s

Flyer: handig voor in de klas

De Wegwijzer 2.0 is een interactief pdf-bestand met uitgebreide informatie. In de bijbehorende flyer vind je een samenvatting. Later dit jaar vind je hier ook korte filmpjes over de inhoud van de Wegwijzer.

Misschien ook interessant voor jou

Keuzewijzer: voor het kiezen van een passende leerroute in so en s(b)o

Een passende leerroute voor leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs kiezen, is ingewikkeld. De Keuzewijzer Plannen van leerroutes in het po en s(b)o van het Kohnstamm Instituut en Cito helpt je bij het vinden van de best passende leerroute.