Direct naar inhoud
Aardrijkskundeles met de computer

Historie

Cito sinds 1968

Ons verhaal begint eind jaren ‘60. In een tijd dat het onderwijs een stuk minder toegankelijk was dan nu. Afkomst, status, woonplaats, geld: ze bepaalden de kansen van een kind op vervolgonderwijs.

Van Citotoets tot nu

Het fundament voor Cito werd gelegd door A.D. de Groot. Hij was ervan overtuigd dat een objectieve toets kon helpen om inzicht te krijgen in het hele kind. Naar Amerikaans voorbeeld ontwikkelde hij een instrument dat alle kinderen dezelfde kansen gaf om te laten zien wat ze in hun mars hadden, ongeacht afkomst of sociale willekeur. Nog steeds is de Citotoets (inmiddels Leerling in beeld - doorstroomtoets) een veelgebruikt middel in het basisonderwijs. Als Cito blijven we trots op de adviesfunctie van de toets die – als tweede gegeven naast het advies van de leerkracht – heeft kunnen bijdragen aan kansengelijkheid.

Cito ... ooit een start-up

Begonnen als start-up in een Arnhems woonhuis, groeiden we in de jaren van ons bestaan uit tot een publiekrechtelijke instelling en later tot bestuursorgaan. Eind jaren negentig werd Cito, passend in de tijd van toen, geprivatiseerd en ontstond Stichting Cito. Naarmate de overheid zich verder terugtrok, kregen we in 2004 – in overleg met onze ketenpartners – een hybride structuur. Vanaf dat moment bestaat Stichting Cito naast Cito BV. Stichting Cito bestaat anno nu uit de divisies ‘Centrale Toetsen en Examens (CTE)’ en ‘CitoLab’. Binnen CTE ontwikkelen we namens de overheid alle wettelijke toetsen en examens voor het basis-, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. CitoLab is de plek voor onderzoek en innovatie op het gebied van onderwijskundig meten. En binnen Cito BV realiseren we marktactiviteiten voor het po, vo, mbo, ho en opdrachtgevers uit het bedrijfsleven en de overheid, in lijn met onze maatschappelijke missie. Dat alles doen we nog steeds vanuit Arnhem, maar het woonhuis zijn we met zo’n 500 medewerkers ruim ontgroeid.

Het ontstaan van Cito

  • 1958 – Professor A.D. de Groot maakt een studiereis naar Educational Testing Service (ETS) in de VS. Hij schrijft een voorstel voor een ETS in Nederland.
  • 1965 – De Groot richt samen met professor Idenburg de Stichting voor Onderzoek van het Onderwijs (SVO) op.
  • 1966 – De minister van Onderwijs en Wetenschappen vraagt SVO advies over de oprichting van een centraal toetsingsinstituut.
  • 1967 – SVO publiceert de 'Nota Oprichting Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling (Cito)'. Een voorlopig bestuur wordt opgericht.
  • 1968 – Cito gaat officieel van start. Ons eerste product is de Citotoets.

Tijdlijn producten 1960 – 1980

1961 – 1970

  • Onze grondlegger – professor A.D. de Groot – ontwikkelt naar Amerikaans voorbeeld een objectieve meerkeuzetoets
  • Afname van deze Eerste Amsterdamse Schooltoets bij 200 zesde klassen (1966)
  • Amsterdamse Schooltoets gaat verder als Schooltoetsen Basisonderwijs (1970)

1971 – 1980

  • Overheidsopdracht voor het ontwikkelen van eindexamens vo (1971)
  • Introductie luistertoetsen Frans, Duits en Engels. Eerst alleen voor havo, later voor meer richtingen (1972 – 1973)
  • Schooltoetsen Basisonderwijs gaat verder als Eindtoets Basisonderwijs (1976)

Belangrijke ontwikkeling voor Cito

  • 1987 – Invoering van de Wet op de Onderwijsverzorging (WOV). Cito wordt een publiekrechtelijke instelling.
  • 1999 – Invoering van de wet SLOA. Cito wordt – op uitdrukkelijk verzoek van de regering – geprivatiseerd.
  • 2004 – Cito krijgt een hybride structuur. Vanuit Stichting Cito vervullen we onze wettelijke en publiekrechtelijke taak. Vanuit Cito BV ontwikkelen en vermarkten we commerciële producten voor onderwijs en bedrijfsleven.
  • 2015 – De Eindtoets Basisonderwijs gaat naar de overheid en heet voortaan Centrale Eindtoets. Stichting Cito maakt deze toets in opdracht van de overheid.
  • 2016 – Cito start een strategische herijking. We gaan terug naar onze oorsprong en zetten 'gelijke kansen' opnieuw centraal.
  • Eind 2017: We presenteren vanuit Stichting Cito ons eerste meerjarenbeleidsplan (2018-2021). We definiëren vijf thema’s waarop we onze bijdrage willen leveren met vernieuwingsprojecten voor het onderwijs van morgen.
  • 2018 – Cito bestaat 50 jaar. In het kader van dit jubileum brengen we een jubileumboek uit. Lees het hier.
  • 2018 – Binnen Stichting Cito wordt, naast de divisie Centrale Toetsen en Examens, een nieuwe divisie opgericht: Onderzoek, Kennis en Innovatie (OK&I, per 2022: CitoLab). De plek voor onderzoek en innovatie op het gebied van onderwijskundig meten.
  • 2022 – CitoLab presenteert het meerjarenbeleidsplan 2022 – 2025: ‘Denk vrijer, kijk breder’.
  • 2023 – De Wet doorstroomtoetsen po gaat van kracht. Deze wet regelt dat alle leerlingen in groep 8 een doorstroomtoets moeten maken om hun schooladvies te ondersteunen. Scholen kiezen zelf een goedgekeurde toets van verschillende toetsaanbieders. Ook wordt er een toets door de overheid aangeboden, de DOE, gemaakt door Stichting Cito.
  • 2023 – Oprichting van Cito AI.
  • 2024 – Cito BV introduceert de Leerling in beeld – doorstroomtoets.
  • 2024 – Een nieuw merk binnen Cito BV voor de zakelijke markt: Cito Zakelijk.

Wetenschap en passie

Wetenschappelijk benaderd en met passie voor het onderwijs staan wij aan de wieg van een reeks objectieve toets-, meet- en volginstrumenten. Cito's producten waren soms baanbrekend, vaak toonaangevend. Maar altijd gaven ze goed en eerlijk inzicht in de talenten van leerlingen, en ondersteunden ze leraren in hun onderwijspraktijk.

Tijdlijn producten 1980 – 2000

1981 – 1990

  • Start project Leerlingvolgsysteem (1987)
  • Cito voert eerste Periodieke peiling van het onderwijsniveau (PPON) uit (1987)
  • Een mijlpaal: 100.000 leerlingen uit groep 8 maken de Citotoets (1990)

1991 – 2000

  • Ontwikkeling Examentester dat later overgaat in Facet
  • Introductie Leerlingvolgsysteem po voor groep 3 en 4 (1991), groep 5 en 6 (1993) en groep 7 en 8 (1995)
  • Introductie EVITA: de allereerste adaptieve taaltoets van Europa (1993)
  • Introductie computerprogramma LOVS op diskette (1994)
  • Cito maakt de examens voor Buitengewoon Opsporingsambtenaren (boa’s) (1994)

Waarom we bestaan!

Iedereen verdient een eerlijke kans om zich te ontwikkelen. Maar kansen ontstaan pas als je weet waar je staat. Want pas dan weet je wat je volgende stap kan zijn. Daarvoor is inzicht nodig: eerlijk, betrouwbaar en begrijpelijk. Inzicht dat niet vastzet, maar vooruithelpt. Daarom maakt Cito leren zichtbaar. Want weten waar je staat, helpt je verder op weg.

Tijdlijn producten 2000 – 2020

2001 – 2010

  • Introductie versie 3 Computerprogramma LOVS (2001)
  • Introductie van hybride examens voor de kunstvakken. Via een cd-rom krijgen kandidaten de opgaven en de contexten: leesteksten, afbeeldingen, muziek- en videofragmenten. De antwoorden schrijven zij op papier. (2001)
  • Uitgave eerste digitale toets: VISEON (2003)
  • Introductie Niveautoets naast de Eindtoets Basisonderwijs, om beter aan te sluiten bij individuele leerniveaus (2004)
  • Introductie eerste digitale toetsen Taal voor kleuters en Ordenen, Ruimte en Tijd (2004)
  • Introductie digitale toetsen Rekenen-Wiskunde groep 3 en 4, en Techniek Theorie & Praktijk (2006)
  • Uitbreiding LVS naar speciaal (basis)onderwijs (2007 – 2008)

2011 – 2020

  • Overheidsopdracht voor Centrale examens mbo en Rekentoets vo (2011)
  • Introductie toets Verpleegkundig Rekenen (2012)
  • Overheidsopdracht voor meerjarige pilot DTT (2014)
  • Stichting Cito maakt de Centrale Eindtoets (2015)
  • Introductie PE (poly-ethyleen) electrolassen examen (2016)
  • Cito gaat gericht kennisdelen, bijvoorbeeld via prototypes (2017)
  • Invoering vmbo beroepsgerichte profielvak-examens (2017)
  • Overdracht Diagnostische tussentijdse toetsen (DTT) aan educatieve uitgevers (2018)
  • Introductie kleuterobservatietool Kleuter in beeld voor het primair onderwijs (2019)
  • Digitalisering Kijk- en luistertoetsen via toetsplatform Woots (2019)
  • Cito wint met het prototype Beeldverhaal de Innovatie Award op de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) (2019)

Tijdlijn producten 2021 – nu

2021 – nu

  • Introductie Inburgeringsexamens (2021)
  • Introductie overheidsdoorstroomtoets DOE, gemaakt door Stichting Cito (2023)
  • Introductie Leerling in beeld voor het primair onderwijs (2024)
  • Introductie Leerling in beeld - doorstroomtoets (2024)
  • Introductie Leerling in beeld voor het voortgezet onderwijs (2024)
  • Nieuwe landelijke reken- en wiskundetoets voor de Pabo’s (2024)
  • Onderzoek naar en advies over nieuwe PE systematiek voor de NBA (2024)
  • Introductie CDD-examen (2024)
  • Digitaal adaptieve versie van de Leerling in beeld - doorstroomtoets (2025)
  • Flexibele en digitale centrale examens (vmbo bb en kb-flex) worden reguliere examens (2025) Introductie van het Leerling in Beeld – ZML leerlingvolgsysteem. Dit systeem is speciaal ontwikkeld voor zeer moeilijk lerende kinderen van 4 t/m 12 jaar.

We meten wat ertoe doet, met kennis en zorg. Onze toetsen, analyses en adviezen geven richting aan ontwikkeling: van leerling tot leraar, van klas tot beleid. We verbinden wetenschap en praktijk, data en mensen, hoofd en hart. Zodat cijfers betekenis krijgen en ontwikkeling zichtbaar en voelbaar wordt.

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken