Direct naar inhoud
CitoLab - Spacebook

Bijdrage CitoLab aan Peil.Digitale geletterdheid einde bo 21-22

Eline Veerman | 15-03-2024 | Nieuws Op 15 maart 2024 is het rapport ‘Peil.Digitale geletterdheid einde basisonderwijs 2021-2022’ naar buiten gebracht door Inspectie van het Onderwijs. Wat was onze bijdrage aan het peilingsonderzoek?

Over het onderzoek

Het belangrijkste doel van dit eerste peilingsonderzoek is om digitale geletterdheid van leerlingen aan het einde van het basisonderwijs in kaart te brengen. Wat kennen en kunnen ze op het gebied van digitale geletterdheid?

Onze bijdrage: instrument digitale geletterdheid

Voor het peilingsonderzoek onderzochten we bij CitoLab (onderdeel van Stichting Cito) hoe digitaal geletterd groep 8-leerlingen zijn. Hiervoor ontwikkelden we een digitale, authentieke toetsomgeving met vier modules:

  1. Spacebook (sociale media-omgeving)
  2. Spacegram (sociale media-omgeving)
  3. Spacetalk (omgeving voor het maken van digitale presentaties)
  4. Webspace (omgeving voor het bouwen van websites)

In de peiling volgden we het proces van de leerling in de toetsomgevingen op de voet. De leerling werd als 'vriendin' door chatbot Susan begeleid. Susan vroeg de leerling regelmatig om hulp: "Kun je mij helpen bij ...?" Zo konden de leerlingen spelenderwijs laten zien hoe digivaardig ze zijn.

Leerlingen communiceren tijdens de toets met Suzan, en hebben het gevoel dat ze haar helpen. Maar Suzan is gewoon een chatbot die leerlingen door de toets heen leidt.

Romy Noordhof, hoofd team Prototypes bij CitoLab

CitoLab - Spacebook
Eén van de leukste uitdagingen bij dit project is dat we de leerling echt met de Google zoekmachine wilden laten werken en toch hun zoekgedrag wilden loggen. Meestal is data verzamelen niet het spannendste onderdeel van een project, maar dit keer wel.

Marcel Hoekstra, softwareontwikkelaar bij CitoLab

Meer weten?

Bekijk het volledige rapport 'Peil. Digitale geletterdheid einde basisonderwijs 2021-2022' Lees meer over de bijdrage van CitoLab aan het onderzoek

Dit peilingsonderzoek is in opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) en onder regie van de Inspectie van het Onderwijs uitgevoerd door een consortium bestaande uit de Universiteit Twente, KBA Nijmegen en CitoLab.

Zoeken