Sluiten
vo-meisje op de fiets naar school

Altena College

‘Leerlingen zijn positief over het digitaal maken van de toets’

Arie Sint Nicolaas
Arie Sint NicolaasVakgroepvoorzitter sectie Frans
Hoe kijkt Arie Sint Nicolaas aan tegen de ondersteuning van Cito? We stelden hem net vóór het opengaan van de scholen in het voortgezet onderwijs enkele vragen. Tijdens coronatijd. Deze vakgroepvoorzitter is dit jaar samen met collega-docenten van de sectie Frans volop aan de slag gegaan met digitale versies Kijk- en luistertoetsen Frans met mavo-, havo- en vwo-leerlingen van het Altena College in Sleeuwijk. Ook zijn voor-examenklassers hebben al volop geoefend met de toetsen.

Als het gaat om de vraag hoe Cito hem ondersteunt, denkt Arie meteen aan de materialen die voor hem in schoolexamenweken belangrijk zijn, maar die ook daarbuiten nu steeds meer van pas komen. De Kijk- en luistertoetsen van Cito. Voorheen was hij dan met de toetsen op papier in de weer, vanaf begin dit jaar – nog voor het uitbreken van het coronavirus – nam hij de eerste schoolexamens digitaal af. Via toetsplatform Woots.

Vernieuwingsgezind, maar dit kwam wat plotseling

Cito is al jaren voor hem de standaard, ook gezien de landelijke dekking van gebruik van de toetsen. Al had hij dit jaar wel twijfels over hoe het zou gaan bij het afnemen van deze zo belangrijke PTA-toetsen op een compleet nieuwe manier. Die twijfels sloegen om toen door collega-docenten van zijn vakgroep Frans unaniem gezegd werd: laten we het doen! Arie vertelt: “We zijn een hecht team en we gaan nieuwe uitdagingen niet uit de weg. Eerlijk gezegd kwam de vernieuwing van de Kijk- en luistertoetsen voor ons wel vrij plotseling. Het was fijner geweest als we niet pas aan het begin van het schooljaar zouden horen waarin er op een nieuwe manier zou worden getoetst, maar het jaar daarvoor al bekend was geworden welke plannen er waren. Dat had de onrust die er nu was zeker kunnen wegnemen. Ook al kon je ook nog op de ‘oude’ manier, op papier afnemen.”

Geen achterstanden tijdens coronacrisis mede dankzij Woots

Tijdens de coronacrisis voelde Arie zich extra gesteund door Cito door de vernieuwing die was ingezet met de komst van het digitale toetsplatform. Ook al waren hij en zijn collega’s al om. Door nu ook op afstand verder te kunnen met het trainen van kijk- en luistervaardigheid denkt Arie dat zijn leerlingen geen achterstanden hebben opgelopen. “Omdat ze voor de coronacrisis al hadden kennisgemaakt met het toetsplatform Woots, vonden ze het prima vanuit huis aan de slag te gaan met Kijk- en luistertoetsen. Op de vraag of ze daarbij nog extra ondersteuning van hem nodig hadden, reageert hij: nee hoor, echt niks van gemerkt. Leerlingen zijn positief over het digitaal maken van de toets. Ze kunnen zich zo veel beter concentreren.” Naderhand geeft hij ze altijd de gelegenheid zelf hun resultaten in te zien. “Handig en zo weten ze snel hoe ze het hebben gemaakt. Dat is ook echt een voordeel.”

Ook wennen aan een nieuwe vraagvorm…maar ook die ging goed

Arie vervolgt: “Het ging ook niet alleen om het digitaal toetsplatform waaraan we moesten wennen, maar leerlingen van het vwo moesten ook wennen aan de nieuwe vraagvorm. Daarbij moeten ze op basis van een langer fragment vragen beantwoorden. Op voorhand heeft hij daar wel mee geworsteld. Hoe zouden ze het maken, zal ik ze op voorhand toch de vragen al laten lezen? Het waren gelukkig heel leuke fragmenten! Uiteindelijk ging het prima en zag je in de resultaten geen gekke dingen.”

Ondersteuning Cito ook bepaald door aansprekende thema's 

Niet alleen door het nieuwe toetsplatform, maar ook vanwege de aansprekende thema’s van de toetsen, voelt Arie zich gesteund door Cito. Ook van leerlingen krijgt hij dat geregeld terug. De onderwerpen sluiten sinds een aantal jaar veel beter aan op dat wat er leeft onder zijn leerlingen. Toch zou hij ook nog wel met materiaal uit eerdere leerjaren aan de slag willen gaan. Al was het alleen maar om mee te oefenen. Dat mist hij. Meer materiaal, digitaal, met authentieke fragmenten en de mogelijkheid dat ook in te zetten. Vooral voor de voor-examenklassers. Die laat je niet oefenen met actuelere versies. Of delen daarvan, bijvoorbeeld in de skill level-toetsen.

Oefenen, korte lijnen met systeembeheer en genoeg computers

Je hoeft hem niet meer te vertellen wat er allemaal in het toetsplatform te vinden is. Arie weet door zijn ervaring opgedaan in korte tijd al precies hoe het werkt. Handig daarbij was ook het webinar georganiseerd door Cito. “We hebben met het hele team meegedaan. Die uitleg gaf net wat meer houvast in het klaarzetten en starten van de toetsen. Sommigen vonden dat eerst nog spannend omdat het om best een aantal handelingen gaat. Maar oefenen helpt. En het helpt ook als je een goede systeembeheerder hebt die klassen in Woots klaarzet. Ook is het fijn als je dan op school genoeg computers en -lokalen tot je beschikking hebt. Daarin hebben we niks te klagen, dat is echt een voordeel. Als alles klaarstaat en je hebt geoefend, selecteer je zo de juiste groep, voor de juiste toets en dan start je die heel gemakkelijk. Nu staat bijvoorbeeld de toets van 2016 klaar voor de leerlingen. Die mogen ze voor 29 mei maken. Ik heb er alle vertrouwen in.”

Graag in toekomst meer van hetzelfde via online platform

Wat verwacht Arie van Cito in de toekomst? “Ik verwacht eigenlijk meer van hetzelfde van Cito. Nu vind je materiaal van vijf leerjaren in het toetsplatform en dat is een mooi begin. Maar nogmaals, de ondersteuning van het Cito-materiaal mag nog breder wat mij betreft. Ik zou namelijk ook met het oudere materiaal, bijvoorbeeld van Kijk- en luistertoetsen uit 2010-2015, prima uit de voeten kunnen. Ik verwacht ook dat er volgend schooljaar tijdens de examenperiode meer gekozen wordt voor digitale afnames via het toetsplatform. Dan is de eerste huiver voor het nieuwe, onbekende weg. Belangrijk is vooral te blijven luisteren naar signalen van gebruikers en daarop in te spelen. Daar krijg je veel voor terug en omarmen nog meer docenten het nieuwe toetsplatform en de digitale manier van afnemen.”