
Toetsmatrijs
Werken met een toetsmatrijs. De voordelen:
Een toetsmatrijs:
- verkleint de kans dat je belangrijke onderdelen uit de leerstof vergeet.
- verkleint de kans dat minder belangrijke onderdelen te veel aandacht krijgen.
- stimuleert je om vragen te maken die verschillende vaardigheden vereisen van leerlingen.
- helpt je om toetsen vergelijkbaar en gelijkwaardig op te stellen (handig wanneer je meerdere toetsen maakt op basis van dezelfde leerstof).
- kan dienen als verantwoording naar anderen, zoals collega-vakdocenten en inspectie.
Zo maak je in vijf stappen een toetsmatrijs
- Bepaal de onderwerpen die in de toets komen.
- Kies de gewenste vaardigheidsniveaus (taxonomie).
- Bepaal de punten / weging voor elk onderwerp in de toets.
- Stel het aantal vragen per onderwerp vast.
- Verdeel de vragen en punten over de verschillende vaardigheidsniveaus.

"Wees spaarzaam met toetsvragen die veel punten kunnen opleveren. Het lijkt soms interessant om leerlingen dit soort 'zware' opdrachten voor te leggen. Maar eigenlijk is het beter om meer toetsvragen te maken, zodat je meer onderwerpen kunt toetsen."

Vaardigheidsniveaus bepalen? Gebruik een taxonomie
Heb je de toetsinhoud duidelijk? Bekijk dan welke prestaties je verwacht van je leerlingen. Hiervoor kun je een taxonomie inzetten.- Een taxonomie is een classificatieschema waarin aspecten van presteren beschreven worden. Die aspecten hebben dan een hiërarchische relatie.
- Er zijn taxonomieën die betrekking hebben op het cognitieve, affectieve of psychomotorische domein.
- Als je een taxonomie opneemt in je toetsmatrijs, kan deze je helpen opgaven te ontwikkelen op het beoogde leerdoelniveau.
Veelgebruikte taxonomieën
- Bloom (cognitief)
- Romiszowski
- RTTI (cognitief)
- Krathwohl (affectieve domein)
- Simpson (psychomotorisch)
- Kubus van de Block (cognitief & affectief)
Verdiep je kennis
Meer over de taxonomie van Bloom
De taxonomie van Bloom is gebaseerd op een hiërarchische ordening van cognitieve vaardigheden:Kennis - Begrip - Toepassing - Analyse - Synthese - Beoordeling
Meestal wordt deze zesdeling teruggebracht tot een tweedeling: kennis (reproductie) en toepassing (productie). Bij kennis (reproductie) ligt de nadruk op het toetsen van zaken die ook als zodanig onderwezen zijn. Bij toepassing (productie) moet de leerling zijn kennis toepassen in een andere context dan hem is onderwezen.

Verwante begrippen
- Toetsconstructie
- Itemtypes
- Multimedia
- Leerdoelen
- Evidence centered design