
Leesbegrip in beeld

Onderzoeksopzet
- We wilden vaststellen of dynamisch toetsen een bijdrage kan leveren aan het plannen en evalueren van lees-leertrajecten.
- Daarom ontwikkelden we een prototype waarmee je de leesvaardigheid op woord-, zins- en tekstniveau in samenhang in kaart kan brengen.
- Bij de verschillende lees- en leerprofielen ontwikkelden we aansluitende lesactiviteiten.
- Met leerkrachten doorliepen we een professionaliseringstraject om de profielen te duiden en lesactiviteiten op maat aan te bieden.
Zien hoe het prototype werkt?
Resultaten
Ondanks dat het leerpotentieel van leerlingen lastig bleek vast te stellen, laat het praktijkgerichte onderzoek positieve resultaten zien:
- Leesleerprofielen bieden uitkomst in het stimuleren van leesbegrip.
- Leerkrachten ervaren meerwaarde van rapportages waarin resultaten van diverse opdrachten in samenhang gepresenteerd worden.
- De directe koppeling met concrete lesactiviteiten geven leerkrachten houvast om alle leerlingen een passend lesaanbod aan te bieden.
- Dat leerkrachten professionalisering belangrijk vonden bij het bepalen van onderwijsaanbod op basis van leesleerprofielen.
Het onderzoek leverde ook een informatiebox op!
Hierin vind je meer informatie over de onderdelen van het onderzoek.
Informatiebox - Download nu!
Meten lees-leer-prestaties
Plannen lees-leer-trajecten
Professionalisering leraren
Samenwerking
Dit onderzoek heeft plaatsgevonden in samenwerking met:- Radboud Universiteit (RU)
- Expertisecentrum Nederlands (EN)
- Kennisinstituut voor Taalontwikkeling Amsterdam (ITTA)
- Samenwerkingsstichting Kans & Kleur
Publicaties
- Wil je het Eindrapport Leesbegrip in beeld lezen? Download dan: Evaluatie en planning van lees-leertrajecten: Een dynamisch perspectief.
- Meer lezen over het onderzoek naar dynamisch toetsen? In onze Kennisbank: Inzicht in tekstbegrip: een dynamisch perspectief. Auteurs: Keuning, J., Den Ouden, M., & Hilte, M.