SluitenSluiten
aan het chillen

Team

Sebastiaan de Klerk

Cito logo plectrumVerder

De invloed van technologie en digitalisering op onderwijskundig meten

Sebastiaan de Klerk is sinds 2022 in dienst bij Cito. Daarvoor werkte hij geruime tijd bij eX:plain, een stichting die zich bezighoudt met beroepsgerichte examinering. Bij eX:plain voltooide Sebastiaan zijn promotieonderzoek naar de (on)mogelijkheden om (fysieke) praktijkexamens te digitaliseren met multimedia en simulatie. Bij veel van Sebastiaans onderzoeksprojecten spelen technologie en digitalisering een belangrijke rol. Binnen Cito zet Sebastiaan dit voort in een toegepaste context.

dr. Sebastiaan de Klerk | wetenschappelijk onderzoeker

Portret Sebastiaan de KlerkContact met Sebastiaan:
Mail | LinkedIn

Onderzoeksprojecten

  • Toetsen met stem
  • Achter de schermen
“Kennis van en over nieuwe technologie is essentieel. Je hebt het nodig om een beeld te vormen van alle huidige én toekomstige ontwikkelingen in de wereld van het onderwijskundig meten.”
Sebastiaan de Klerk

Promotieonderzoek rondom simulatiegedreven assessment

In januari 2016 promoveerde Sebastiaan op zijn onderzoek “Multimedia-based performance assessment in Dutch vocational education”. Een onderzoek dat hij uitvoerde in samenwerking met eX:plain, Cito en Universiteit Twente. Sebastiaan presenteerde daarin een nieuwe assessmentvorm voor het Nederlandse beroepsonderwijs, namelijk het Multimediaal Praktijkgericht Computerexamen. Zo'n MPCE is een simulatiegedreven assessment, waarin met verschillende vormen van multimedia een beroep wordt gesimuleerd. Bij uitstek geschikt dus om praktijkgerichte beroepsvaardigheden te meten.
Sebastiaan zocht uit of MPCE's inderdaad efficiënter en effectiever zijn dan de Nederlandse praktijkexamens. Daarvoor deed hij zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek. Sebastiaan presenteerde en valideerde een framework voor het ontwerpen en ontwikkelen van MPCE’s en ontwikkelde twee MPCE’s voor een beroep uit het Nederlandse beroepsonderwijs. In studies testte hij of de praktijkvaardigheden van studenten inderdaad (beter) gemeten konden worden met deze MPCE's. Verder deed hij psychometrisch onderzoek door de data van kandidaten uit een tweede, meer interactieve en experimentele MPCE te analyseren. 

Wetenschappelijke publicaties

  • Andrews-Todd, J., Mislevy, R. J., LaMar, M., & de Klerk, S. (2021). Virtual Performance-Based Assessments. In Computational Psychometrics: New Methodologies for a New Generation of Digital Learning and Assessment (pp. 45-60). Springer, Cham.
  • De Klerk, S., van Noord, S., & van Ommering, C. J. (2019). The Theory and Practice of Educational Data Forensics. In Theoretical and Practical Advances in Computer-based Educational Measurement (pp. 381-399). Springer, Cham.
  • De Klerk, S., Veldkamp, B. P., & Eggen, T. J. (2018). The design, development, and validation of a multimedia-based performance assessment for credentialing confined space guards. Behaviormetrika, 45(2), 565-596.
  • De Klerk, S., Veldkamp, B. P., & Eggen, T. J. (2018). A framework for designing and developing multimedia-based performance assessment in vocational education. Educational technology research and development, 66(1), 147-171.
  • De Klerk, S., & Kato, P. M. (2017). The Future Value of Serious Games for Assessment: Where Do We Go Now?. Journal of Applied Testing Technology, 18(S1), 32-37.
  • De Klerk, S., Veldkamp, B.P., & Eggen, T.J.H.M. (2016). A methodology for applying students' interactive task performance scores from a multimedia-based performance assessment in a Bayesian network. Computers in Human Behavior, 60, 264-279.
  • De Klerk, S., Veldkamp, B.P., & Eggen, T.J.H.M. (2015). Psychometric analysis of the performance data of simulation-based assessment: A systematic review and a Bayesian network example. Computers & Education, 85, 23-34.
  • De Klerk, S., Eggen, T.J.H.M., & Veldkamp, B.P. (2014). A blending of computer-based assessment and performance-based assessment: Multimedia-based Performance Assessment (MBPA). The introduction of a new method of assessment in Dutch Vocational Education and Training (VET). CADMO, 22(1), 39-56.