Sluiten
leerlingen achter laptop

Onderzoek en innovatie

Onderwijskundig Onderzoek

Wetenschappelijk onderzoek voor het onderwijs 

Cito heeft een jarenlange onderzoekstraditie. Vanuit een sterk fundament in psychometrie voeren we wetenschappelijk onderzoek uit in het onderwijs. Dit onderzoek start altijd met een vraag of probleem uit de praktijk en is erop gericht nieuwe kennis te ontwikkelen over en voor het onderwijs van vandaag en morgen. 
Tools en informatie – Wolf
Wat levert ons onderzoek op?
  • psychometrische modellen
  • kwaliteitskaders voor toetsen en examens
  • opbrengsten van onderwijskundige interventies
  • nieuwe typen toetsvragen
  • nieuwe toetsvormen
  • inzicht in het onderwijsniveau van Nederland
  • prototypes van innovatieve toetsen
"Al onze onderzoeksprojecten starten bij vraagstukken uit de onderwijspraktijk. We willen praktische problemen oplossen, laten zien wat wel werkt en wat niet, en het onderwijs instrumenten leveren die evidence-based zijn."
Jos Keuning
Onderzoeker CitoLab

Wetenschappelijk onderzoek in samenwerking

Ons onderzoek doen we vaak in samenwerking met universiteiten of onderzoeksinstellingen. We hebben bijvoorbeeld een structureel samenwerkingsverband met de Universiteit Twente. Ook begeleiden we masterstudenten en promovendi. En we zijn consortiumpartner in diverse onderzoekstrajecten. 

Neem een kijkje in onze etalage

Werkprogramma-projecten
expertise
Meerjarige promotieprojecten
volgsysteem-3
Meerjarige projecten in opdracht
missie
Samenwerkingen
delen