Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie programma's

Reflex

Prototype voor het formatief evalueren van niet-cognitieve vaardigheden

CitoLab werkt aan Reflex. Reflex is een prototype voor het vo, waarin twee trends én uitdagingen uit het onderwijs samenkomen: formatief evalueren en niet-cognitieve vaardigheden volgen. Reflex is sterk gericht op zelfinzicht van de leerling. Gebruikerstesten met de nieuwste versie starten binnenkort.

Bekijk ook innovatiethema Vaardigheden voor een nieuwe wereld
CitoLab - Reflex

Met het prototype Reflex zoeken we antwoorden op vragen als:

  • Hoe breng je groei in beeld bij vaardigheden waar 'meer is beter' niet altijd lijkt te gelden?
  • Op welk detailniveau is het noodzakelijk om groei te tonen?
  • En hoe visualiseer je dat intuïtief?
Als een leerling meer rekensommen goed maakt, durven we te concluderen dat hij beter wordt in rekenen. Maar hoe werkt dat bij brede vaardigheden, zoals samenwerken? Het is één van de vragen waar we met Reflex antwoord op zoeken.
Romy Noordhof, hoofd team Prototypes

Hoe werkt Reflex?

Voorafgaand aan een samenwerkingsactiviteit kiezen leerlingen een aantal gedragingen uit om aan te werken. Na het uitvoeren van de samenwerkingsactiviteit, wordt hen gevraagd om zichzelf te beoordelen op een schaal van startend tot expert.

Leerlingprofiel met groei door de tijd

Reflex geeft inzicht per activiteit en per leerling. De leerling kan van zichzelf en de leraar kan van de hele klas én leerlingen individueel een profiel inzien. Hoe vaker een leerling Reflex gebruikt, hoe gevulder het profiel zal worden. Ook zullen de ingebouwde visuele aanwijzingen dan meer opvallen. Zo kun je aan een pijltje omhoog zien waar de leerling zichzelf hoger heeft beoordeeld dan de vorige keer. En kun je onderin op een as door de tijd heen zien hoe een leerling een bepaalde gedraging steeds heeft beoordeeld. Hierdoor is het de groei door de tijd heen te observeren.

Een leven lang leren

Reflex is sterk gericht op zelfinzicht van de leerling. In de tool doorlopen de leerlingen een formatieve loop van feed up, feed back en feed forward. Ze kiezen zelf welk gedrag tijdens een bepaalde activiteit gaan oefenen en ze beoordelen zichzelf achteraf. Ook geven ze zichzelf een tip voor de volgende keer dat ze gaan oefenen.

Samenwerken

In deze versie van Reflex staat de vaardigheid samenwerken centraal. We kiezen ervoor om het prototype eerst rondom één brede vaardigheid te ontwikkelen. Blijkt deze flow en rapportage goed te werken? Dan biedt dit mogelijkheden voor andere brede vaardigheden.

Testend op zoek naar geitenpaadjes

Nadenken over een vaardigheid is moeilijk als je dat in het luchtledige moet doen. 

Meer lezen? Open het interview met Romy Noordhof (CitoLab-werkprogramma 2021)

CitoLab - Reflex
CitoLab - Reflex
CitoLab - Reflex
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken