Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie vergrootglas

Minder meten, meer weten

Ontwerprichtlijn voor interactieve opgaven

Sinds de komst van digitaal toetsen hebben we toegang tot veel meer data dan leerlingantwoorden alleen. Allerlei interacties met een opgave (klikken, navigeren, kijken, highlighten) geven een inkijkje in hoe leerlingen een opgave maken. Dit project had in 2022 de vorm van een 'kickstart'. In 2023 bouwen we verder om te leren hoe je méér informatie kunt halen uit minder metingen.

Bekijk ook innovatiethema De waarde van data

In dit project ...

In 2022 kreeg het project 'Minder meten, meer weten' een kickstart. In 2023 bouwen we verder.

  • We analyseren daarvoor Spacebook: een interactieve taak, ontwikkeld door CitoLab. Spacebook is inmiddels op grote schaal in de praktijk beproefd bij de peiling Digitale geletterdheid.
  • We analyseren de verzamelde procesdata en koppelen deze aan vakdidactische theorie over het leren van digitale vaardigheden.
  • Dat moet resulteren in een ontwerprichtlijn voor interactieve opgaven die het onderwijs écht van informatie voorzien.
We willen snappen hoe je méér informatie kunt halen uit minder metingen.

CitoLab-werkprogramma 2023

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken