Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie vergrootglas

In gesprek over teksten

Betekenisvolle gesprekken organiseren in de klas

De essentie van begrijpend lezen is 'denkend lezen'. Leerlingen leren dit niet door meerkeuzevragen te beantwoorden bij een tekst. In plaats daarvan construeren ze betekenissen het best door te praten. Maar hoe organiseer je dat? In dit project zoeken we het uit.

Bekijk ook innovatiethema Vaardigheden voor een nieuwe wereld

In dit project ...

Als we leerlingen beter willen leren lezen, moeten we in de klas in gesprek gaan over teksten.
  • In betekenisvolle situaties moeten we gesprekken laten ontstaan tussen leerkracht en leerlingen, en tussen leerlingen onderling.
  • In dit project zoeken we uit hoe je dat kunt organiseren. En hoe je kunt registreren wat er tijdens een gesprek goed en minder goed gaat.
Leerlingen leren niet begrijpend lezen door meerkeuzevragen te beantwoorden bij een tekst.
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken