
Beeldverhaal
Spreekvaardigheid beoordelen is een kunst. Je wilt weten of een leerling een verhaal vertelt met een kop en een staart. Maar ook of de leerling goede zinnen maakt en bijvoorbeeld werkwoorden goed vervoegt. Zoveel om op te letten! Bij CitoLab ontwikkelden we Beeldverhaal. Een app die je helpt om spreekvaardigheid in beeld te brengen. Beeldverhaal werd al bekroond met de Innovatie Award op de NOT 2019.

Dit is Beeldverhaal ...
- Een app, bruikbaar via telefoon, tablet, chromebook en browser.
- Lokt je leerling uit een verhaal te vertellen.
- Jij kunt achteraf, in alle rust, de opname terugluisteren en analyseren hoe het is gegaan.
- Een speelse en snelle manier om zicht te krijgen op spreekvaardigheid.
- In de toekomst mogelijk met automatische analyses voor spreekvaardigheid, vloeiendheid, zinslengte en grammatica.
App met twee verhaallijnen
De Beeldverhaal-app bevat twee verhaallijnen. Elke verhaallijn toont vier plaatjes en vraagt je leerling hier een verhaal bij te vertellen. Plaatje voor plaatje maakt je leerling zijn verhaal, helemaal in eigen tempo.De app neemt de verhalen op en jij kunt de opname later terugluisteren. Daarbij kun je de ingesproken teksten beoordelen op onder andere vloeiendheid, woordenschat en zinsbouw. Ook eventuele haperingen en denkpauzes kun je markeren.
"Beeldverhaal is nu verbeterd met twee verhaallijnen. Daardoor krijgen leerlingen twee keer de kans een verhaaltje te vertellen. En wij kunnen weer gerichter onderzoek doen."

Beeldverhaal en taalspraaktechnologie
Beeldverhaal neemt ingesproken verhalen van leerlingen op. Met automatische spraakherkenning willen we die verhalen graag omzetten naar geschreven tekst. Als leerkracht kun je het spreekvaardigheidsniveau van je leerlingen dan nog handiger analyseren. Alleen: het omzetten van ingesproken naar geschreven tekst is zo makkelijk nog niet.Heel veel data van kinderstemmen nodig
Om de spraakherkenner voor volwassenen aan te passen aan kinderspraak zijn veel data van kinderstemmen nodig, waarmee de spraakherkenner getraind kan worden. In huidige projecten of producten waar deze technologie gebruikt wordt, gaat het vaak om leren lezen. Automatische Spraakherkenning werkt dan aardig, omdat je van tevoren weet wat leerlingen gaan voorlezen. Bij Beeldverhaal is dat niet het geval, en dat maakt het complex.Informatie halen uit kinderstemmen
Over het algemeen is automatische spraakherkenning bij kinderen een stuk moeilijker dan bij volwassenen. Zo hebben kinderen kortere stembanden die sneller trillen. Dat maakt het lastiger om informatie uit kinderstemmen te halen. Ook is kinderspraak variabel, onder andere omdat kinderen snel groeien, waardoor de lengte van hun stembanden en spraakkanaal varieert. Daarnaast produceren kinderen meer aarzelingen en afgebroken woorden dan volwassenen.Facts
- Onderzoekers: dr. Emmelien van der Scheer, Tjeerd Hans Terpstra, Marcel Hoekstra, Marica Balk
- Samenwerkingspartner: Radboud Universiteit, Centre for Language and Speech Technology (CLST)
- Doel: taalspraaktechnologie geschikt maken voor het basisonderwijs
"Niet de mogelijkheden van de techniek zijn leidend, maar de wensen van de scholen."

Beeldverhaal won de Innovatie Award 2019
