SluitenSluiten
leerlingen aan het werk

Projecten

Reflex

Cito logo plectrumVerder

Reflex

CitoLab werkt aan Reflex. Reflex is een prototype voor het vo, waarin twee trends én uitdagingen uit het onderwijs samenkomen: formatief evalueren en niet-cognitieve vaardigheden volgen. Reflex is sterk gericht op zelfinzicht van de leerling. Gebruikerstesten met de nieuwste versie starten binnenkort. 
Reflex startscherm

Groei in beeld

Met het prototype Reflex zoeken we antwoorden op vragen als:

  • Hoe breng je groei in beeld bij vaardigheden waar meer is beter niet altijd lijkt te gelden? 
  • Op welk detailniveau is het noodzakelijk om groei te tonen?
  • En hoe visualiseer je dat intuïtief?

Reflex bij jou in je (vo)klas?

Wil je eind 2021 / begin 2022 meedoen aan een gebruikerstest met de nieuwste versie van Reflex? We laten jou en je leerlingen dan door de schermen klikken en hardop denken. Zo sporen we op wat nog duidelijker kan. Bij succes starten we een pilot waarin je een korte periode zelfstandig met Reflex kunt werken.
"Als een leerling meer rekensommen goed maakt, durven we te concluderen dat hij beter wordt in rekenen. Maar hoe werkt dat bij brede vaardigheden, zoals samenwerken? Het is één van de vragen waar we met Reflex antwoord op zoeken."
geel
Romy Noordhof
Hoofd team Prototypes

Hoe werkt Reflex?

Voorafgaand aan een samenwerkingsactiviteit kiezen leerlingen een aantal gedragingen uit om aan te werken. Na het uitvoeren van de samenwerkingsactiviteit, wordt hen gevraagd om zichzelf te beoordelen op een schaal van startend tot expert.

Leerlingprofiel met groei door de tijd

Reflex geeft inzicht per activiteit en per leerling. De leerling kan van zichzelf en de leraar kan van de hele klas én leerlingen individueel een profiel inzien. Hoe vaker een leerling Reflex gebruikt, hoe gevulder het profiel zal worden. Ook zullen de ingebouwde visuele aanwijzingen dan meer opvallen. Zo kun je aan een pijltje omhoog zien waar de leerling zichzelf hoger heeft beoordeeld dan de vorige keer. En kun je onderin op een as door de tijd heen zien hoe een leerling een bepaalde gedraging steeds heeft beoordeeld. Hierdoor is het de groei door de tijd heen te observeren.

Een leven lang leren

Reflex is sterk gericht op zelfinzicht van de leerling. In de tool doorlopen de leerlingen een formatieve loop van feed up, feed back en feed forward. Ze kiezen zelf welk gedrag tijdens een bepaalde activiteit gaan oefenen en ze beoordelen zichzelf achteraf. Ook geven ze zichzelf een tip voor de volgende keer dat ze gaan oefenen.

Samenwerken

In deze versie van Reflex staat de vaardigheid samenwerken centraal. We kiezen ervoor om het prototype eerst rondom één brede vaardigheid te ontwikkelen. Blijkt deze flow en rapportage goed te werken? Dan biedt dit mogelijkheden voor andere brede vaardigheden.

Testend op zoek naar geitenpaadjes

“Nadenken over een vaardigheid is moeilijk als je dat in het luchtledige moet doen.” 
Meer lezen? Open het interview met Romy Noordhof (CitoLab-werkprogramma 2021)

Reflex