Sluiten
kind schrijft

Projecten

Woordmars

Woordmars: jouw wereld, jouw woordenschat 

Kinderen op het platteland groeien op met andere woorden dan kinderen in de stad.  Kinderen van muzikale ouders komen met andere woorden in aanraking dan kinderen van sportieve ouders. En kinderen in grote gezinnen leren weer andere woorden dan kinderen in eenoudergezinnen. Zo biedt elke omgeving waarin een kind opgroeit, eigen woorden. Maar waarom zou jouw persoonlijke set beter of minder zijn dan de set van een ander? Juist dat is waarom woordenschattoetsen vaak leiden tot frustratie. De toets presenteert een beperkte set woorden, en leerlingen kunnen niet laten zien welke woorden ze nu echt kennen. Woordmars doet het anders. Wij geven leerlingen een actieve rol en laten hen ook zelf woorden inbrengen in de toets! 
Het unieke van Woordmars:
  • Leerlingen krijgen een actieve rol in de samenstelling van de toets.
  • De toetswoorden sluiten aan bij de persoonlijke leefwereld van leerlingen.
  • Door zelf regie te nemen, krijgen leerlingen meer vertrouwen om de toets in te gaan.
  • Leerlingen kunnen laten zien wat wel weten.
Prototype met nieuwste digitale technieken
Woordmars is een prototype, waarmee CitoLab (onderdeel van Stichting Cito) het onderwijs verder innoveert. Het prototype werkt met de nieuwste digitale technieken en maakt het leren gerichter, inzichtelijker én fijner. We testen regelmatig in de klas. Doe je mee?
Afbeelding Woordmars

Uitproberen? Graag!

De allereerste versie van Woordmars is klaar voor de klas. En die versie testen we graag!
Samen met jou ontdekken we graag of deze nieuwe woordenschattoets leerlingen verder helpt. En of jij hun woordenschat beter in beeld krijgt. Mogen we je benaderen voor een speciaal lesuurtje woordenschat? Mail ons
 

Woordmars is ons antwoord:

Geen onder- of overschatting meer

Met Woordmars schat je de woordenschat van je leerlingen veel beter in. Het werkt zo.
Een woordenschattoets bevraagt altijd een selectie van woorden. Welke selectie dat ook is, er worden altijd groepen leerlingen benadeeld.  Je zou maar net een toets treffen die relatief veel woorden bevat die juist niet in jouw sociale omgeving gangbaar zijn! Doordat leerlingen bij Woordmars eigen woorden kunnen inbrengen, doen we recht aan de woordenschat van ieder kind. Weg onderschatting. 
Het risico van overschatting voorkomt Woordmars door de woorden bewust te selecteren uit frequentielijsten. Deze lijsten geven aan hoe gangbaar een woord is in een bepaald leerjaar. Daarnaast voegen we een aantal vaste vragen toe die voor elke leerling gelijk zijn. Daarmee zorgen we voor vergelijkbaarheid. Gaaf hè? 

Minder toetsstress

Woordmars vermindert toetsstress bij leerlingen. Dat werkt zo.
Woordmars geeft leerlingen regie over hun eigen woordenschattoets. Dat biedt vertrouwen om de toets in te gaan. Want de drempel van het onverwachte is weg.  Het maakt het toetsen fijner, maar zorgt er ook voor dat leerlingen hun échte woordenschatvaardigheid beter kunnen laten zien. 
Afbeelding Mars als woordwolk

Wat hebben jouw leerlingen in hun mars?

Wat was het eerste waar jij aan dacht bij de naam 'Woordmars'? Aan de planeet mars, aan een lange reis, aan een vaardigheid? Dat laat al precies zien hoe moeilijk woordenschat is: één woord, drie betekenissen... Ga dat maar eens leren. Het vergroten van de woordenschat is een leerweg van jaren, een lange reis. Op die reis is het van belang om af en toe te kijken hoe je leerlingen ervoor staan, te zien wat ze in hun mars hebben. Dat helpt om de leerreis gericht voort te zetten. 

Leerlingen en leerkrachten gezocht in het (s)bo

Woordmars iets voor jou? 

Woordmars is geschikt voor het regulier én speciaal onderwijs. De eerste versie is beschikbaar voor groep 5/6, andere groepen volgen. In deze fase van het project laat Woordmars je leerlingen zelf woorden kiezen uit een zelfgekozen categorie. Die woorden komen dan terug in de toets, naast een vaste set woorden. Wij zijn benieuwd hoe leerlingen die eigen inbreng en de nieuwe toetsvorm ervaren.

Ben jij een (s)bo-leerkracht in groep 5 of 6? Dan bekijken we graag wat Woordmars voor jou en je leerlingen doet. Sta je voor een andere groep? Ook dan zijn we benieuwd naar jouw mening, want ook dan zijn er mogelijkheden om Woordmars uit te proberen!

Testen doen we samen

Bij CitoLab innoveren we samen met leerkrachten en leerlingen, direct in de klas. Zo sluiten we aan bij wat werkt. Testen hoef je dus ook niet alleen te doen. In deze fase doorlopen leerlingen de Woordmars-tool en kijken wij mee om te zien wat wel en niet werkt. Hetzelfde doen we vervolgens graag met jou, waarna we samen bespreken of Woordmars zou passen in jouw onderwijs.