SluitenSluiten

'Van onderbuikgevoel naar het meetbaar maken van talent'

Interview
Portret Hinke Leeflang, labelmanager MatchQ
Hinke LeeflangLabelmanager MatchQ
Hoe krijg en behoud je de juiste persoon op de juiste plek? Met het aantal openstaande vacatures is dat een ware puzzel voor werkgevers. Hoe weet je nu welk persoon het beste past bij jouw organisatie, jouw team en de werkzaamheden die er liggen? MatchQ helpt organisaties in die zoektocht met behulp van online assessments, die niet alleen inzicht geven in het kennisniveau van de kandidaat maar ook kijken naar gedrag, talenten, drijfveren en ontwikkelpotentieel. Daarmee krijgt iedere recruiter, hr-afdeling, manager of coach een vollediger beeld van de kandidaat/medewerker en is er meer kans op een succesvolle match. Mogelijk onderdeel van een assessment is een Taaltoets en daar hebben MatchQ en Cito de samenwerking opgezocht.

Hinke Leeflang is labelmanager bij MatchQ en neemt ons mee in haar wereld: ‘Met MatchQ bieden we de HR manager, de opleider, de recruiter, de loopbaancoach, etc. een digitale omgeving waarin zij hun kandidaten of cliënten assessments kunnen laten maken. We faciliteren HR-processen in de pre-selectie en de selectie van kandidaten, maar ook in het binden, boeien en ontwikkelen van medewerkers. Wanneer je mensen inzet op hun talent, zijn ze succesvoller en gelukkiger. Dan moet je verder kijken dan alleen naar een CV en/of werkervaring. We gaan van dat stukje onderbuikgevoel naar het meetbaar maken van het talent van mensen.’ 

‘Wij testen zo kort mogelijk, maar zo lang als nodig is.’ 


‘Onze praktische assessments hebben een voorspellend vermogen of iemand succesvol gaat zijn in een functie. We meten daarvoor hard – en soft skills. We leggen de uitkomst van de assessments naast een normprofiel. Een normprofiel is opgebouwd uit data over de top - en bottom performers in een functie: welk gedrag vertonen ze, welke skills beheren ze. Zo bepalen we wat op de werkvloer de succesfactoren zijn per functie om het ideale normprofiel op te stellen. Door de resultaten van kandidaten of medewerkers tegen dit normprofiel af te zetten kun je nog gerichter matchen en coachen. 
Daardoor kun je de kandidaten eruit halen die matchen met de resultaten van een topperformer en tevens krijg je inzicht in waar iemand nog kan groeien in de functie. We hebben een complete library met generieke normprofielen voor de branches waar we veel mee samenwerken, zoals klantcontactcenters, intermediairs, logistieke bedrijven en onderwijsinstellingen. Maar het is ook mogelijk gerichte normprofielen voor een organisatie te maken en in te zetten.’ 

‘Daarnaast worden onze assessments ingezet voor het meten van potentie van individuele ontwikkeling van medewerkers of voor inzicht in de samenstelling van een team. Wat heb je nog nodig in een team, waar ontbreekt het aan en wordt het talent van ieder individu in een team wel juist ingezet? Soms willen medewerkers graag een stap zetten binnen een organisatie naar een andere functie. Onze assessments helpen dan inzicht te krijgen in skills en ontwikkelpunten. Maar ook of iemands drijfveren wel overeenkomen met de organisatie: is er een cultural fit? Écht weten wat iemand drijft, weten wat iemand daadwerkelijk motiveert in het werk, draagt bij aan een duurzame match.' 

'Om meerdere skills te meten en een goed beeld te krijgen van iemand worden er vaak verschillende assessments in een reeks gezet. Na afloop kunnen klanten in de online omgeving verschillende rapporten inzien. Één daarvan is het Match Rapport, waarbij je kan zien in hoeverre iemand matcht met het normprofiel. Er staan niet alleen kwaliteiten benoemd, maar ook interviewvragen die een recruiter nog kan stellen. Je kan matchen op alle verschillende functies die voorkomen in onze complete Library met bijvoorbeeld functies als callcenter medewerker, sales consulant of developer. Daarnaast vind je er onder andere een Coach Rapport betreft ontwikkelingspotentieel en een Talent Rapport voor inzicht in competenties.’ 

Betrouwbare taaltoetsen gekoppeld aan ERK-niveaus

‘Voor medewerkers in een klantcontactcenter is het heel belangrijk dat er een bepaald taalniveau wordt beheerst. Bij werving en selectie in die branche wordt dan ook vaak de Taaltoets ingezet. Mondelinge taalvaardigheid toetst men vaak in een gesprek, schriftelijk taalvaardigheid als onderdeel van een assessment. Onze Taaltoetsen waren aan vernieuwing toe.’ 

‘We wilden graag een korte taaltoets, waarbij we een garantie op het taalniveau konden afgeven gekoppeld aan de niveaus van het Europees Referentie Kader (ERK). Omdat wij die kennis niet in huis hebben, ben ik op zoek gegaan naar geschikte partijen. Cito is natuurlijk een naam in de markt. Wij werden goed geadviseerd én kritisch bevraagd door Willem-Jan (van Gendt), wat me direct een goed gevoel gaf. Juist omdat hij zo kritisch was en prikkelende vragen stelde, werden wij gedwongen goed na te denken over waar we nu precies naar op zoek waren. Het aspect tijdsduur was natuurlijk onderwerp van discussie evenals evenwicht aanbrengen in de toetsen. We hebben nu bewust gekozen voor een aantal domeinen van taal die van belang zijn voor de functieprofielen waarbij we de taaltoets inzetten. Wij zijn daar heel goed in geadviseerd, de toetsen zijn nu evenwichtiger en we toetsen gerichter op wat belangrijk is in een bepaalde taal.’ 

‘Wij beschikken nu over vier betrouwbare taaltoetsen in drie versies in het Nederlands, Engels, Frans en Duits op 2 niveaus, B1 en B2. Alle content van de toetsen is door de toetsdeskundigen bij Cito gemaakt. Kandidaten krijgen eerst een korte uitleg en de gelegenheid een oefenvraag te maken, daarna start de Taaltoets.’
‘Ik ben heel trots op wat er nu staat. Onze klanten waarderen de kwaliteitsgarantie die we nu kunnen geven. De expertise en goede advisering vanuit Cito heeft ervoor gezorgd dat onze vraag volledig beantwoord is. We beschikken nu over kwalitatief goede taaltoetsen én kunnen nu betrouwbaar toetsen op niveaus van het ERK.’ 

Vragen of direct contact?