
Game-based assessment in de beroepspraktijk
Authentiek meten van beroepsgerichte kennis en vaardigheden
- Binnen de beroepscertificering is er een behoefte aan nieuwe manieren om authentiek, maar ook valide en betrouwbaar, beroepsgerichte kennis en vaardigheden te examineren.
- Serious games - games met een ander doel dan puur entertainment – lijken erg geschikt om in te spelen op deze behoefte.
- Door substantiële technologische ontwikkelingen zijn er meer mogelijkheden om serious games duurzaam en (redelijk) kostenefficiënt in te zetten voor examinering.
Prototypes GameBron en KruisPunt
Inmiddels zijn de eerste prototypes gebouwd: GameBron en KruisPunt.GameBron is de basis waarop games voor het meten van probleemoplossend vermogen draaien.
KruisPunt is de eerste game voor mbo-studenten van de opleiding 'Handhaver Toezicht en Veiligheid'.
Naar de pagina over GameBron en KruisPunt
Fasering onderzoek
- In 2021 zoeken we uit wat er al geschreven is over het game-based meten van vaardigheden en formuleren we ontwerpprincipes voor een te ontwikkelen spel.
- In 2022 testen en valideren we het eerste prototype voor game-based assessment bij mbo-studenten.
Met het onderzoek brengen we in kaart:
- Hoe een game-based assessment kan bijdragen aan authentieker, meer valide en betrouwbaarder examineren.
- Welke afwegingen gemaakt moeten worden bij de ontwikkeling en implementatie.
- Hoe er effectief gebruik kan worden gemaakt van de beschikbare datastromen binnen een game-based assessment.
Facts
- Onderzoekers: Aranka Bijl, dr. Saskia Wools (begeleider), dr. Sebastiaan de Klerk (begeleider)
- Samenwerkingspartners: eX:plain, Universiteit Twente
- Doelgroep: toetsdeskundigen (binnen de beroepscontext), examenontwikkelaars
- Looptijd: 1 september 2020 - 1 september 2024.